motorras på min husa?? =((((

husa0wner

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Husaberg Fs650e -04, Yamaha yz450f -04
Asgott väder i kväll så ja tänkte ut och rasta husan lite..

MEN!!! När ja kört i ca 5 min lugn körning så utan förvarning så bara rasla de till i motorn. Jag stängde av den på en gång, det räcker bara man kickar lite löst med pysen inne så hör man "rassel rassel" typiskt skuretlager ljud..


Jag e ganska ny på 4-stroke sidan, men vafan ska man göra?
Det lär vara ett riktigt hantverks jobb att byta ramlager har jag hört (om det nu är det som är felet, men jag antar det).
Antar att det inte finns några garantier osv, presic som på crossmotorcyklar.

Ska man börja röjja i det själv? E det mycke tröjl?
Jobbar på auktoriserad bilverkstad så jag har la inte tummen mitt i näven, men har inte skruvat med 2-hjulingar sedan "moppe åldern"

Det är en 04:a 650 300 mil med väldigt välskötta oljebyten, har gått ca 5 h sedan ventiljustering.
Hade just bytat olja och filter skulle bara ut på en liten provrunda.

Väldigt tacksam för svar
MVH: Jimmy.
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Ring din återförsäljare å berätta, -04orna rasar på vänstra sidan, ifall inte veven e imshimsad rätt :tummenupp

SÅ ÄR det bara :3freak


husa0wner skrev:
Asgott väder i kväll så ja tänkte ut och rasta husan lite..

MEN!!! När ja kört i ca 5 min lugn körning så utan förvarning så bara rasla de till i motorn. Jag stängde av den på en gång, det räcker bara man kickar lite löst med pysen inne så hör man "rassel rassel" typiskt skuretlager ljud..


Jag e ganska ny på 4-stroke sidan, men vafan ska man göra?
Det lär vara ett riktigt hantverks jobb att byta ramlager har jag hört (om det nu är det som är felet, men jag antar det).
Antar att det inte finns några garantier osv, presic som på crossmotorcyklar.

Ska man börja röjja i det själv? E det mycke tröjl?
Jobbar på auktoriserad bilverkstad så jag har la inte tummen mitt i näven, men har inte skruvat med 2-hjulingar sedan "moppe åldern"

Det är en 04:a 650 300 mil med väldigt välskötta oljebyten, har gått ca 5 h sedan ventiljustering.
Hade just bytat olja och filter skulle bara ut på en liten provrunda.

Väldigt tacksam för svar
MVH: Jimmy.
 

husa0wner

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Husaberg Fs650e -04, Yamaha yz450f -04
Heda skrev:
Ring din återförsäljare å berätta, -04orna rasar på vänstra sidan, ifall inte veven e imshimsad rätt :tummenupp

SÅ ÄR det bara :3freak


å fifan.... låter ju skitnice!! :=( inte! Ska snacka med han i morgon.. se fan han säger. Men inget att ge sig på själv med andra ord?
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
E det det felet så har alla fått det lagat på garanti hittills..... ser återförsäljaren ut som ett frågetecken så be han ringa husa :tummenupp

husa0wner skrev:
å fifan.... låter ju skitnice!! :=( inte! Ska snacka med han i morgon.. se fan han säger. Men inget att ge sig på själv med andra ord?
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Är det ett "04:a fel" så ordnar det sig säkert med ÅF, det är väl tidigt ras även för en husa... Hoppas det fixar sig. :tummenupp
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
Inte bara mig det skiter sig för.. låsmuttern på ventiljusteringen skruvade upp sig och ligger nu på okänt ställe i motorn..jippi!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Har du riktig "tur" är det ett mellandrev till elstarten som gått sönder.Har hänt på några -04(min bla.)och skorrar rätt bra det med.
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Hej.
Synd när det händer, vi har sprängt några motorer då vi testar våra delar, men prata med din ÅF, se om han har lite "goodwill".
Börja med att öppna transkåpan själv, det finns ju inte så många ställen det kan rassla i, transkåpan-vxllåda-vevhus-kamaxel, varav 2 är lätta att se utan att vara diplomingenjör. tag av ventilkåpan oxå.
Vi gör rep samt ombyggn på Husaberg samt Honda.
ca 6 tim arb inkl rengöring och borttagning klister, för att öppna o stängamotor komplett, samt att montera nya delar.
Delar tillkommer naturligtvis, pris ex Lager sats kompl 1400kr.
www.enginehardware.se

Hlsn
Thomas
husa0wner skrev:
Asgott väder i kväll så ja tänkte ut och rasta husan lite..

MEN!!! När ja kört i ca 5 min lugn körning så utan förvarning så bara rasla de till i motorn. Jag stängde av den på en gång, det räcker bara man kickar lite löst med pysen inne så hör man "rassel rassel" typiskt skuretlager ljud..


