MP: Lägg ner motorsport!

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Sen kan man tycka att det är lite att slå in öppna dörrar, med ett parti i Sverige med huvudfokus på det Sverige i princip redan är världsbäst på. Dvs området miljö & miljöpåverkan.

Samtidigt för dom den till synes mest destruktiva politiken kring det Sverige har typ världssämst utveckling kring. Dvs kvinno- & jämlikhetssituationen.

I övrigt har dom en del sympatiska inslag.

Synd att vi inte har en äkta demokrati bara, ..där medborgarna ges möjlighet till medbestämmanderätt i sakfrågor, och inte bara få välja vilket av en dryg handfull partier som ska sitta och skita i vad man tycker under en mandatperiod.

Det partipolitiska systemet suger stenålder !
Såg faktiskt en MP-banderoll på stan, direkt efter ett val för ett antal år sedan som löd: "Håll käften i fyra år till"

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Sen kan man tycka att det är lite att slå in öppna dörrar, med ett parti i Sverige med huvudfokus på det Sverige i princip redan är världsbäst på. Dvs området miljö & miljöpåverkan.
Kunde inte hålla med mer!

Visst, någonstans måste man börja men att höja drivmedelsskatten av hänsyn till miljön är ju bara patetiskt. Nu tillhör jag den lilla skara som inte tror att människan är orsaken till några klimatförändringar men, vi skulle kunna sänka priset på drivmedel till 1:-/litern, ta bort kollektivtrafiken, låta bilarna stå på tomgång på nätterna och elda alla hus med olja utan att vi skulle se någon skillnad i vädret eller klimatet. Vi bor på en planet med 7 miljarder invånare och Sveriges befolkning utgör ungefär en promille. Varför ska vi straffas ekonomiskt gång på gång när vi ändå är bland de bästa i världen på just miljö?

Om vi återgår till trådens ämne så skulle en nedläggning av valfri folksport, tex fotboll eller ishockey, spara ofantligt mycket mer energi och utsläpp än vad motorsporten ens kommer i närheten av.

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Synd att vi inte har en äkta demokrati bara, ..där medborgarna ges möjlighet till medbestämmanderätt i sakfrågor, och inte bara få välja vilket av en dryg handfull partier som ska sitta och skita i vad man tycker under en mandatperiod.

Risken är väl att ju fler frågor gemene man får vara med och bestämma i, desto värre blir det. Det finns ju inga som helst krav på att man ska veta något om det man röstar om, men rösta det ska man tamigfan göra ändå.

Dessutom är folk så förbannat lättstyrda så direktdemokrati skulle i praktiken ge större delen av makten till Aftonbladet och liknande.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Risken är väl att ju fler frågor gemene man får vara med och bestämma i, desto värre blir det. Det finns ju inga som helst krav på att man ska veta något om det man röstar om, men rösta det ska man tamigfan göra ändå.

Dessutom är folk så förbannat lättstyrda så direktdemokrati skulle i praktiken ge större delen av makten till Aftonbladet och liknande.

Jag kommer inte på några större historiska exempel på elände som har sin grund i något som liknar "direktdemokrati". Det mesta elände verkar tvärt om tydligt springa ur mindre grupper som anser sig "ha en bra idé", & tillskansar sig makten att ge sitt eget tycke mer värde än adnras.

Oavsett, ..finns inte ambitionen till allmän medbestämmanderätt, får man ge fasen i att kalla sig demokratisk.

Ett trevligt och tillsynes fungerande exempel på direktdemokrati är Schweiz, där beslutsfattande utifrån handuppräckning på allmänna torgmöten förkommer.

"Aftonbladssyndrom" skulle man kunna minska medelst en bitskare "granskningsnämnd" med uppriktigt demokratisk agenda, och med rätt att utdela svidande vite. Typ DO (fast med demokratisk agenda då som sagt).

Last edited:

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Jag kommer inte på några större historiska exempel på elände som har sin grund i något som liknar "direktdemokrati". Det mesta elände verkar tvärt om tydligt springa ur mindre grupper som anser sig "ha en bra idé", & tillskansar sig makten att ge sitt eget tycke mer värde än adnras.

Svenska folket röstade nej till att gå över till högerregeln i trafiken. Behöver jag säga mer än så? :) Folk är oerhört rädda för förändring och röstar helst på det som innebär att allt förblir som det alltid varit.

Ett annat mer aktuellt exempel är det som håller på att hända i Grekland, folket ska rösta angående om man vill ha hjälp att reda ut sin ekonomiska kris eller ej, och det mest sannolika verkar vara att man kommer att rösta nej... Det är oerhört svårt för regeringar att få igenom "svåra" beslut, som är nödvändiga men jobbiga, genom folkomröstning.

Oavsett, ..finns inte ambitionen till allmän medbestämmanderätt, får man ge fasen i att kalla sig demokratisk.

Inte mig emot, demokrati är ett ord som har blivit något helt annat än det egentligen betyder. I Sverige får man nästan inte säga att man på allvar är emot demokrati. Det är nästan lika illa som att erkänna sig som rasist.

