Motstånd LED-blinkers hjälper ej

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Har precis monterat dit Biltemas motstånd för LED-blinkers ( http://www.biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/El-och-Belysning/Motstand-for-diodblinkers/ ) men till min STORA besvikelse gjorde det ingen påverkan på blinkfrekvensen alls! Alternativt så har jag glömt hur snabbt det ska blinka men det går väldigt snabbt i varje fall :D

Har mätt spänningen över motståndet och den pendlar mellan 1-6v typ, samma som över blinkersen så det verkar vara kontakt med motstånden i varje fall!

Någon som har förslag på vad jag kan ha gjort galet? Vad finns det för fler alternativ?

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
Det skall väll blinka runt 90 ggr per minut va? minns inte riktigt vad det står i lagboken men det är där omkring nånstans så sätt sig o räkna ;)

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Har du kopplat motsåndet parallellt eller i serie? Ska vara parallellt.

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Det skall väll blinka runt 90 ggr per minut va? minns inte riktigt vad det står i lagboken men det är där omkring nånstans så sätt sig o räkna ;)

will do :)

Har du kopplat motsåndet parallellt eller i serie? Ska vara parallellt.

yes har kopplat paralellt, precis enligt instruktionerna

Köp annars ett lastoberoende blinkersrelä så slipper du sätta dit motstånd.

mjo stod och kollade på dem men fattar liksom inte var jag ska koppla in dem!? Finns det motsvarande relä som jag kan ersätta någonstans på hojen eller vaddå? Sjukt klumpiga grejer att montera annars!

Last edited:

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Hur många ohm är biltemas motstånd på då?
Är dom rätt för just dina blinkers?
Beror på watt-antalet på dina gamla blinkers samt vad dina nya är på...
Gammal bra sida att läsa:http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=14429
Filen i inlägg 5 löser det mesta...

till saken hör att det står inte hur många ohm de är på men jag kan ju mäta upp det såklart! Sedan står det inte heller på miniblinkersna hur stor effekt det är på dem så det är lite svårt att räkna :) Dock tycker jag att det borde gjort lite skillnad med tanke hur groteskt stora motstånden är (helt ofatttbart).

Kan ju köpa ett lastoberoende men har inte aning var man kopplar in det på DRZan och vet inte heller var jag ska få tag i ett som passar :(

Ska ut å kolla motstånd och räkna frekvensen nu :)

Och du har kopplat ett motstånd/blinkers?

absolut! stora som aset är dom så det är inte lätt att få det snyggt :gnissla

Last edited:

Spajjjs

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Hoj
Ingen
Bäst är ju att via Suzuki-handlare köpa ett blinkersrelä som du sätter dit istället för det som sitter där nu,så får du rätt från början. (Brukar sitta under sadeln)

hugin85

Den som lever får se!
Gick med
3 May 2009
Hoj
02, Suzuki GSF 1200 S
till saken hör att det står inte hur många ohm de är på men jag kan ju mäta upp det såklart! Sedan står det inte heller på miniblinkersna hur stor effekt det är på dem så det är lite svårt att räkna :) Dock tycker jag att det borde gjort lite skillnad med tanke hur groteskt stora motstånden är (helt ofatttbart).

Kan ju köpa ett lastoberoende men har inte aning var man kopplar in det på DRZan och vet inte heller var jag ska få tag i ett som passar :(

Ska ut å kolla motstånd och räkna frekvensen nu :)

absolut! stora som aset är dom så det är inte lätt att få det snyggt :gnissla

Kopplade själv minisar på min hoj för ett tag sen. Köpte biltemas miniblinkers och montera bak ihop med blinkmotstånd. Funka kanon tills jag koppla minisar fram. Köpte då ett par andra blinkers som jag fick motstånd med.

Fick det inte att lira. Men använde dom gamla blinkersena som motstånd, då funka det kanon. Kanske du kan göra så?

Nackdelen är väll om lampan i den gamla blinkersen ("motståndet") går sönder. En idè iallafall om man inte orkar laborera med skiten.

Lycka till!!! :yoparty

absolutpadda

För evigt, För alltid Björklöven
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
08 kawasaki er6f
hadde samma problem
jag behövde två motstånd på 82 ohm
så vart de bra :banana

Almighty

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2009
Hoj
Yamaha R1 -00
hadde samma problem
jag behövde två motstånd på 82 ohm
så vart de bra :banana

Jag har satt biltemas miniblinkers på min både fram och bak och jag måsta köpa 4 motstånd från biltema innan det funka som det skulle.
2 på varje sida. Men har fortfarande lite problem med att när jag blinkar och bromsar samtidig så blinkar det fort som satan iallafall.

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
var ute och mätte, får biltemas motstånd till 8,2ohm, verkar ju larvigt med tanke på storleken! Som det är nu blinkar de fort som fan!

Kan dessvärre inte använda de gamla blinkerserna då de är helt trasiga.

Verkar som om DRZan har något jäkla specialrelä till blinkersna också. Hur jävla svårt ska det behöva vara??? :)

edit: suzuki-center hade lastoberonde relän som ska funka, jag fruktar bara för vad de kommer kosta :gnissla

Last edited:

begge87

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
1000rr
Hade problem med samma sak. Använder du "tjuv skarvarna" som följer med? Se till att det har ordentlig kontakt!

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
var ute och mätte, får biltemas motstånd till 8,2ohm, verkar ju larvigt med tanke på storleken!
Antalet ohm har ju inget med storleken att göra, det är ju hur mkt effekt de klarar av att "svälja" som gör dem stora. :)

Verkar skumt att det inte vill funka dock, har LED blinkers och effektmotstånd på min hoj som alltid funkat.

Ett snabbt överslag så borde 8.2 Ohm vara rimligt. (Tänkte 21W original, 1W LED => 20W att "elda bort".

Last edited:

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Hade problem med samma sak. Använder du "tjuv skarvarna" som följer med? Se till att det har ordentlig kontakt!

ja precis, antar att du syftar på sladdarna som sticker ut. Finns inte så mycket annat att fästa i på mina. Men ger nog upp den varianten och kör på relä istället!

Antalet ohm har ju inget med storleken att göra, det är ju hur mkt effekt de klarar av att "svälja" som gör dem stora. :)

Verkar skumt att det inte vill funka dock, har LED blinkers och effektmotstånd på min hoj som alltid funkat.

nej ok det kanske blev lite dumt det där, naturligtvis har inte storleken någon betydelse egentligen men ett motstånd på 8ohm borde ju inte behöva vara så brutalt stort som detta är, mer det jag menade :) Man får ju plats med rätt mycket dämpande material i den enorma ytan som dessa tar upp!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...