Motorproblem: TZR -87

Jallixx

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Tidaholm
Hoj
Yamaha YZF 750R
Hejsan alla!

Det är så att jag har en Yamaha TZR 125 -87 sedan ett år tillbaka, dock blev den bara körd cirka 40 mil förra året innan den blev avställd. Men nu är jag igång igen...

Nu är situationen som sådan att när jag var ute och körde för några dagar sedan och var uppe i kanske 110 så hosta den till och stendog, rullade då en bit och stannade intill kanten. Gick av och kollade bränsle i tanken och 2-taktsoljan, och det var mycket kvar av båda.

Så jag försökte starta igång den igen för att kunna komma hem och felsöka där, var väl kanske 3km hemifrån då.
Försökte då kicka igång den och efter en cirka 10 kickar så startade den och så körde jag hemåt. Tyckte den gick som den brukar till jag kommit cirka 1 km så dog den på samma sätt igen. Kickade då 10-15 kickar innan den startade och så kom jag till slut hem. Även nu kändes den normal när den väl gick d.v.s. Ställde in den i garaget för att kunna kolla på den senare när den kallnat.

Men det blev först igår jag hann med att kolla på den, det första jag tänkte på var tändstiftet, skruvade bort och kollade, såg riktigt fint ut, var härligt kaffebrunt som det ska. Men putsade lite på det och kollade avståndet när jag ändå höll på och skruvade sedan dit det igen.

Rullade ut mc:n och startade igång den, startade på första kicken som vanligt. Lät den gå varm lite innan jag drog iväg på en provrunda, kom väl en 2km bortåt innan det stendog igen på samma sätt. Kickade då 10-15 kickar innan den startade och vände då hemåt, kom väl en 700 meter innan den stendog igen, var bara att kicka igång den som vanligt, kom väl lika långt igen innan den stendog ytterliggare en gång. Fick kicka igång den och så kom jag hem.

Ska också tillägga det att under provrundan betedde den sig verkligen inte som den brukar. Växellådan kändes heldum, svårt att få i växlarna, det gick trögt med mera.
Sedan gick motorn dåligt också, provade att fullgas accelera flera gånger och det drog inte alls iväg som den brukar göra. Liksom över 7000 så ska det ju bara smälla till, men den accelerera ytterst lite bättre över 7000.

Sedan när jag väl kom hem då så provade jag att gasa lite på neutralen. Märkte då att den kändes och lät lite slöare än förut, svarade inte så bra på gasen. Sedan kom det inte en tillstymmelse av rök ur avgasröret, vanligtvis brukar det ryka lite.

Sedan nämnde min styvfarsa, som åkte bakom mig innan mc:n började krångla, att när jag maxxade den när vi nästan var hemma så började den ryka svartrök som sjutton, likt en diesel-epa. Det var efter den rundan som jag bara åkte iväg själv kanske en 30 minuter efter vi kommit hem, som mc:n började krångla som jag beskrev i början.

Vet att min farsa sa att TZR:n strular lite med 2-taktsoljan, ibland ryker den som sjutton, alltså den för mycket m.m.
Så jag har tänkt på att den nu kanse får för lite och det är därför den beter sig så som den göra nu. I så fall skulle man ju kunnat koppla bort 2-taktstanken och blanda själv istället.

Men jag är mycket osäker och tänkte det vore bäst att fråga er först om vad det kan vara.

Jag ställde alltså på motorcykeln för en vecka sedan och har kanske kört en 10-15 mil innan den började strula, ska väl också nämna det att jag servade den förra året och bytte alla oljor, tändstift o.s.v.


Vore extremt tacksam om ni kunde hjälpa mig med mitt problem!

Tack på förhand/
Jonas
 

Solid snake

Guest
Riv av cylindern, den har antagligen nypt eller skurit.

En frisk TZR startar på 1 eller 2 kickar.
 

Jallixx

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Tidaholm
Hoj
Yamaha YZF 750R
När den väl är kall så startar den ju utan problem, utan det är bara när den stendött som man får kicka extra.
Sedan våre det ju konstigt om det var cylinders fel att växellådan kändes dum också. Vet faktiskt inte riktigt var det är, men tror jag inväntar några mer svar innan jag börjar plocka isär motorn.

Men tack ändå!
 

Jallixx

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Tidaholm
Hoj
Yamaha YZF 750R
Jasså? Detta låter ju jätteroligt..:huvet

Om det nu är det som är problemet, vad kommer allt i delar gå på då, på ett ungefär?
 

Solid snake

Guest
Har du tur så har alla lager och cylindern klarat sig, kolven kostar 1050 har jag för mig.

Har du otur så får du borra cylindern om den nu har skurit ordentligt, och är den redan uppborrad för maxdimension så blir det att köpa en ny cylinder, eller begagnad beroende på vad du får tag i.

Nya lager kan det också bli fråga om och kanske ny vev om den krökt sig.

Edit: räkna med minst 6000 om allt har gått åt helvete.
 

Jallixx

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Tidaholm
Hoj
Yamaha YZF 750R
Tack så mycket för hjälpen!

Får väl bli att kolla upp detta så fort man har ork och tid, får hoppas så lite som möjligt gått sönder bara.

Andra förslag är fortfarande välkomna!
 

Solid snake

Guest
Du kan ju kolla genom avgasporten först och se om du ser en massa repor på kolven, så behöver du inte tömma hela kylsystemet på vatten bara för att titta om det har hänt nåt med cylle/kolv.
 

Jallixx

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Tidaholm
Hoj
Yamaha YZF 750R
Jo, det är ju avsevärt sparande av tid och arbete.
Blir till att göra så då...
 

