Motus KMV4, amerikansk 1650cc V4 stötstångsmotor

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
V4 är en ursprungligen en Ford usa motor fanns i 1200 1500 1700cc användes framför allt i Tyska Taunus serien samt i SAAB V4

Till 99 motorn SAABs "egna", baserades till en stor del på Triumph motorns konstruktion
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
V4 är en ursprungligen en Ford usa motor fanns i 1200 1500 1700cc användes framför allt i Tyska Taunus serien samt i SAAB V4

Till 99 motorn SAABs "egna", baserades till en stor del på Triumph motorns konstruktion

Så minns jag det också. Satt dock även i Ford transit som sagt.
Ang Triumphfyran så lyckades SAAB iaf undvika de vansinniga topplocksskruvarna två olika vinklar, vilka som ofta korroderade fast i alutoppen på triumphsnurrorna. Avdragarverktyget för dessa toppar såg ut som en massiv U-balk, knastrade oroväckande i blocket när det användes :D.En bekant hade SAABverkstad på Östermalm när det där Triumpsmotorerna var vanliga. Mycket inkomstbringade motorkonstruktion.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är stötstänger så himla dumt egentligen? Jag har fått för mig att det ger en kompaktare motor?
Var det Gasgas som till och med skulle släppa nån sidventilstrial för att göra motorn så kompakt som möjligt?
Idag har man väl tillräckligt med effekt för de flesta i moderna motorer tänker jag, kanske finns mer att vinna på att kunna ha mer flexibilitet i hur ramen konstrueras tack vare mindre motor?

Jag kan hålla med. Beroende på motortyp så kan stötstänger eller iaf vippor ofta vara smart.
Tack vare utväxlingsförhållandet kan tex rörelsen på den tunga delen -lyftaren- hållas nere, samtidigt som man kan få snabbare tider på ventilen. I synnerhet idag, med behive-fjädrar, så kan man köra mer tuffa vipparmsutväxlingar utan att åka på samma sätestryck som förr.

Svårt med lika aggressiva ramper/nosar och höga lyft på tex en DOHC flat tappet motor som på en rullkam med stötstänger och/eller vippor.

4V DOHC har kompenserat den snällare ventilrörelsen med mycket ventilarea istället, men då får man åas problem med för lite squishyta (man blir knackbegränsad), och att de perifert orienterade ventilerna måste sänkas för djupt i sätena för att få acceptabla TDC-lyft. Och då skuggas istället ventilerna oftast av shrouden och av att ventilerna ligger för nära cylinderväggen.

Så det är nog mycket därför sugtrimningen/aftermarketkamaxelutveckling av dessa motortyper (alltså mångventilade DOHC) idag förlorat viss mark till turboträsket.

Så på motorer där cylinderstorleken är lite större, så är då inte jag så säkert på att stötstänger, eller iaf vippor, är så tokigt.


Tror jag.
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Ni som är insatta: Finns det ingen som utvecklat en racemotor med stötstänger? jag menar inte stora tunga v-twinnar för HD-liknande skapelser, utan något extremt kortslagigt, högvarvigt? Borde ju rimligen gå att få en väldigt "låg" motor. Kanske en desmodromisk stötstångsmotor?

Konceptet faller mig på läppen på något vis, har alltid tyckt att det verkar lite dumt med överliggande kam/kammar.
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Mercedes utviklet vel en "NASCAR" motor med støtstenger fo noen år siden. googletime.
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
500i-cutaway.png
 
Last edited:

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
4V DOHC har kompenserat den snällare ventilrörelsen med mycket ventilarea istället, men då får man åas problem med för lite squishyta (man blir knackbegränsad), och att de perifert orienterade ventilerna måste sänkas för djupt i sätena för att få acceptabla TDC-lyft. Och då skuggas istället ventilerna oftast av shrouden och av att ventilerna ligger för nära cylinderväggen.

Så det är nog mycket därför sugtrimningen/aftermarketkamaxelutveckling av dessa motortyper (alltså mångventilade DOHC) idag förlorat viss mark till turboträsket.

Så på motorer där cylinderstorleken är lite större, så är då inte jag så säkert på att stötstänger, eller iaf vippor, är så tokigt.


Tror jag.

Intressant! Tror du att i framtiden när allt fler motorer troligen blir överladdade, att man kommer återgå till stötstänger och kanske till och med 2 ventiler/cylinder för att, om jag förstår det du skriver rätt, få ett mer gynsamt förbränningsrum för högre turbotryck etc?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Intressanr motor i en ointressant hoj. De får bygga något annat kring den, kanske något lågt och långt som VF4 C Magna.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ni som är insatta: Finns det ingen som utvecklat en racemotor med stötstänger? jag menar inte stora tunga v-twinnar för HD-liknande skapelser, utan något extremt kortslagigt, högvarvigt? Borde ju rimligen gå att få en väldigt "låg" motor. Kanske en desmodromisk stötstångsmotor?

Konceptet faller mig på läppen på något vis, har alltid tyckt att det verkar lite dumt med överliggande kam/kammar.

Kanhända är tiden inne för X-cam motorn?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Fy. Jävla. Fan :kär :kär :kär :kär
Skulptural och vacker med ett ljud som gör att man får svajballe direkt. Bara att börja spara och se om Pierobon kan snickra ihop något att montera eländet i.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Motus verkar sälja motorn separat för dem som vill.

"Motus just announced pricing and availability for their all new MV4 Baby Block engine. You can reserve yours now for delivery this spring and summer, the price is $10,220 which includes the ECU, ride by wire intake, engine harness and fuse box."

Som "Crate Engine" låter den ju lite intressantare.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var ju faktiskt överkomligt, billigare än vad ngn av mina sportstermotorer kostat.

Motus verkar sälja motorn separat för dem som vill.

"Motus just announced pricing and availability for their all new MV4 Baby Block engine. You can reserve yours now for delivery this spring and summer, the price is $10,220 which includes the ECU, ride by wire intake, engine harness and fuse box."

Som "Crate Engine" låter den ju lite intressantare.
 

MC Doktorn

Guest
Kul projekt men vad finns marknaden för en amerikansk övermotoriserad och överviktig produkt.
Amerikanska patrioter som gillar att köra med cruisecontrol?

Motus_MST_KMV4_07-540x397.jpg
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Riktigt cool tycker jag. Vore nog grym på en hydrokopter :tummenupp


Det är väl inget tekniskt tokigt med stötstänger ens idag. Huvudanledningar till överliggande kamm(ar)
är väl billigare (färre delar) och varvtåligare.

Överliggande med tandrem verkar ju vara lite på väg ner. Antagligen för att fler och fler inser att kan blir duktigt dyrt när remmen pajar och att det är dyrt att hålla på att byta den och ärför går över till kamkedja igen.

Med stötstänger är det ju nästa löjligt enkelt att kolla och justera ventiler. I och för sig blir ju även överliggande med vippor och kamkedja driftsäkert, "underhållsfritt" och lättjusterat.

Det går ju att få bra snurr på stötstångsmotorer även om det inte är F1 teknik.

$10220 låter inte helt fel. Jag kan dock få loss Ford Duratorg diesel för en liknande peng och det vore nog bättre för en hydrokopter.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag tror prissättningen på hojarna kommer att döda den ganska snabbt.
Motus MST - $30,975
Motus MST-R - $36,975

Som jämförelse:
BMW K1600 GTL - $23,200
Ducati Panigale 1199R - $29,995
Honda Goldwing - $23,990

Jag vet inte, jag tror "Made in the USA" ger ett rejält mervärde där borta numera och lyckas hyfsat hemma behöver de ju inte sälja någonannanstans för att få upp nog volymer för att gå runt som en liten tillverkare.

Ligger inte Confederate ännu högre i pris eller är det något liknande? Jag har inte riktigt koll. De (Confederate) har i alla fall grymt coola hojar tycker jag.


Är stötstänger så himla dumt egentligen? Jag har fått för mig att det ger en kompaktare motor?

Jag har också fått för mig att om du inte ska bygga en motor som varvar så mycket det bara gå så är stötstänger inte så dumt; toppen blir väl kompaktare och och motorn får mer centrerad vikt eftersom kammen ligger mycket lägre än en motor med överliggande kammar.

I Europa verkar vi ju dock ha en negativt grundinställning till stötstänger där vi av ren ryggmärgsreflex börjar håna den för ålderdomlig teknologi så fort vi hör ordet stötstång.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top