Jag e ganska ny på 4-stroke sidan, men vafan ska man göra?
Det lär vara ett riktigt hantverks jobb att byta ramlager har jag hört (om det nu är det som är felet, men jag antar det).
Antar att det inte finns några garantier osv, presic som på crossmotorcyklar.

Ska man börja röjja i det själv? E det mycke tröjl?
Jobbar på auktoriserad bilverkstad så jag har la inte tummen mitt i näven, men har inte skruvat med 2-hjulingar sedan "moppe åldern"

Det är en 04:a 650 300 mil med väldigt välskötta oljebyten, har gått ca 5 h sedan ventiljustering.
Hade just bytat olja och filter skulle bara ut på en liten provrunda.

Väldigt tacksam för svar
MVH: Jimmy.
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Och OM det nu skulle vara så att garantin faktiskt inte täcker detta så kommer det med din bakgrund inte vara så svårt att fixa själv. Husamotorer är inte så avancerade, det är bara några saker att tänka på när du sätter ihop den igen men fråga här isf så hjälper vi dig.
Inga special verktyg (som inte finns på en bilverkstad) behövs utom svänghjulsavdragare och de är inte så dyra och kan vara bra att ha i framtiden iaf.

Daniel
 

patrick_set

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Götet
Hoj
Husaberg FS 650 e -06
Två av mina kompisar som kör 04 or har plötsligt börja rassla o då har det varit att "KTM" :kocko fabriken glömt att använda Locktite på några skruvar som skruvat upp sig o håller några drev som sitter bakom kopplingskorgen bara att dra fast så var det klart... :tummenupp
 

husa0wner

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Husaberg Fs650e -04, Yamaha yz450f -04
Enginehardware skrev:
Hej.
Synd när det händer, vi har sprängt några motorer då vi testar våra delar, men prata med din ÅF, se om han har lite "goodwill".
Börja med att öppna transkåpan själv, det finns ju inte så många ställen det kan rassla i, transkåpan-vxllåda-vevhus-kamaxel, varav 2 är lätta att se utan att vara diplomingenjör. tag av ventilkåpan oxå.
Vi gör rep samt ombyggn på Husaberg samt Honda.
ca 6 tim arb inkl rengöring och borttagning klister, för att öppna o stängamotor komplett, samt att montera nya delar.
Delar tillkommer naturligtvis, pris ex Lager sats kompl 1400kr.
www.enginehardware.se

Hlsn
Thomas


Hade bort kopplingen och de i dag.. så bara lite spån som låg där... verkar inte vara ngt "enkelt" fel som en skruv som lossnat osv.. Ska plocka bort motorn i kväll sen ska en mek ta med den till örebro å kolla på den efter helgen. Verkar som de ska gå på garanti..

Passa på att tacka alla för hjälpen.... hör av er om ni ska ner i krokarna och gasa i sommar! :=)

Ha de.
 

Nicke_K

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
I Skogen
Hoj
CR500, DR350, Minimoto
Heda skrev:
Ring din återförsäljare å berätta, -04orna rasar på vänstra sidan, ifall inte veven e imshimsad rätt :tummenupp

SÅ ÄR det bara :3freak


Kan man förebygga detta fel på något sätt?
Jag har precis beställt en ny -04 och det känns lite onödigt och köra tills den rasar och sen försöka få det på garantin.
 

Zonic

www.roadragemc.se
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Honda F4i ,"stuntEdition"
har oxå en 04, blir lite orolig nu när man hör detta, verkar som det är många som rasar :confused:
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Binnike_Swe skrev:
har oxå en 04, blir lite orolig nu när man hör detta, verkar som det är många som rasar :confused:

Alla rasar förr eller senare. Iaf 90% händer något hyfsat allvarligt med inom 1500 mil eller så, oftast betydligt tidigare.
Detta är inget som har med dålig kvalitet att göra dock (utom några få kända och onödiga problem) utan har att göra med att ni köpt en hoj där konstruktören har valt att bygga en encylindrig motor med nästan 70hk (på veven) som väger 31kg. Du/ni har som kunder valt att köpa något så extremt dessutom.
Extremt hög originaleffekt kombinerat med riktigt extremt låg vikt ger inte motorer som håller i 5000 mil.
Säga vad man vill om att en hoj som detta existerar och varför de inte kan göra sig säkra på att ras inte uppkommer osv. Det är ett medvetet beslut av Husaberg. De bygger hojar för bana och har upptäckt en marknad för gatan.
Barnsjukdomarna, dvs de helt onödiga besvären, är däremot en följd av att märket är litet och 1000 tals timmar testande med många motorer inte varit lika genomförbart som det är för japsarna. Detta problem gäller alla små märken pga att det inte är dyrt utan riktigt jäkla dyrt och omständigt att annordna sådana tester.
Ex, Highland, Triumph, CCM, Vertemati, Vor, KTM (förr) etc, etc. Alla har de släppt ut hojar på marknaden med sjukdomar som en Honda aldrig skulle ha haft.