Jallixx

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Tidaholm
Hoj
Yamaha YZF 750R
Var nu ute och tog ut motocykeln och tänkte starta igång den och se nu.
Choka den i några sekunder och började kicka, den start lätt på första kicken. Provade att köra iväg och kände inte nu några konstigheter i växellådan eller axxet. Men sedan när jag svängde tillbaka hem och precis stannat så stendog den. Provade nu och choka den samtidigt som jag kickade denna gång, nu hoppade den igång på betydligt mindre kickar.

Kan det inte då vara så att det är smuts i förgasaren eller något, så att när man väl kört slut på bränslet i förgasaren så dör den, sedan får man tvinga fram bränsle genom att kicka många gånger innan den startar o.s.v.

Åtminstone hoppas jag det kan vara något sånt, hur som helst ska jag kolla i avgasporten och blåsa rent förgasaren och sen prova igen.
 

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Crescent
Var nu ute och tog ut motocykeln och tänkte starta igång den och se nu.
Choka den i några sekunder och började kicka, den start lätt på första kicken. Provade att köra iväg och kände inte nu några konstigheter i växellådan eller axxet. Men sedan när jag svängde tillbaka hem och precis stannat så stendog den. Provade nu och choka den samtidigt som jag kickade denna gång, nu hoppade den igång på betydligt mindre kickar.

Kan det inte då vara så att det är smuts i förgasaren eller något, så att när man väl kört slut på bränslet i förgasaren så dör den, sedan får man tvinga fram bränsle genom att kicka många gånger innan den startar o.s.v.

Åtminstone hoppas jag det kan vara något sånt, hur som helst ska jag kolla i avgasporten och blåsa rent förgasaren och sen prova igen.

Min var precis som din. Jag var ute och övningskörde när Tzren bara dog. Och jag fick inte igång den igen. Så dan efter när jag skulle felsöka så startade den på första kicken men sen bara dog den igen efter 10 minuter. och då var det massa skit i förknasaren.
Så kolla upp det:tummenupp
 

Solid snake

Guest
2963850 Fick kolv och nållager för 700:- från mascot motor om jag inte minns fel, bra att veta :tummenupp
Original eller Wiseco? Trådstartaren, kolla efter skit i förgasaren, såg ju nu att du inte hade skrivit om några konstiga ljud innan den dog.

Har den gjort knackande ljud eller gnällande ljud innan den dog så är det bara att riva hojen, är det dock helt och fint så kan du felsöka bränslesystemet.

Börja med förgasaren och gå uppåt mot tanken, kan till och med vara så att tankluftningen är igensatt och då kan hojen göra som du beskriver.
 

Fuffe_Racer

Justfuckinggoogleit.com
Gick med
17 May 2007
Ort
Mellan två träd
Hoj
900 Ninja -00
Hur låter hojen när du varvar upp den?? Haqr du hört någon förändring på ljudet som att den skulle rassla eller låta dovare?? För som sagt då kan det vara att den har skurit. Så var det för mig iaf.. Den bara tvärdog efter att jag varit uppe i 160km/h o sen svängde jag in på en parkeringsplats och väntade 5 minuter o senstartade den på 2 kicken fast den hade värmenypt.. då hade jag ändå 3 mil hem.. Men kolla cylindern o kolven i vilket fall som helst för dom är rätt så känsliga med det.. :)
 

Jallixx

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Tidaholm
Hoj
Yamaha YZF 750R
Angående att den skulle låta annorlunda eller låta annorlunda när den dör, så kan jag bara svara att den låter/lät helt normalt. Hörde inga missljud eller konstigheter varken de gångerna den stendog eller när jag var hemma, och ansträngde mig efter att lyssna på missljud då jag varvade upp den på neutralen.

Detta bekräftar ju det ni säger att det inte bör vara kolven och cylindern. Men jag ska ändå prova att ta bort avgassystemet och kolla in och se hur kolven och cylindern ser ut. Sedan är det bara att blåsa rent förgasaren, bränsleslangarna och bränslefiltret, sedan koppla ur 2-taktstanken och börja blanda själv.
Där efter är det bara att be till gud att den beteér sig normalt efter detta.:)
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Min gamla härk betedde sig likadant. En -87:a det med. Då var det brytaren till stödet som hade gett upp. Testa att koppla ur den, sitter en sockerbit under sadeln. Sen sätter du en bygel mellan stiften så du lurar cdi:n.
 

Jallixx

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Tidaholm
Hoj
Yamaha YZF 750R
Tänkte att det kanske vore bra att avsluta denna tråden också.

Fixade allt förra helgen som jag sa att jag skulle göra.
D.v.s. skruva av avgassystemet och titta in i avgasporten och se om jag såg något misstänkt motothaveri. Jag tyckte både cylinder och kolv såg bra ut, så det blev till att skruva tillbaka avgassystemet.

Så det blev till att fortsätta med att skruva bort tanken, för att komma åt förgasaren. Skruvade bort den och plockade isär och blåste rent med tryckluft, passade även på att byta ut lite slangar till nya ordentliga slangar med väv i, sedan bytte jag till ett nytt bränslefilter och blåste sedan rent KN-filtret. Därefter var det bara till att skruva tillbaka allt, rulla ut motorcykeln ur garaget och prova.

Tog nog 2-3 kickar innan den starta, men det är ju inte konstigt då förgasaren och bränsleslangarna var tomma på bränsle efter rengörningen.

Därefter var det bara att låta den stå på tomgång en stund, innan det var dags för en provrunda. Till att börja med så kändes den precis som den brukar, men man satt och väntade på att den skulle dö någon gång, men det gjorde den aldrig. Var ute och körde i cirka 20 minuter utan några problem.

Sedan har jag varit ute idag också och kört några timmar, och cykeln funkar nu klockrent!

Så jag får tacka så mycket hjälpen, till alla som hjälpt mig!:)

/Jonas
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top