Motorproblem Honda CB750F -81

volle

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2013
Hej,

Jag får inte hojen att gå bra på alla cylindrar, alternativt att den går på alla men misständer. Förgasarna är nedplockade och rengjorda i ultraljudstvätt men ingen skillnad.

När jag sätter i helt nya stift startar den och går bra, då kan jag köra den utan problem. Men nästa gång jag ska starta den tänder den oftast inte på alla cylindrar, eller ibland att den går på alla men väldigt dåligt/misständer.

Nu har den stått ca en vecka sedan jag testade sist och nu startar den inte överhuvudtaget. Jag har inte haft ur och kollat stiften denna gången, men den brukar sota dem och ibland har de t.o.m. varit blöta.

Tror ni att det kan vara förgasarproblem ändå, att det sitter fel munstycken eller dylikt i dem? Eller låter det mer som tändproblem? Eller något annat? Hjälp mig! :)

Trottelnålarna/nålmunstyckena kan vara problemet. De nöts så att motorn går för fett. Jag har samma problem...
Tills jag får tag i nålmunstycken (emulsionsrör) har jag plockat bort luftfiltret och satt ett eget mycket tunnare filter som 'kompenserar' så att hojen åtminstone går att köra!

Ingen skillnad på varv över 4000.. snarare att den går sämre/saknar respons på höga varv. Tror att alla stift brukar vara lika sotiga.. men inte helt 100 :)

Jag tömde förgasarna på bensin och borstade av stiften igår och fick igång den. Den startade fint men misständer fortf en hel del när man kör. Kan det vara tändningen på något sätt ändå?
Hur märker jag om det är strul med en tändspole eller så? Den tänder ju uppenbarligen på alla fyra ibland.

Last edited:
är förgasarna synkade ?
släpper fuggarna luft ? kolla genom att spruta startgas på förgasaren.
ökar varvtalet är dom inte täta.
är luftburken borta har du ändrat förutsättningarna
då måste du gå upp i munstycke
Lycka till.

Låter nästan som att den är fel-jettad? Tänker att den får för mycket bensin. Är dock ingen motorguru. har faktiskt också problem med min hoj, som råkar vara en exakt likadan. Har bytt till separata luftfilter och 4 - 1 system, vilket gör att den får för mycket luft i blandningen, den går på tomgång men inte vid gaspådrag. vilken jetinställning tror ni kan vara den perfekta? Någon som redan tagit sig an detta?

Låter nästan som att den är fel-jettad? Tänker att den får för mycket bensin. Är dock ingen motorguru. har faktiskt också problem med min hoj, som råkar vara en exakt likadan. Har bytt till separata luftfilter och 4 - 1 system, vilket gör att den får för mycket luft i blandningen, den går på tomgång men inte vid gaspådrag. vilken jetinställning tror ni kan vara den perfekta? Någon som redan tagit sig an detta?

Om du har vaccumförgasare anser vissa att det är omöjligt att få den att gå bra med separata filter, medan andra hävdar att det bara kräver lite tålamod. Hur som helst lär du behöva gå upp ett par storlekar till att börja med.

Snacka med Christer på Bra I Gasen annars, så kan han säkert slänga ihop ett kit med munstycken åt dig. Det han inte kan om förgasare är inte värt att kunna.

Snyggt trådlyft btw. :tummenupp

Om du har vaccumförgasare anser vissa att det är omöjligt att få den att gå bra med separata filter, medan andra hävdar att det bara kräver lite tålamod. Hur som helst lär du behöva gå upp ett par storlekar till att börja med.

Snacka med Christer på Bra I Gasen annars, så kan han säkert slänga ihop ett kit med munstycken åt dig. Det han inte kan om förgasare är inte värt att kunna.

Snyggt trådlyft btw. :tummenupp

Allt du säger låter förnuftigt, ska ta kontakt med Christer. Tack för snyggt svar!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick