Hejsan alla!
Det är så att jag har en Yamaha TZR 125 -87 sedan ett år tillbaka, dock blev den bara körd cirka 40 mil förra året innan den blev avställd. Men nu är jag igång igen...
Nu är situationen som sådan att när jag var ute och körde för några dagar sedan och var uppe i kanske 110 så hosta den till och stendog, rullade då en bit och stannade intill kanten. Gick av och kollade bränsle i tanken och 2-taktsoljan, och det var mycket kvar av båda.
Så jag försökte starta igång den igen för att kunna komma hem och felsöka där, var väl kanske 3km hemifrån då.
Försökte då kicka igång den och efter en cirka 10 kickar så startade den och så körde jag hemåt. Tyckte den gick som den brukar till jag kommit cirka 1 km så dog den på samma sätt igen. Kickade då 10-15 kickar innan den startade och så kom jag till slut hem. Även nu kändes den normal när den väl gick d.v.s. Ställde in den i garaget för att kunna kolla på den senare när den kallnat.
Men det blev först igår jag hann med att kolla på den, det första jag tänkte på var tändstiftet, skruvade bort och kollade, såg riktigt fint ut, var härligt kaffebrunt som det ska. Men putsade lite på det och kollade avståndet när jag ändå höll på och skruvade sedan dit det igen.
Rullade ut mc:n och startade igång den, startade på första kicken som vanligt. Lät den gå varm lite innan jag drog iväg på en provrunda, kom väl en 2km bortåt innan det stendog igen på samma sätt. Kickade då 10-15 kickar innan den startade och vände då hemåt, kom väl en 700 meter innan den stendog igen, var bara att kicka igång den som vanligt, kom väl lika långt igen innan den stendog ytterliggare en gång. Fick kicka igång den och så kom jag hem.
Ska också tillägga det att under provrundan betedde den sig verkligen inte som den brukar. Växellådan kändes heldum, svårt att få i växlarna, det gick trögt med mera.
Sedan gick motorn dåligt också, provade att fullgas accelera flera gånger och det drog inte alls iväg som den brukar göra. Liksom över 7000 så ska det ju bara smälla till, men den accelerera ytterst lite bättre över 7000.
Sedan när jag väl kom hem då så provade jag att gasa lite på neutralen. Märkte då att den kändes och lät lite slöare än förut, svarade inte så bra på gasen. Sedan kom det inte en tillstymmelse av rök ur avgasröret, vanligtvis brukar det ryka lite.
Sedan nämnde min styvfarsa, som åkte bakom mig innan mc:n började krångla, att när jag maxxade den när vi nästan var hemma så började den ryka svartrök som sjutton, likt en diesel-epa. Det var efter den rundan som jag bara åkte iväg själv kanske en 30 minuter efter vi kommit hem, som mc:n började krångla som jag beskrev i början.
Vet att min farsa sa att TZR:n strular lite med 2-taktsoljan, ibland ryker den som sjutton, alltså den för mycket m.m.
Så jag har tänkt på att den nu kanse får för lite och det är därför den beter sig så som den göra nu. I så fall skulle man ju kunnat koppla bort 2-taktstanken och blanda själv istället.
Men jag är mycket osäker och tänkte det vore bäst att fråga er först om vad det kan vara.
Jag ställde alltså på motorcykeln för en vecka sedan och har kanske kört en 10-15 mil innan den började strula, ska väl också nämna det att jag servade den förra året och bytte alla oljor, tändstift o.s.v.
Vore extremt tacksam om ni kunde hjälpa mig med mitt problem!
Tack på förhand/
Jonas
Det är så att jag har en Yamaha TZR 125 -87 sedan ett år tillbaka, dock blev den bara körd cirka 40 mil förra året innan den blev avställd. Men nu är jag igång igen...
Nu är situationen som sådan att när jag var ute och körde för några dagar sedan och var uppe i kanske 110 så hosta den till och stendog, rullade då en bit och stannade intill kanten. Gick av och kollade bränsle i tanken och 2-taktsoljan, och det var mycket kvar av båda.
Så jag försökte starta igång den igen för att kunna komma hem och felsöka där, var väl kanske 3km hemifrån då.
Försökte då kicka igång den och efter en cirka 10 kickar så startade den och så körde jag hemåt. Tyckte den gick som den brukar till jag kommit cirka 1 km så dog den på samma sätt igen. Kickade då 10-15 kickar innan den startade och så kom jag till slut hem. Även nu kändes den normal när den väl gick d.v.s. Ställde in den i garaget för att kunna kolla på den senare när den kallnat.
Men det blev först igår jag hann med att kolla på den, det första jag tänkte på var tändstiftet, skruvade bort och kollade, såg riktigt fint ut, var härligt kaffebrunt som det ska. Men putsade lite på det och kollade avståndet när jag ändå höll på och skruvade sedan dit det igen.
Rullade ut mc:n och startade igång den, startade på första kicken som vanligt. Lät den gå varm lite innan jag drog iväg på en provrunda, kom väl en 2km bortåt innan det stendog igen på samma sätt. Kickade då 10-15 kickar innan den startade och vände då hemåt, kom väl en 700 meter innan den stendog igen, var bara att kicka igång den som vanligt, kom väl lika långt igen innan den stendog ytterliggare en gång. Fick kicka igång den och så kom jag hem.
Ska också tillägga det att under provrundan betedde den sig verkligen inte som den brukar. Växellådan kändes heldum, svårt att få i växlarna, det gick trögt med mera.
Sedan gick motorn dåligt också, provade att fullgas accelera flera gånger och det drog inte alls iväg som den brukar göra. Liksom över 7000 så ska det ju bara smälla till, men den accelerera ytterst lite bättre över 7000.
Sedan när jag väl kom hem då så provade jag att gasa lite på neutralen. Märkte då att den kändes och lät lite slöare än förut, svarade inte så bra på gasen. Sedan kom det inte en tillstymmelse av rök ur avgasröret, vanligtvis brukar det ryka lite.
Sedan nämnde min styvfarsa, som åkte bakom mig innan mc:n började krångla, att när jag maxxade den när vi nästan var hemma så började den ryka svartrök som sjutton, likt en diesel-epa. Det var efter den rundan som jag bara åkte iväg själv kanske en 30 minuter efter vi kommit hem, som mc:n började krångla som jag beskrev i början.
Vet att min farsa sa att TZR:n strular lite med 2-taktsoljan, ibland ryker den som sjutton, alltså den för mycket m.m.
Så jag har tänkt på att den nu kanse får för lite och det är därför den beter sig så som den göra nu. I så fall skulle man ju kunnat koppla bort 2-taktstanken och blanda själv istället.
Men jag är mycket osäker och tänkte det vore bäst att fråga er först om vad det kan vara.
Jag ställde alltså på motorcykeln för en vecka sedan och har kanske kört en 10-15 mil innan den började strula, ska väl också nämna det att jag servade den förra året och bytte alla oljor, tändstift o.s.v.
Vore extremt tacksam om ni kunde hjälpa mig med mitt problem!
Tack på förhand/
Jonas