Motul - Engine Clean

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Inte just Motul men väl CRC.
Och inte i motorcykel med våtkoppling men väl i en gammal trött Skoda 1.2...
2017-05-30 12-38-37.jpg

Två täta oljebyten (100 mil emellan), motortvätt vid andra bytet och se på tusan, oljan har en riktigt trevlig färg numera!
Oklart om det beror på motortvätten eller täta oljebyten, såna där "mirakelmedel" ger jag inte mycket för, max en femtiolapp... :hihi

Tja, vad kan man säga.
Någon större skada lär det väl inte göra, men effekten kanske är ungefär lika omfattande som alla de under-produkter som ska "renovera-tvätta-plätera-täta-laga-stryka-koka ditt kaffe medan du kör"...

Nåväl, det vet vi snart, risken finns att det här blir en olje-tråd... :banana
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Glöm det.....

Vanlig olja innehåller tillräckligt mycket tillsatser för att en motor skall hålla sig ren.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har under många år hällt i motortvätt strax innan oljebyte på bilar jag haft och de funkar helt klart bra för oljan blir kolsvart. Men sedan 1 år tillbaka slutade jag tvätta motorer för familjebilen tappade oljetrycket totalt vid en motortvättning. De lossnade skit som satt sig i någon oljekanal så de slutade med skroten för den bilen :gråta
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har under många år hällt i motortvätt strax innan oljebyte på bilar jag haft och de funkar helt klart bra för oljan blir kolsvart. Men sedan 1 år tillbaka slutade jag tvätta motorer för familjebilen tappade oljetrycket totalt vid en motortvättning. De lossnade skit som satt sig i någon oljekanal så de slutade med skroten för den bilen :gråta

Du är ju också en herre som har delat mc-motorer i mängder. När hittade du någon sludge eller avlagring i en mcmotor senast? Jag har då aldrig gjort det....

Hade jag köpt mig en bil med longlife-service eller med erkända sludgeproblem skulle jag överväga någon form av tvätt-tillsats men absolut inte i en mc.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du är ju också en herre som har delat mc-motorer i mängder. När hittade du någon sludge eller avlagring i en mcmotor senast? Jag har då aldrig gjort det....

Hade jag köpt mig en bil med longlife-service eller med erkända sludgeproblem skulle jag överväga någon form av tvätt-tillsats men absolut inte i en mc.

Exakt ,,,,man hittar sällan skit i en mc motor trots att lamellerna går i oljan. Numera provar jag endast motortvätt om en motor redan har dåligt oljetryck eller slamrar i oljetrycksstyrda lyftare.
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Provade något undermedel vid namn Slick 50 för en herrans massa år sedan i en bilmotor som påstods kapsla in rörliga delar i motorn och på så viss fick den att hålla längre.Märkte aldrig någon skillnad när samma motor rasade senare. :va

Volvos rengöring för hydrauliska lyftare fungerade däremot en gång i tiden på en 850 av någon anledning när skramlet upphörde och inte kom tillbaka. :crash
 
Last edited:

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Glöm det.....

Vanlig olja innehåller tillräckligt mycket tillsatser för att en motor skall hålla sig ren.

Kunde inte sagt det bättre själv. Men marknadsföring, myter och psykologiskinverkan kan vara tillräckligt för att köpa smörjan. :)
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Provade något undermedel vid namn Slick 50 för en herrans massa år sedan i en bilmotor som påstods kapsla in rörliga delar i motorn och på så viss fick den att hålla längre.Märkte aldrig någon skillnad när samma motor rasade senare. :va

Volvos rengöring för hydrauliska lyftare fungerade däremot en gång i tiden på en 850 av någon anledning när skramlet upphörde och inte kom tillbaka. :crash

Min f.d kollega slog i Slick 50 in sin Yamaha SR400 för att det var ju så bra hade han läst, ca 50 mil senare fick cylindern borras och ny kolv i, all komp hade försvunnit.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Nu kommer snart ett långt utlägg om hur bra Slick50 är av Boost3.. :banana
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vi öppnade en Volvo BM diesel-sexa för ett tag sedan. Den förra ägaren hade då inte varit generös med oljebyten. Det var som ett lager asfalt inuti motorn. Vi har inte startat upp den ännu. Funderar på att dieselblanda olja och köra runt en stund. Men risken är ju att det sätter igen sig nånstans. :näsblod
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu kommer snart ett långt utlägg om hur bra Slick50 är av Boost3.. :banana