Ett trevligt och tillsynes fungerande exempel på direktdemokrati är Schweiz, där beslutsfattande utifrån handuppräckning på allmänna torgmöten förkommer.

Schweiz och dess befolkning skiljer sig på många sätt från Sverige och svenskarna, det är oerhört svårt att säga hur ett liknande system skulle fungera här, men det vore onekligen väldigt intressant att prova. Deras direktdemokrati har dock en del dokumenterade nackdelar som man inte bör bortse från, t.ex att det blir lättare för intresseorganisationer att påverka politiken med hjälp av ekonomiska insatser i form av t.ex olika typer av reklamkampanjer.

"Aftonbladssyndrom" skulle man kunna minska medelst en bitskare "granskningsnämnd" med uppriktigt demokratisk agenda, och med rätt att utdela svidande vite. Typ DO (fast med demokratisk agenda då som sagt).

Granskning hur? Menar du att man skulle förbjuda tidningar att skriva vinklade artiklar? Ingen mer tryckfrihet?

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Svenska folket röstade nej till att gå över till högerregeln i trafiken. Behöver jag säga mer än så? :)

Nu är inte höger-/vänstertrafik den typ av djävulens straff till mänskligheten som jag syftade på. Och för den delen, hade vi inte bytt till höger, hade du förmodligen kanske idag tyckt att det var ju för väl.

Ett annat mer aktuellt exempel är det som håller på att hända i Grekland, folket ska rösta angående om man vill ha hjälp att reda ut sin ekonomiska kris eller ej, och det mest sannolika verkar vara att man kommer att rösta nej... Det är oerhört svårt för regeringar att få igenom "svåra" beslut, som är nödvändiga men jobbiga, genom folkomröstning.

Om Grekerna hade haft att välja på sparpaket kontra bli uteslutna ur EU, vilket hade varit fallet, så hade dom nog valt sparpaketet gissar jag.

Granskning hur? Menar du att man skulle förbjuda tidningar att skriva vinklade artiklar? Ingen mer tryckfrihet?
Det finns redan en granskningsnämnd, som t.ex. senast för någon vecka sedan fällde SVT för partiskt/icke objektivt inslag om SD. Bara att utveckla detta och ge vassare tänder så att det svider ordentligt. Att straffa lögn & förtal är inte detsamma som att förbjuda, och står inte i motsättning till tryck-/ & yttrandefrihet.

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Nu är inte höger-/vänstertrafik den typ av djävulens straff till mänskligheten som jag syftade på. Och för den delen, hade vi inte bytt till höger, hade du förmodligen kanske idag tyckt att det var ju för väl.

Idag möjligen, men vid tidpunkten var det verkligen inte bra då de flesta personbilar och i princip alla lastbilar och bussar var vänsterstyrda. Vänstertrafik + vänsterstyrning = väldigt dålig sikt.

I vilket fall som helst så är det principen, som du verkade välja att ignorera, som är viktigast.

Om Grekerna hade haft att välja på sparpaket kontra bli uteslutna ur EU, vilket hade varit fallet, så hade dom nog valt sparpaketet gissar jag.

Det verkar dock som du var ganska ensam om att gissa det, om jag förstått situationen rätt.

I vilket fall som helst verkar du återigen ignorera principen till förmån för exemplet.

Det finns redan en granskningsnämnd, som t.ex. senast för någon vecka sedan fällde SVT för partiskt/icke objektivt inslag om SD. Bara att utveckla detta och ge vassare tänder så att det svider ordentligt. Att straffa lögn & förtal är inte detsamma som att förbjuda, och står inte i motsättning till tryck-/ & yttrandefrihet.

Men att viteslägga lögn och förtal är inte alls samma sak som att stoppa ensidig rapportering, vinkling etc. Om en klar majoritet av massmedia stödjer en viss åsikt sätter det väldigt hårt tryck på befolkningen, och i många fall kommer det i praktiken att innebära att Aftonbladet och dess följeslagare styr och ställer. Helt utan att behöva publicera några egentliga lögner.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Inte mig emot, demokrati är ett ord som har blivit något helt annat än det egentligen betyder. I Sverige får man nästan inte säga att man på allvar är emot demokrati. Det är nästan lika illa som att erkänna sig som rasist.

Ord.

Jag är emot demokrati. Åtminstone på nationell basis.

I brist på långsiktigt hållbara alternativ är jag dock tveksam på om jag skulle vilja ändra på det?

Poängen är att demokrati såsom den fungerar idag överlåter makten på "folket". Och "folket" består till en oroväckande majoritet av dönickar som inte har en aning om hur ekonomi fungerar, hur vår roll gentemot omvärlden ser ut eller vad som krävs för att få våra elementära samhällsfunktioner att fungera.

Jag skulle vilja ha nån form av kvalitativ demokrati. Där man fick avlägga ett prov inför val för att vinna sin rätt att rösta. Då skulle vi inte bara (delvis) slippa färgpåslipsen-tävlingar, utan sannolikt även få fler som faktiskt följer med och läser på lite. Vilket skulle kunna ge att fler ändrade sig så att de röstade på vad de verkligen tyckte istället för att rösta på samma som mamma & pappa.

