Motorskrammel från ny maskin

rickardm

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
Kymco KXR 250
Hej, Har för fyra veckor sedan köpt en ny Kymco KXR 250, det är en quad godkänd att framföras på allmän väg med b-kort, med en 250 cc 4-takts vätskekyld maskin på 18 hk. Nu till mitt problem, redan när den var helt ny så kunde ett missljud uppfattas från motorn. Detta vid hård belastning, acceleration och i jämn fart över ca 65 km/h. Jag har framfört mina klagomål både till märkesverkstan och generalagenten. Generalagenten säger att de inte har fått några klagomål, ej heller några servicemeddelanden. Verkstan säger att det är normala missljud och att inget kommer att hända. Hur låter det då undrar du! Jo det låter som att motorn knackar/spikar. Men jag tror inte att det är det eftersom jag provat både 98 oktan och oktanbooster utan att ljudet försvinner. Nu börjar jag undra om det kan vara kolvskrammel, kamkedja eller lager som ger ifrån sig ljudet. Tilläggas skall att missljudet tilltar i styrka för varje mil som går och nu när jag kört ca 80 mil så kommer missljudet vid låg belastning , svag acceleration och vid jämn fart över 35 km/h. Det låter inget vidare för mitt motoröra som mest är van vid spinnande japanska maskiner. Finns det någon här som har några förslag???

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kör som fan tills den rasar, du har ju redan påtalat problemen och dom ignorerar. Du har ju förhoppningsvis garanti och du har ju (om du har köpt i egenskap av konsument) två års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.
Du kanske skulle be om skriftligt på att du har påtalat problemen och att du har gjort detta i rimlig tid (dvs datum om när du påtalade felet första gången) etc. En seriös återförsäljare ska inte neka detta. Om du har skriftligt på att du har påpekat felet redan vid 4 veckors ålder bör det gå att göra en deal till och med om raset kommer utanför garanti/reklamationstiden.
Och du ska inte behöva kontakta generalagenten, du har köpt av din lokale handlare och det är hans sak att kontakta generalagenten. Du ska bara behöva kontakta den lokale nasaren.
Och du ska nog inte säga att du har kört på oktanbooster. Säg bara att du har kört på 95 och 98 oktan.

Spikningar borde ju inte vara värre nu än från början. Men ett mekaniskt fel kan ju tänkas bli värre med tiden.

"Generalagenten säger att de inte har fått några klagomål, ej heller några servicemeddelanden"
Och? Det spelar ju ingen roll för dig om din är den enda eller om 1000 andra har rasat.

"Verkstan säger att det är normala missljud och att inget kommer att hända."
Kvalificerat skitsnack, normala missljud förekommer hos vissa (främst äldre) motorer men de blir inte värre på kort tid. Ex vis gamla luftkylda Kawor från början av 80-talet brukar skramla rätt friskt i maskin men de skramlar och skramlar utan att det blir värre. Din motor verkar ju vara på väg mot ett intressant skott.

Kom ihåg att reklamation enligt Konsumentköplagen ger dig rätt till ersättning enligt "liden skada" ex vis kostnad för bärgning till verkstad, ersättningsfordon under reptiden med mer så länge dina yrkanden är rimlig. De behöver knappast ersätta att du hyr en 4wd Cheva Blazer för att ersätta din Quad. :)

rickardm

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
Kymco KXR 250
Tack för era synpunkter

Håller helt med robban_c, men hur kul är det egentligen. Nu kommer jag att avvakta tills ÅF får hem sin egen demomaskin (Mars) då skall jag dit och ta mig en ordentlig åktur på deras hoj, saknas missljuden där kommer jag att kräva att få byta in min nuvarande mot deras, alternativt att jag lämnar in den och säger att den skall gå som en klocka innan jag hämtar ut den. (skulle ha gjort det på en gång, nu känns det sent och när de säger att det är normalt, vad kan man göra) Knyter näven i fickan och försöker filtrera bort skramlet när jag kör...

På tal om att byta märke så finns det tyvärr ingen motsvarande maskin av "känt" fabrikat som kan reggas som MC. Det man kan välja mellan är antingen Kinesiska eller Taiwanesiska och då väljer jag hellre Taiwan, med tanke på att de är väl representerade vad gäller ÅF och reservdelar till skillnad från Kinamaskinerna.Hade det funnits hade jag föredragit en yamaha eller liknande.

Artic Cat har en men den kostar 129000 kr, väl svettigt när min nuvarande enbart betingar ett pris på 48000 reggad och klar.

Therudeboy

Guest
Kollade på en sån quad du har igår, dom är för fina :)

rickardm

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
Kymco KXR 250
Jajamen

U.S skrev:
kolla kedjespänningen,kanske den som slamrar?

Har justerat den så att den är tyst när "jag" kör i alla fall, men visst fan skrammlade även den när jag fick den. Nej det skrammel jag här kommer definitivt från motorn.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras