Motstånd (EL)

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Hej

Dålig på det här med el. Men vill få ner 12 v (55 W) förmodligen 6 Ah för det är vad batteriet ger. Till 3 v 220 mAh (Förmodligen har ampere inte något med detta att göra men skriver det endå). Vad behöver jag för motstånd för att uppnå detta?

\Masonit

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Du har blandat ihop grejer här..
om jag inte e halvt borta så ska den vara på 40 ohm och klara 2 W

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Resistansen R=U/I
Du vill ha 3V och 220mA från 12V vilket ger 9V/0.22A =41ohm

I denna resistans utvecklas värme: P=UxI
9Vx0.22A-> 1.98Watt

Alltså behöver du sätta ett motstånd på ca 41ohm som klarar minst 2Watt i serie med det du vill driva....

Transformator kräver växelspänning.

revis

Inte fullt så grön längre
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Det låter mest som om du är ute efter en spänningsregulator. Koppla in en sån så får du 3V från 12V.
Kolla efter spänningsreg. på elfa. Inspänning >=12V och utspänning = 3V.
Det finns 3 tåtar till kretsen: Inspänning, jord och utspänning. Kan inte bli enklare.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Det låter mest som om du är ute efter en spänningsregulator. Koppla in en sån så får du 3V från 12V.
Kolla efter spänningsreg. på elfa. Inspänning >=12V och utspänning = 3V.
Det finns 3 tåtar till kretsen: Inspänning, jord och utspänning. Kan inte bli enklare.

Vilken regulator tänker du på då?
Det brukar krävas några kringkomponenter - tex ett par kondensatorer för att de ska fungera. Dessutom behöver de kylning.

Enklast är ett motstånd.

Problemet med att använda ett motstånd är om lasten varierar i ström så kommer spänningen att variera och då behövs en lite smartare spänningsreglering och då får man göra det lite mer avancerat.

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Exakt vad ska det användas till? Bästa sättet att göra något beror på vad det ska användas till, och du har inte gett oss någon viktig information alls egentligen... Däremot vet vi att du inte kan mycket om el. ;) Ge oss all info du har så får du bäst svar.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Använd helst inga resistorer för att ta ner spänning eller begränsa större strömmar vid belastade kopplingar - man eldar upp effekt i onödan. Bättre att ha spännings- eller strömreglering med därtill avsedda kretsar. Ger jämn ström eller spänning (beroende på applikation) och belastar inte hela kretsen i onödan.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Använd helst inga resistorer för att ta ner spänning eller begränsa större strömmar vid belastade kopplingar - man eldar upp effekt i onödan. Bättre att ha spännings- eller strömreglering med därtill avsedda kretsar. Ger jämn ström eller spänning (beroende på applikation) och belastar inte hela kretsen i onödan.

Även dessa "eldar" upp effekten och måste sitta monterade på kylflänsar.

Att switcha och transformera spänningen är bra, och det finns moduler för det, men det är inte en billig och snabb lösning.

2 Watt är inget att oja sig över.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Är förbrukaren känslig för spänningsvariationer är motståndsreducering inte en bra lösning i fordonssammanhang då spänningen varierar, batteriet ger 12V men generatorn upp till 14V plus att motståndet kan variera något med temperaturen.

Nu verkar just denna utgått ur Elfas sortiment men typ en sån här (fast 5v) använde jag till GPSen på hojen, jag gjorde en enkel kylfläns av 6mm aluplåt som jag sågade lite jack i för att få kylflänsar och så lite kiselpasta mellan, inga kringkomponenter krävdes .
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2017875.htm

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...