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Det här var det bästa på länge: :D
* Avskaffa ränta och inflation

Magiskt ogenomtänkt!!

Avskaffar vi räntan och inflationen (Vilken är en effekt av avskaffad ränta) så skulle svensk ekonomi vara tillbaka i början av 1900-talet med guldkvoter innan man hunnit säga "stopp" :huvet

Så, mitt förslag:
Gör motorsport avdragsgillt mot friskvården. Menar, Golf är ju det! :tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och hur skulle det kännas för dig om du inte klarade provet och inte fick rösta?

Om det nu mot förmodan skulle vara så, skulle jag ändå känna mig rätt bekväm med att de som gör det är tämligen kompetenta och vet vad det handlar om.

Jag menar inte att man ska ha krav på minst 60 hp nek-studier för att få rösta. Men att förstå de mest grundläggande delarna i vad som driver ett land känns lite viktigt för att få en röst att betyda något annat än spel.

Jag vet inte hur många som i valtider förtydligat att de inte har en aning om vad de olika partierna står för, eller vad det skulle innebära om de skulle få makten. Är de rösterna verkligen önskvärda då? Slentriamröstande är långt mkt värre än blankröstande i mina ögon.

Förstår inte riktigt valdeltagarhysterin vi har i sverige. Varför ska Nisse och Emma bestämma över saker de varken förstår eller bryr sig om?

• Gilla
Reaktioner: CDM

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Om det nu mot förmodan skulle vara så, skulle jag ändå känna mig rätt bekväm med att de som gör det är tämligen kompetenta och vet vad det handlar om.

Jag menar inte att man ska ha krav på minst 60 hp nek-studier för att få rösta. Men att förstå de mest grundläggande delarna i vad som driver ett land känns lite viktigt för att få en röst att betyda något annat än spel.

Jag vet inte hur många som i valtider förtydligat att de inte har en aning om vad de olika partierna står för, eller vad det skulle innebära om de skulle få makten. Är de rösterna verkligen önskvärda då? Slentriamröstande är långt mkt värre än blankröstande i mina ögon.

Förstår inte riktigt valdeltagarhysterin vi har i sverige. Varför ska Nisse och Emma bestämma över saker de varken förstår eller bryr sig om?

Inför man en gräns på 60 (godkända) hp i NEK för att få rösta skulle ju knappast Waidelich kunna lägga sin röst. :tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
I grund och botten håller jag med dig men samtidigt är det väldigt svårt att dra en gräns för vems åsikt som ska räknas.

Ett enklare formlär med 1X2 frågor som:

Vad är inflation?
Vad innebär hyresreglering?
Vad är en utsläppsrätt?
Vad blir konsekvensen av en svag valuta (billig krona)?

osv...

Inför man en gräns på 60 (godkända) hp i NEK för att få rösta skulle ju knappast Waidelich kunna lägga sin röst. :tummenupp

Och definitivt inte Juholt :bananas

Last edited:

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Ett enklare formlär med 1X2 frågor som:

Vad är inflation?
Vad innebär hyresreglering?
Vad är en utsläppsrätt?
Vad blir konsekvensen av en svag valuta (billig krona)?

osv...

Och definitivt inte Juholt :bananas

Haha, Juholt kör ju efter konceptet: "Friskt vågat HÄLFTEN vunnet" :D

Du har precis exkluderat majoriteten av alla politiker med ditt formulär.:tummenupp

RonnyS

Skinnknutte
Gick med
9 Oct 2011
Hoj
HD XR1200 -08
Läste någon gång att Svedala står för 0.05% av världsutsläppen och de värsta bovarna är Indien, USA och Kina. Så vad vi gör här är ju som ett spott i havet ungefär.

Har aldrig sympatiserat med MP och kommer aldrig att göra. Men de är en stor risk i svensk politik för de försöker nästla sig in överallt för att få något att förhandla om med sina skogstokiga ideer. Det var väl ett år de ville avskaffa vinst på kapital men det beslutet revs upp när det gick upp för partitoppen vad de hade beslutat.

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Läste någon gång att Svedala står för 0.05% av världsutsläppen och de värsta bovarna är Indien, USA och Kina. Så vad vi gör här är ju som ett spott i havet ungefär.

Svedala kommun har ca 20.000 invånare, så om de invånarna är representativa för landet som helhet innebär det att vi står för 25% av världsutsläppen. Inte illa för ett land med bara 9.4 miljoner invånare :crash

Det var väl ett år de ville avskaffa vinst på kapital men det beslutet revs upp när det gick upp för partitoppen vad de hade beslutat.

:D

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Svedala kommun har ca 20.000 invånare, så om de invånarna är representativa för landet som helhet innebär det att vi står för 25% av världsutsläppen. Inte illa för ett land med bara 9.4 miljoner invånare :crash

:D

Det är ju sporthojarnas fel! De sladdar, stegrar och gasar! FÖRBJUD alla motorcyklar, då skulle Nollvisionen kunna träda i full kraft direkt! :tummenupp

"För de är Sporthojarns fel..."

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Det obehagliga är väl att kan man försvara hyresregleringen så är förbud av motorsport en smal sak att genomföra...

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...