Största vinsten med stor borrning på just denna motormodell är att det blir betydligt bättre flöde runt ventiler. 12% volymökning har gett ca 20% effektökning på bara borrning. Bearbetning toppar på standardmotor nånstans 2-4%
Det är delvis samma sak vi far efter med min nya kortslagiga motor. Jag behåller samma ventilstorlek som på toppar för 4 1/8 borr, trots att jag kör med 4 3/8" i borr. Det gör att jag drar nytta av un-schroudingen, istället för att maxa ventilarean och tappa mellanregister, squishyta och komp pga urartade ventilfickor etc.
Gällande TS ras har jag fortfarande samma uppfattning som jag skrev i inlägg #7, att kolven sannolikt är spikskadad, och att det härifrån snabbt gått utför. Men orsaken till detta kan jag inte veta. Det kan vara kompression, bränsle- och/eller tändmapp, problem med fodringen, kylning mm mm.
Gällande squishen hållen jag med om att den är alldeles för liten. Ej heller jag skulle lägga mig under 0,8. Detta har dessutom inte med gatsoppa eller ej att göra, tight squish i sig motverkar spik. Problemet är mer mekaniskt. Dessutom indikerar det ju risk att kompet är för högt, iaf om förbränningsrumsvolymen var räknad för säg 0.8-0.9 squish eller mer. Känns lite synd att du följde ett råd att inte mäta kolla squish och klarningar själv, eftersom jag fått uppfattningen att du är kompetent att göra detta själv. Alltså kolla ventilklarningar och squish med lera resp tenn.
Allt jag klarar av att mäta, mäter jag när jag sätter ihop en motor. Även om det enligt information från annan part inte ska vara några problem. Ibland får man ju feltillverkade bitar, eller har ngn annan oupptäckt faktor i tex bottendelen som den som levererat ovandelen av motorn inte kan veta. En missad men sned stake, kan tex upptäckas när man mäter squishen.
Jag är inte erfaren på motortypen ifråga och kan inte tillföra så mycket, tex vad som är rimlig kompression, tändning osv på denna motortyp. Så jag bailar ur här och önskar lycka till med återuppbyggnaden.