Motorsågspiloter,se hit

Täppas

Guest
Hobbysågning hemma i trädgården = du klarar dig med i princip vad som helst...
köper du en såg för över 2500:- ska du vara riktigt usel om du inte klarar det du ska göra, oavsett märke.
Sedan finns alltid märkesfanatiker (själv valde jag mellan Jonsered och Stihl och svärfar som var skogsbonde gillade Husqvarna) men här gäller samma svar som vid "vilken motorcykel ska jag köpa", köp den som gör dig kåt, det blir bäst i längden :D

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Ja att den tänkta sågen inte skulle funka,det betvivlar jag.Är ju ingen yrkeshuggare,å lär nog inte bli heller.Bara den kan kapa lite stock :tungan då och då så lär jag vara nöjd :tummenupp Att den inte lär tugga på som en 300hk Husqvarna med turbo och öppet filter begriper ju jag,men den brummar å har en vass kedja så det lär nog bli bra.
Däremot så "har man ju läst" att står man och kapar "för länge" (hur länge är det?) så skär :rofl såget.Varför,hur och på vilket sätt är då min undran..?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ja att den tänkta sågen inte skulle funka,det betvivlar jag.Är ju ingen yrkeshuggare,å lär nog inte bli heller.Bara den kan kapa lite stock :tungan då och då så lär jag vara nöjd :tummenupp Att den inte lär tugga på som en 300hk Husqvarna med turbo och öppet filter begriper ju jag,men den brummar å har en vass kedja så det lär nog bli bra.
Däremot så "har man ju läst" att står man och kapar "för länge" (hur länge är det?) så skär :rofl såget.Varför,hur och på vilket sätt är då min undran..?

Dom skär för att förståsigpåare har justerat förgasaren.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Precis, felaktig bränsleblandning är största orsaken till repig cylinder. Vi får in några stycken per månad och än så länge så är det faktiskt bara två sågar jag kan komma på där man har tankat fel soppa men annars är det för att folk pillar för mycket utan att veta vad de gör.
Husqvarna/Jonsered är ungefär lika bra som Stihl men inte riktigt. Men det märks bara på de dyrare modellerna, på de små blir man oftast nöjd med merparten av sågarna.
Det som är viktigare är att såga med en VASS kedja OCH att slipa den rätt. Visst kan man handslipa kedjan men någon gång kan det vara bra att rätta till vinklarna med en kedjeslipmaskin.
Jag hade 3st stora Jonsered hemma i trädgården i somras när jag skulle såga bort stubbar och eftersom jag gick ner i jorden så slets kedjan ner på ett ögonblick (därav flera sågar, orka byta kedja...) och då spelar det ingen roll om man står och gnuggar med en 2260, det ryker bara :brinnerup

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Inte pilla,bara såga lyder då domen.?Tror fan jag åker inom imorrn å tar ett känn på den igen :tungan:yoparty:tummenupp

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T

Det ligger en liten sanning i detta. Du står hemma med stocken upplagd, sågen går tungt i grov stock utan "vila". Aldrig kvistning eller lättare sågning, utan bara tung grov stock i timmar på full makaron.
Ja klart sågen kan gå varm och får problem. Men i verkligheten så hinner den gå lite lugnt mellan grova stocken. Du ska ju flytta stock kubb mm.

Då i vilket fall vid denna tunga drift så har du slarvat med oljeblandningen lite. Då får man problem.

Jag kör Apen 2T i mina sågar och trimmer. Lämnar sågen på tomgång när jag flyttar stock och slutar köra när jag blir för trött. Övertygad om att sågen överlever mej vid enkelt underhåll.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO