Motorsåg

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Jag skulle nog säga att ska man kapa ved ska man ha många kubik, bättre att ha 50-60 kubik som man plågar lagom mycket, än att ha 40 cc (som det är i en 435a) och plåga järnet.

Angående proffssågar skulle jag vilja säja att de varvar mer än mosvarande bonnsåg, man vill ju ha fart på grejerna.

Både Hva och jonsered ägs av Electrolux, det är samma grejer, men Hva har större utbud.

Mycket kubik i motorn är att föredra på vedbacken, men kvalite i första hand! Eftersom att det fans en budget att ta hänsyn till också.
Nackdelen med stora sågar är att man bör ha den bredare kedjan, den tar effekt, Har man en lite svagare med mindre kubik, kan man köra på smal kedja, då går det lättare. Men framför allt. En VASS kedja. Som är rätt filad.

Fick sågen kosta 6000kr, så skulle jag lätt rekomendera en 55kubikare av Farmarmodell.

I grund och botten är Hva och Jonsered samma sågar, Men Hva har dom där extra kvalitets grejerna.

Mats

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Mycket kubik i motorn är att föredra på vedbacken, men kvalite i första hand! Eftersom att det fans en budget att ta hänsyn till också.
Nackdelen med stora sågar är att man bör ha den bredare kedjan, den tar effekt, Har man en lite svagare med mindre kubik, kan man köra på smal kedja, då går det lättare. Men framför allt. En VASS kedja. Som är rätt filad.

Fick sågen kosta 6000kr, så skulle jag lätt rekomendera en 55kubikare av Farmarmodell.

I grund och botten är Hva och Jonsered samma sågar, Men Hva har dom där extra kvalitets grejerna.

Mats

Jag ser inga problem i att köpa en bra vedsåg med lämpligt antal kubik för runt 4000, det finns nästintill en uppsjö på blocket.
Det går utmärkt att köra upp till 60 cc med en .325 kedja, går man över det bör man tänka på att gå över till 3/8. Om man har spårvidd på 1,5 eller 1,3 spelar ingen större roll, men den smalare 1,3an går ju något lättare. Det finns folk som kör med 1,1 kedjor på tex stihl 260 (50 cc proffssåg) och det går fint.

Jag rekomenderar alla som inte är riktigt jävla übergrymma på att frihandsfila att köpa en filmall, förslagsvis en sån här kombimall:
4220.jpg

Har du någon koll på vilka kvalitetsgrejer det är som skilljer mellan Husqvarna och Jonsered? Jag skulle gärna vilja veta :)

Last edited:

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Stihl har kampanj nu på 260n, ord. pris 6300:-, nu under 5000-lappen.
Ny såg med garantier, service och allt sånt,
Tjööööööp!

Notera:
Att både jag och falken som är Husqvarnafrälsta rekomenderar Stihlen, Vart är världen på väg?:brinnerup

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Runt eller över 50 kubik rekomenderas, gärna högre när du ska stå och mala på fullgas. Husqvarna 55 är en "bonnsåg", inte det vassaste men hållbart och robust, en beprövad vedsåg. Har för mig att efterföljaren heter 455.

Ja, 55:an är bra för husbehov. Blir lite väl klen och har för kort svärd när man ska ta ner de riktigt stora träden (man får jobba sig runt, vilket tar tid), men är prisvärd. Min har aldrig krånglat under hundratalet timmars körning och tagit såväl stora askar som sly.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag köpte en jäkla massa ved på rot efter stormen gudrun. Det var ju inte de minsta träden som blåste ner så jag stog och malde ner grova timmerstockar till vedkubb.
Är det, det man ska ha sågen till så rekommenderar jag en så stor o ny såg du kan få tag på. Annars är ju två sågar oslagbart. En smidig för kvistning o en för kubbmalande, dessutom att det är gött att ha en extra när sågjäveln nyper fast!
Jag bytte från en jonsered 420 till husky 357xpg vilket sparade evigheter på vedbacken.
Bara att slippa en timmes långa ånglås vid tankning var balsam för psyket!!

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Ja, 55:an är bra för husbehov. Blir lite väl klen och har för kort svärd när man ska ta ner de riktigt stora träden (man får jobba sig runt, vilket tar tid), men är prisvärd. Min har aldrig krånglat under hundratalet timmars körning och tagit såväl stora askar som sly.

Det är ju när man får jobba sig runt, eller gör instick från två håll som man får visa hur manlig man är. När man kan göra instick från två håll och träffa klockrent, då är man kung. :yoparty
Kör du 15"?

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Det är ju när man får jobba sig runt, eller gör instick från två håll som man får visa hur manlig man är. När man kan göra instick från två håll och träffa klockrent, då är man kung. :yoparty

Du menar när man behöver göra solfjäderformat instick i fällskäret för att stammen är grövre än dubbla svärdlängden?

Det är manligt att få till utan höjddiff. :Bugar

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Du menar när man behöver göra solfjäderformat instick i fällskäret för att stammen är grövre än dubbla svärdlängden?

Det är manligt att få till utan höjddiff. :Bugar

Precis!
Typ..
Särskilt när man inte kan få något riktmärke om på vilken nivå skäret ligger på inne i trädet utan får gå in på samma höjd om det undre riktskäret, då gäller det att man håller sågen 110 procent rakt om det ska träffa snyggt:tuttar

En av instruktörerna jag hade när jag tog mitt sågkort sa att han misslyckades med att få perfekt möte nio av tio gånger, han är inte så manlig :gnissla

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
har en husqvarna ca 8 år gammal kommer inte ihåg siffrorna men 325 tror jag,funkar suveränt och jag sågar ca 25 kubik ved med den o lite annat varje år.
kapa några kvistar kan ju en elsåg duga till men ska du såga lite grövre saker eller använda den mycket så rekomenderar jag att köpa en bensindriven såg helst ett känt märke.
husqvarna steel eller partner det är väl de mest kända jonsered har du med.

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Köp en Partner 5000.
Underbar såg med .325 kedja på!
När jag köpte min låg den på 3895:-.
Nu kostar den 1995:- på Jula! Dom har något erbjudande såg jag.

49cc motor och 2.3kw.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...