Semper idem
Gudomlig sporthojare
Så ni menar att den gamla regeln "ingen rök utan lucas" inte gäller längre, utan röken kan komma från flera andra tillverkare runt om i världen. Snacka om att min världsbild förändrades nu.
Jag hade en Laverda Jota ett slag, ett renoveringsobjekt som jag la ner massa pengar på men som jag senare sålde till förmån för Hyndan ni betraktar. Dock var redan på 80-talet italienska märkesklubbar lika aktiva som idag, så när Ducati och Laverdaklubbarna hade bandag på Kinnekulle ring så målades ett snyggt "Laverda" på tanken och mer medlemskortet på fickan fräste vi på runt Kullen!
Denna påmålade Laverda-logga har skapat mycket inre gemyt hos Mozz och hans knutte-polare vid korvmojar i västsverige. Så här kunde det låta när någon med motor-öra stiger fram och spanar:
- Ja du kör en riktig hoj ser jag!
- Jooo…. nog är den på riktigt alltid….
- Ja FIFAN, Laverda är något HELT annat än japansk skit.
- Okay..
- Ja FIFAN, jäkla bambustaket vettu!!! Hahahaha!!!!
- Ja, jo, så är det nog….
- Nej du, helt annan design vettu, mycket snyggare än de där japanska skithojarna!
- Jo, kul att du gillar dom!
- Min kompis har en Ducati, det är grejer det, SKITsnabb!!!
- Verkligen
- Ja skulle jag ha en sån skulla jag köra ihjäl mig DireCkt, jag är en sån som inte kan hålla igen serru.
- Ojojoj!!!
- Nej du, så är det. Men kul att se att du också har så god smak!
- Tack, verkligen, när det kommer från dig, nice!
Min gamla suzuki hade rök i sladden till dödaren en gång..Även originalrök sitter hårt. Min Hynda smälte kontakten till likriktaren och brände av två av tre faser utan att släppa ut röken!
Blev svårstartad med knapp så det var startpinne i några år innan jag undersökte varför!
Så ni menar att den gamla regeln "ingen rök utan lucas" inte gäller längre, utan röken kan komma från flera andra tillverkare runt om i världen. Snacka om att min världsbild förändrades nu.
Min gamla suzuki hade rök i sladden till dödaren en gång..
1. kolla om du har ström på de svarta kablarna till tändspolarna.
För att få ström dit skall huvudsäkringen vara hel (troligen) samt att strömmen skall gå genom tändlåset.
Får du ingen ström dit testa att koppla direkt från batteriet till de svarta kablarna på tändpsolen ( eller ja plocka bort dem ur spolarna och dra ny kabel).
funkar det inte att starta efter det så kolla att brytaren jordar ordentligt. Dvs mät mellan minuspol/alternativt motorblock och motsatt ände av brytare mot där den gula/blå kabeln kommer. Där borde det inte vara någon resistans.
Då är det bara att leta efter kräm! Har du inte kräm i batteriet är det enkelt annars är det bara att följa krämen tills den tar slut, där har du troligtvis felet!
Det där är en missuppfattning, det finns ny rök att köpa från Lucas:
View attachment 411969
FIFAN, now we're fu*ing talking!!! Lite straight talk så till och med en Vänersborgare förstår!!!!!!
- - - Updated - - -
Å fan!!!!!!
1. kolla om du har ström på de svarta kablarna till tändspolarna.
För att få ström dit skall huvudsäkringen vara hel (troligen) samt att strömmen skall gå genom tändlåset.
Får du ingen ström dit testa att koppla direkt från batteriet till de svarta kablarna på tändpsolen ( eller ja plocka bort dem ur spolarna och dra ny kabel).
funkar det inte att starta efter det så kolla att brytaren jordar ordentligt. Dvs mät mellan minuspol/alternativt motorblock och motsatt ände av brytare mot där den gula/blå kabeln kommer. Där borde det inte vara någon resistans.
Ja, kommer jag ihåg rätt och så länge brytarspetsarna är i kontakt med varandra ska Du inte läsa något motstånd - gnistan kommer när brytarspetsarna säras: http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20091222/hur-fungerar-tandsystemet/Nu har jag letat! Det är ström genom tändningslåset och i den blå och gula in i tändspolarna. Men det är ingen ström på brytarna…
Sedan när jag kollar resistans på brytarplattan så är det noll överallt, ska det vara det? Sätter ena polen mot blocket och sedan är det 0 ohm överallt: på plattan (inte så konstigt) men även på båda sidor brytarkontakterna samt på gul och blå kabel till brytarna...
Klart man hjälper till när du ber så snällt
http://www.dotheton.com/downloads/CB750 K0 K7 SHOP MANUAL.pdf
Nu har jag letat! Det är ström genom tändningslåset och i den blå och gula in i tändspolarna. Men det är ingen ström på brytarna…
Sedan när jag kollar resistans på brytarplattan så är det noll överallt, ska det vara det? Sätter ena polen mot blocket och sedan är det 0 ohm överallt: på plattan (inte så konstigt) men även på båda sidor brytarkontakterna samt på gul och blå kabel till brytarna...
Nu har jag letat! Det är ström genom tändningslåset och i den blå och gula in i tändspolarna. Men det är ingen ström på brytarna…
Sedan när jag kollar resistans på brytarplattan så är det noll överallt, ska det vara det? Sätter ena polen mot blocket och sedan är det 0 ohm överallt: på plattan (inte så konstigt) men även på båda sidor brytarkontakterna samt på gul och blå kabel till brytarna...
Den har vilat några veckor va? Öppna framlampan å spana i råttboet. Kan nog ha kommit något lite ärg på nått stift?
God jakt lycka
Det var en tid då man var ung och snygg, körde Honda CB750 och imponerade på brewdarna!!! 1985-92 körde jag en Honda 750 som jag köpte av en Göteborgares kompis som inte riktigt visste vad han sålde. Denna bike forslade mig runt södra Sverige på ett förtjänstfullt sätt. Visst var vi snygga!!!!!View attachment 411348View attachment 411349
Visst var vi snygga! Det lades ned mycket tid på attityd: skinnpaj och öppen hjälm var en självklarhet!!!!
Nu har liket plockats fram. 1992 ställdes den in i en bod vid pappas föräldrahem i södra Värmland och i sommar plockades den fram under halm och kartonger. Den var sådär snygg!!!!!
Det är ju din tråd och din Hynda, då kan det aldrig bli OT!
Svamla på Bara!
:mrgreen
Du ska ju såklart utrusta hyndan med ett modernt ofelbart elektroniskt tändsystem, då går resorna till ringen smärtfritt!
Vilat över 600 veckor! Så har det inte ärgat någonstans är det fantastiskt.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |