Motorproblem

SDM

Det är fint med hoj! Eller? Jo, no är de
Gick med
19 Jun 2007
Ort
sundsvall
Hoj
Honda cbr600 F4i
Har en yzf 750r -93a som inte gå vill som den ska. Upplevs väldigt klen i mellanregistret, dock helt okej vid högre varv, varvar ut men motvilligt. Ett oregelbundet ljud kommer från motorns nedre del, skrammel.
Finns det nån som har nån aning om vad det kan vara?
Det gjordes en ventiljustering för ca 100-200 mil sedan men hojen gick fint ett bra tag efter.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag sätter mina pengar på att Exup ventilen inte fungerar som den ska. Kolla vajern, att den är svarar när du gasar osv

Kan också vara att insugningsgummina är spruckna och tar in luft. Men det kanske inte påverkar så mycket

Skrammlet kanske bara är kamkjedjan som rasslar lite
 
Last edited:

SDM

Det är fint med hoj! Eller? Jo, no är de
Gick med
19 Jun 2007
Ort
sundsvall
Hoj
Honda cbr600 F4i
Kikat på oljan?
Hur ser den ut om du tappar ur den?

Man byter ju aldrig olja på en gammal yamaha sporthoj:) Fyller på en liter med ungefär 50 mils mellanrum. Kan vara värt att kolla upp exup ventilen, dock så tror jag att det är okej, det skramlande ljudet kommer inte från den iaf, den har glappat tidigare och det låter mer som plåt mot plåt. Kan ju även vara själva motorn eller givaren som gett upp till exupen som inte gör att den öppnar och stänger som den ska, utan har ställt sig i ett fast läge.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Man byter ju aldrig olja på en gammal yamaha sporthoj:) Fyller på en liter med ungefär 50 mils mellanrum. Kan vara värt att kolla upp exup ventilen, dock så tror jag att det är okej, det skramlande ljudet kommer inte från den iaf, den har glappat tidigare och det låter mer som plåt mot plåt. Kan ju även vara själva motorn eller givaren som gett upp till exupen som inte gör att den öppnar och stänger som den ska, utan har ställt sig i ett fast läge.

Det förståss.
Fick inte klart för mig hur den skramlade.
Hoppas så klart på Exupen jag med men säter inga pengar på det för ja vinner aldrig på lotteri. :D
 

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki
Man byter ju aldrig olja på en gammal yamaha sporthoj:) Fyller på en liter med ungefär 50 mils mellanrum. Kan vara värt att kolla upp exup ventilen, dock så tror jag att det är okej, det skramlande ljudet kommer inte från den iaf, den har glappat tidigare och det låter mer som plåt mot plåt. Kan ju även vara själva motorn eller givaren som gett upp till exupen som inte gör att den öppnar och stänger som den ska, utan har ställt sig i ett fast läge.

Du har inte funderat på att den kanske inte ska dra riktigt en liter på 50 mil? :gnissla .
Min egen drar ungefär lika mycket, men går klockrent.
Men jag ska ändå försöka fixa det, ventiltätningar/kolvringar mm.
Det känns som att det blir lite dyrt att tanka olja lika ofta som bensin.

Men gällande problemet så skulle jag också gissa på exupen
 
Last edited:

SDM

Det är fint med hoj! Eller? Jo, no är de
Gick med
19 Jun 2007
Ort
sundsvall
Hoj
Honda cbr600 F4i
ja. Men att renovera kostar mella 5 å 10 tusen. får mycke olja för det.
Vet inte om olijepickupen tar up olja när man kör på backhjulet men den siter lengst back i tråget. tror nog att judet har kommit den vägen. kör för mycket å för långt på slangen. Det är nog inge bra när olje lampan tens när man kör på slangen. :)
 

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
Till Huck:

Jag är en gammal yzf ägare med 3 år och 3000 mil bakom mig, min hoj drog innan renoveringen dom mängder olja ni pratar om inte mer. Jag bestämde mig för att renovera motorn med kolvringar/tätningar. Hojen blev tät en sommar men efter ca 1000 mil var oljeförbrukningen tillbaka igen, dock inte i lika stor omfattning, den renoveringen gick på ca 6000:- och då skruvade jag med allt själv, dock fick "motorslip" slipa om toppen och sätta in nya tätningar. Men det var inte en så stor del i den hela. Så om jag fick ge dig ett råd är att fortsätta tanka olja, för jag hoppas att du inte häller i den nåt annat än mineralolja? Eftersom den blir ännu törstigare med syntet, sen kostar det ju skjortan.

Såhär i efterhand tycker jag det var pengar som jag kunde köpt olja och bensin för istället för att lägga mellan 5000-10000 på en motorrenovering, på en hoj som är värd max 20 000:-. Och hur långt har hojen egentligen gått?
Om du mot förmodan ska göra renoveringen ändå så var noga med att mäta upp om cylinderloppen är helt runda, annars är det som gjort för oljeförbrukning även efter renoveringen.
 

SDM

Det är fint med hoj! Eller? Jo, no är de
Gick med
19 Jun 2007
Ort
sundsvall
Hoj
Honda cbr600 F4i
Nej. ska lämna iväga på felsökning nu snart.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top