Motorproblem med min fzr600 92

Pimp

Ny medlem
Gick med
28 May 2011
Ort
Götet
Hoj
2010 street Triple
Jag har nyligen bytt drivpaket och olja på min cykel, den gick bra precis efter servicen.
Men igår råkade jag ut för något. Vid ett rödljus fick jag knappt igång den igen. Den bara dör när jag ska köra iväg. Jag får smyga igång den. Det låter som den går ojämt på tomgång ligger på 1300 varv. Den startar utan problem men när jag släpper kopplingen och ska iväg orkar den inte inte driva.
Det luktar väldigt mycket bensin när den är igång.
Så något gör att den bara pumpar igenom soppan eller?.
När jag väl fått iväg den är det inga problem 3000 varv och uppåt.

Har kört i regn och fått ett bensinstopp. Vad kan det vara?

Det första jag tänkte på är tändstiften, De ska jag kolla nu.
luftfilter och bensin filter ska jag kolla.

Ska tilläggas att jag inte är någon mästare på att mecka.
Tacksam för hjälp
/amatörmeckaren
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Står bensinkranen på PRI?

Skall stå på ON eller vid behov RES!

/e
 

Pimp

Ny medlem
Gick med
28 May 2011
Ort
Götet
Hoj
2010 street Triple
Lustigt

Jag lossade tändstiften alla va sotiga. Kan vara gamla då jag inte vet om de blivit bytta någon gång. Luftfiltret såg nytt och rent ut.
gjorde rent stiften i brist på nya.

Testade att starta men fick inte igång den först och den lät nu ännu sämre. Tryckte till alla hattarna på stiften igen efter lite huvud kli några cigaretter och en och annan svordom gick den som en klocka provade att köra den 15 20min lät bra och svarade fint på gas.

vette fan hur det blev så här,
Kan ju inte laga något som inte är trasigt. Är väl bara att köra och hoppas inget händer.

Nya tändstift ska inskaffas,

Jo tack jag har lärt mig bensinkranen nu, har även lärt mig att jag kan köra 1,5-2km med kranen på off. :)






Står bensinkranen på PRI?

Skall stå på ON eller vid behov RES!

/e
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Just de tidiga fizzers har en egenhet å det e att när tändhattar mm börjar bli till åren blir det av naturliga skäl stelt vad avser div fuktskydd,kablar mm.
Problemet uppstår i samband med att hojen stått utomhus i regn,för om du kollar hur "värmesköldarna" e uppbyggt ser du direkt att med hojen på sidostödet så blir utrymmet kring 1ans(eller blir det 4ans? Hojens högra sida när du sitter på den iaf. Det stift som vätter "uppåt" med hojen på sidostödet) direkt öppet. Det blir som en form av bassäng.

Med tätslutande tändhattar å friska stift betyder det inte så mkt å efter ngn liten stund brukar man ha fått så mkt värme i maskin att ev vatten förångas.
Värre då med gamla stela hattar som ofta även saknar den sista "kondomen" som skall sluta tätt mot stiftet-åsså e problemet ett faktum.

Upplevt det till leda just på Fizzers.
 

Murdokk

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Vid götet
Hoj
Z750 2011
Just de tidiga fizzers har en egenhet å det e att när tändhattar mm börjar bli till åren blir det av naturliga skäl stelt vad avser div fuktskydd,kablar mm.
Problemet uppstår i samband med att hojen stått utomhus i regn,för om du kollar hur "värmesköldarna" e uppbyggt ser du direkt att med hojen på sidostödet så blir utrymmet kring 1ans(eller blir det 4ans? Hojens högra sida när du sitter på den iaf. Det stift som vätter "uppåt" med hojen på sidostödet) direkt öppet. Det blir som en form av bassäng.

Med tätslutande tändhattar å friska stift betyder det inte så mkt å efter ngn liten stund brukar man ha fått så mkt värme i maskin att ev vatten förångas.
Värre då med gamla stela hattar som ofta även saknar den sista "kondomen" som skall sluta tätt mot stiftet-åsså e problemet ett faktum.

Upplevt det till leda just på Fizzers.


Haha finns de nått du inte kan? har läst lite andra inlägg ifrån dig och du verkar va som nått mekaniskt lexikon :yoparty.
Vet iaf vem jag ska pm om jag får problem :tummenupp
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
:D

Nah,ingen kan allt. Allra minst jag,men ja..jag har haft det som jobb i runda slängar 30 år. Nått har väl fastnat kanske...:yoparty
 

Pimp

Ny medlem
Gick med
28 May 2011
Ort
Götet
Hoj
2010 street Triple
Tack för svar

Det du säger stämmer. Det är 4an som är utsatt. Jag har den i garage men vet inte hur tidigare ägare gjort. Han verkade iallafall inte ha (alla hästar i stallet). Tändhattarna har en ring som sluter tätt emot motor-delen stiften sitter i, Vet inte vad den heter. Inga sprickor på kablar eller hattar iaf.

Jag har hamnat i några rejäla skyfall när jag vart ute och kört, Kan ju kommit in vatten någonstans då.

Men det jag inte förstår är att den från att inte gå rent till att gå bra utan att gjort mer än lossa stift rengöra och sätta tillbaka.

Ska tilläggas att första försöket att starta, efter att satt i stiften så gick den sämre än innan. men när jag testa igen efter 10 min så gick den bra.

Om det kom in smuts när stiften lossades kan det bli så här då?



Just de tidiga fizzers har en egenhet å det e att när tändhattar mm börjar bli till åren blir det av naturliga skäl stelt vad avser div fuktskydd,kablar mm.
Problemet uppstår i samband med att hojen stått utomhus i regn,för om du kollar hur "värmesköldarna" e uppbyggt ser du direkt att med hojen på sidostödet så blir utrymmet kring 1ans(eller blir det 4ans? Hojens högra sida när du sitter på den iaf. Det stift som vätter "uppåt" med hojen på sidostödet) direkt öppet. Det blir som en form av bassäng.

Med tätslutande tändhattar å friska stift betyder det inte så mkt å efter ngn liten stund brukar man ha fått så mkt värme i maskin att ev vatten förångas.
Värre då med gamla stela hattar som ofta även saknar den sista "kondomen" som skall sluta tätt mot stiftet-åsså e problemet ett faktum.

Upplevt det till leda just på Fizzers.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top