Se till att få vad som är möjligt på garantin men vet om att har du en Husa för att åka gata med så är det en direkt olämplig hoj för detta. Därmed inte sagt att ni inte ska köpa Husor för att åka gata med. Olämpliga saker är i regel de roligaste. Bara lite mer omständiga att äga.

Daniel
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ypvs skrev:
Alla rasar förr eller senare. Iaf 90% händer något hyfsat allvarligt med inom 1500 mil eller så, oftast betydligt tidigare.
Detta är inget som har med dålig kvalitet att göra dock (utom några få kända och onödiga problem) utan har att göra med att ni köpt en hoj där konstruktören har valt att bygga en encylindrig motor med nästan 70hk (på veven) som väger 31kg. Du/ni har som kunder valt att köpa något så extremt dessutom.
Extremt hög originaleffekt kombinerat med riktigt extremt låg vikt ger inte motorer som håller i 5000 mil.
Säga vad man vill om att en hoj som detta existerar och varför de inte kan göra sig säkra på att ras inte uppkommer osv. Det är ett medvetet beslut av Husaberg. De bygger hojar för bana och har upptäckt en marknad för gatan.
Barnsjukdomarna, dvs de helt onödiga besvären, är däremot en följd av att märket är litet och 1000 tals timmar testande med många motorer inte varit lika genomförbart som det är för japsarna. Detta problem gäller alla små märken pga att det inte är dyrt utan riktigt jäkla dyrt och omständigt att annordna sådana tester.
Ex, Highland, Triumph, CCM, Vertemati, Vor, KTM (förr) etc, etc. Alla har de släppt ut hojar på marknaden med sjukdomar som en Honda aldrig skulle ha haft.

Se till att få vad som är möjligt på garantin men vet om att har du en Husa för att åka gata med så är det en direkt olämplig hoj för detta. Därmed inte sagt att ni inte ska köpa Husor för att åka gata med. Olämpliga saker är i regel de roligaste. Bara lite mer omständiga att äga.

Daniel

Ännu ett klokt svar från dig Daniel! :Bugar
Tänk om alla newbie,s som drägglar efter Husa kunde läsa detta innan de slår till på en hoj de knappt vet hur den ska skötas.
 

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
motardnisse skrev:
Ännu ett klokt svar från dig Daniel! :Bugar
Tänk om alla newbie,s som drägglar efter Husa kunde läsa detta innan de slår till på en hoj de knappt vet hur den ska skötas.

Håller med... Varje gång Daniel skriver nått så är det mycket bra!

Jag var precis en sånn newbie (och är väl fortfarande). Men innan jag köpte min Husa så läste jag allt jag kunde komma över om dem här på SH, så jag visste något så när vad jag gav mig in på... Sen var jag dum nog att provköra en och då var det klippt! Var bara tvungen att köpa en :yoparty
Men efter att ha kört sammanlagt ca 20 timmar på gata så har jag kommit fram till att det är fan inget alternativ att köra Husa på gata.
Den hör hemma på en bana och där kommer jag rasta min älskling framöver! :tummenupp

Det är ju själve *** att man har gett sig på en sån extremt rolig hobby...
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
ypvs skrev:
Alla rasar förr eller senare. Iaf 90% händer något hyfsat allvarligt med inom 1500 mil eller så, oftast betydligt tidigare.
Detta är inget som har med dålig kvalitet att göra dock (utom några få kända och onödiga problem) utan har att göra med att ni köpt en hoj där konstruktören har valt att bygga en encylindrig motor med nästan 70hk (på veven) som väger 31kg. Du/ni har som kunder valt att köpa något så extremt dessutom.
Extremt hög originaleffekt kombinerat med riktigt extremt låg vikt ger inte motorer som håller i 5000 mil.
Säga vad man vill om att en hoj som detta existerar och varför de inte kan göra sig säkra på att ras inte uppkommer osv. Det är ett medvetet beslut av Husaberg. De bygger hojar för bana och har upptäckt en marknad för gatan.
Barnsjukdomarna, dvs de helt onödiga besvären, är däremot en följd av att märket är litet och 1000 tals timmar testande med många motorer inte varit lika genomförbart som det är för japsarna. Detta problem gäller alla små märken pga att det inte är dyrt utan riktigt jäkla dyrt och omständigt att annordna sådana tester.
Ex, Highland, Triumph, CCM, Vertemati, Vor, KTM (förr) etc, etc. Alla har de släppt ut hojar på marknaden med sjukdomar som en Honda aldrig skulle ha haft.

Se till att få vad som är möjligt på garantin men vet om att har du en Husa för att åka gata med så är det en direkt olämplig hoj för detta. Därmed inte sagt att ni inte ska köpa Husor för att åka gata med. Olämpliga saker är i regel de roligaste. Bara lite mer omständiga att äga.

Daniel
Det här har jag försökt förklara tidigare, men ingen vill lyssna, mycket bra skrivet.
Som sagt racing only.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top