Motul VS Castrol (OLJA)

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Bli inte sura på mig nu men jag tänkte bara kolla lite med er och se vilka erfarenheter ni har med dessa oljor. Själv har jag enbart kört med Castrol men nu är det så att den märkesverkstade som jag ska lämna in min er6a kör med motul bör jag vara orolig för detta eller är detta också en bra olja. Sj har jag inte hört talas om den:va

Du behöver nog inte vara så orolig,,,Motul är en lika känd och rek. olja som Castrol....

Motul?! I en ER6a?! :jisses :skrämd :4skrika Du kommer att få spikningar, punka varannan mil, tutan kommer sluta funka och du får rosthål i tanken! :skrämd

Skämt å sido, gör som Fabbe sa, kolla in Dr.Bikes oljetrådar i mekforumet :tummenupp Orkar du inte läsa dom så kommer din hoj gå precis lika bra på Motul som Castrol, så länge det är samma viskositet, tex 10W40. Och det, det har dom stenkoll på :tummenupp

Håller med om att man hör många med kopplingsslir säga sig ha Castrol men har inte hört det om Shell. Själv provade jag Motul 300V i ZX-10R och fick kopplingsklibb (motsatsen till slir, kopplar inte ur riktigt), bytte tillbaka till Shell och då blev det bra igen.

Jag tror alla oljor som uppfyller kraven som anges i instruktionsboken smörjer tillräckligt bra, särskilt då vi hojåkare normalt byter olja oftare än de angivna intervallerna. Problemet på moderna hojar än nog snarare kopplingsfunktionen.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back