Slick50 är inte lika bra längre så jag rek inte det längre. De har nämligen sålt de viktigaste/goaste innehållet till ett annat företag som heter Xcelplus. Köper man Xcelplus så får man gamla hederliga Slick50. De finns en lång film på Youtube om varför de sålt innehållet.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Min f.d kollega slog i Slick 50 in sin Yamaha SR400 för att det var ju så bra hade han läst, ca 50 mil senare fick cylindern borras och ny kolv i, all komp hade försvunnit.

Förmodligen hade det hänt oavsett vad de hade hällt i motorn :)

Enligt några av mina vänner som är tribologer så testade de Slick50 i labbet för en massa år sen de kunde inte hitta fog för något av det som firmorna påstår. PTFE (Teflon) stoppades av DuPont redan på 50-talet från att användas i motorer eftersom PTFE inte tål värme och tryck.
Det som möjligen kunde påvisas var att lagerytor som behandlats med PTFE blev så hala så oljefilmen inte fastnade och lagret såsmåningom skar.

Det finns stora fina labb hos oljetillverkarna och de lägger ner mycket pengar på utveckling, om PTFE eller något annat ämne verkligen fungerande så borde det ju redan ha testats i oljan?
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
SR400:an ifråga hade gått ca 2000 mil och gick utmärkt före Slick50 kom i. Slick50 skulle ju göra den outslitlig enligt ägaren. Det blev ju bra. :crash :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
SR400:an ifråga hade gått ca 2000 mil och gick utmärkt före Slick50 kom i. Slick50 skulle ju göra den outslitlig enligt ägaren. Det blev ju bra. :crash :)

Att den gick utmärkt innebär inte att den var mekaniskt frisk dock.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Den var mekaniskt frisk, som jag förstod det så blev loppet så halt av Slick50 att oljan inte fäste och i sin tur ringarna inte tätade mellan kolv och lopp. Det var tydligen därför den borrades, rengöring hjälpte inte. Slick50 hade redan hunnit gå in i porerna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den var mekaniskt frisk, som jag förstod det så blev loppet så halt av Slick50 att oljan inte fäste och i sin tur ringarna inte tätade mellan kolv och lopp. Det var tydligen därför den borrades, rengöring hjälpte inte. Slick50 hade redan hunnit gå in i porerna.

Hade de plockat isär och synat den innan de hällde i sörjan?
Och varför hälla i någon specialsörja om motorn är mekaniskt frisk och går som den ska? :va
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Hade de plockat isär och synat den innan de hällde i sörjan?
Och varför hälla i någon specialsörja om motorn är mekaniskt frisk och går som den ska? :va

Hans tanke var att Slick50 gjorde motorn "outslitlig" och skulle ge många problemfria mil. :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Enligt några av mina vänner som är tribologer så testade de Slick50 i labbet för en massa år sen de kunde inte hitta fog för något av det som firmorna påstår. PTFE (Teflon) stoppades av DuPont redan på 50-talet från att användas i motorer eftersom PTFE inte tål värme och tryck.
Det som möjligen kunde påvisas var att lagerytor som behandlats med PTFE blev så hala så oljefilmen inte fastnade och lagret såsmåningom skar.

Detta utspelade sig vid Luleå Tekniska Universitet i mitten på nittiotalet och jag var en av de som deltog vid detta laboratorieförsök. Jag kommer inte längre ihåg alla detaljer eller ens var jag lagt rapporten som skrevs, men jag vill minnas att både Slick 50 och STP's liknande mirakelmedel testades. Vi hade tillgång till all mätutrustning och alla provbänkar som oljetillverkarna själva använder vid utveckling och klassificering av oljor, men vi kunde inte påvisa några som helst skillnader med dessa mirakelmedel jämfört med att "bara" köra vanlig Mobil 1 motorolja.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top