mp3-debatten

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
mb skrev:
En dator är inte gjord för att processa ljud, det kan aldrig låta bra. Punkt slut.

Ledsen, men... struntprat. :arsele
I princip all musik som produceras idag har passerat en dator, ofta flera. Digital ljudbearbetning kan ske på mer eller mindre bra sätt, sant, men den är i praktiken ofrånkomlig idag. Skivor spelas in, mixas och mastras regelmässigt i datormiljö och skivköparna är fullkomligt nöjda med det. Vi som jobbar med det också. :)

Coola Ola

Guest
mb skrev:
En dator är inte gjord för att processa ljud, det kan aldrig låta bra. Punkt slut.

Det har iofs gjorts blindtester (tror det var nån tysk hi-fi tidning) där det konstaterats att 256 kbit/sek är CD-kvalitét. Testet gick till så att en låt kodades till mp3, därefter gjordes den om till okomprimerat ljud o brändes på en CD-skiva som sedan lyssnades på av professionella musiker o annat. Om jag minns rätt så så var det en av tio eller så som hörde skillnad på en enstaka låt, annars ohörbar skillnad.

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Hoj
Bülldog
Kolla in hitlistan o ställ er sen frågan varför det säljs så lite skivor...
Günther, dj Ötzi, fame factory osv. o albumlistan e fylld av samlingsskivor av ovan nämnda "artister".
Om skivbolagen skulle ta o satsa lite pengar på riktiga musiker kanske försäljningen skulle öka något....

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
URRninja skrev:
Ljudkortet i en dator är. Hur tror du musik i regel spelas in idag berggren..? :tungan
Detta gällde underförstått vanliga hemdatorer. Jämför ett typiskt ljudkort med en steroanlägning värd namnet. Den här diskussionen är alldeles för uppenbar för att ens behöva föras.

Coola Ola

Guest
t-rex skrev:
Wattaf*k e DRM?

Digital Rights Management, dvs ett skydd som ska hindra piratkopiering. Det brukar inte funka så bra, macrovisionskyddet på DVD-skivor t.ex.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Coola Ola skrev:
Det har iofs gjorts blindtester (tror det var nån tysk hi-fi tidning) där det konstaterats att 256 kbit/sek är CD-kvalitét. Testet gick till så att en låt kodades till mp3, därefter gjordes den om till okomprimerat ljud o brändes på en CD-skiva som sedan lyssnades på av professionella musiker o annat. Om jag minns rätt så så var det en av tio eller så som hörde skillnad på en enstaka låt, annars ohörbar skillnad.
Det är en annan sak. D/A-omvandlingen och alla andra steg ifrån 1:eek:r/0:eek:r till ljudvågor utförs av mycket känsliga kretsar som hemdatorer i regel fixar riktigt sopigt. Det är vad mina öron tycker iaf.

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
mb skrev:
Detta gällde underförstått vanliga hemdatorer. Jämför ett typiskt ljudkort med en steroanlägning värd namnet. Den här diskussionen är alldeles för uppenbar för att ens behöva föras.

Jag har både förstärkare och högtalare kopplad till datorn digitalt... :D Ljudet är kanon!

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
mb skrev:

Ljudkortets kvalitet har inget som helst med mp3-diskussionen att göra. Med ett dåligt ljudkort låter även linjärt material illa... Det var dessutom datorer i allmänhet som du skrev inte var avsedda att processa ljud. FYI *är* det vanliga hemdatorer som används för produktionen av den musik du lyssnar på i stereoanläggningen värd namnet. :tummenupp

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Coola Ola skrev:
Digital Rights Management, dvs ett skydd som ska hindra piratkopiering. Det brukar inte funka så bra, macrovisionskyddet på DVD-skivor t.ex.

Ahhh, ok. Jo, det har ju fungerat bra... Lite märkligt att de är så pigga på att skapa skydd och förbud istället för att lägga energi på att kommersialisera den digitala tekniken. Kolla på i-tunes USA-site. Verkar ju fungera lysande!

Coola Ola

Guest
Kyckling skrev:
Jag tror att de stirrar sig lite blinda på siffrorna över hur mycket som tankas via internet.
De räknar kanske med att 100% av det som tankas skulle köpts annars?
Vilket är helt befängt, för mycket av det folk tar hem är nog sådant de aldrig skulle köpt iallafall...
(Iallafall är det så för mig...)

Ja, amerikanska skivindustrin etc räknar verkligen väldigt konstigt. Under en razzia som gjordes hos en iofs klart illegal distributör av piratskivor så beslagtogs 130 CD-brännare men eftersom de var 48x brännare så registrerades de som över 400 brännare eftersom de var så snabba..... :3freak

I en amerikansk (tror jag) undersökning för bara nån vecka sen så konstaterades att för populära låtar så ökade försäljningen med en skiva per 150-200 nedladdade låtar. I stort så slog undersökningen fast att skivförsäljningen påverkas positivt eller inte alls av fildelning förutom de artister som säljer mkt små volymer som påverkas negativt.

Samuel_LJackson

back on track
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
R1
De som förlorar de stora pengarna är Sony, Universal, EMI, BMG och Warner...........bryr jag mig om det??? :arsele :arsele Tror ni att musiken kommer dö ut om dessa bolag går i graven?? När vårat (SORDID) debutalbum väl kommer ut så får ni tanka hur mycket som helst :tummenupp

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Samuel_LJackson skrev:
De som förlorar de stora pengarna är Sony, Universal, EMI, BMG och Warner...........bryr jag mig om det??? :arsele :arsele Tror ni att musiken kommer dö ut om dessa bolag går i graven?? När vårat (SORDID) debutalbum väl kommer ut så får ni tanka hur mycket som helst :tummenupp
Precis, konst handlar inte om pengar. Det enda som skulle hända om dessa bolag mot all förmodan skulle gå under är att vi får mindre likriktning inom populärmusiken. Nu tror jag dock inte att risken finns.

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Det är som sagt SONY, BMG osv som förlorar på det. Men artisterna tjänar på det, då det är enkel reklam för dem själva. Dvs folk kanske inte sticker och köper deras skivor, men artisten blir upptäckt och fler folk kanske kommer till deras konserter? verkar enligt mig logiskt...

Coola Ola

Guest
mb skrev:
Det är en annan sak. D/A-omvandlingen och alla andra steg ifrån 1:eek:r/0:eek:r till ljudvågor utförs av mycket känsliga kretsar som hemdatorer i regel fixar riktigt sopigt. Det är vad mina öron tycker iaf.

Det håller jag med om iofs. Även en dator med ett dyrare/bättre ljudkort kan få taskiga signal->brusnivåer pga av jordslingor o interferens från komponenter i datorn. Jag tycker dock att det är mer än tillräckligt bra ljud på utgången från min burk. Visst låter det lite bättre om jag spelar en cd i stationära cd-spelaren jfrt med en cd eller mp3a på datorn men skillnaden är så liten att det inte motiverar besväret med att fippla med skivor istället för att ha allt samlat i ett fint program som t.ex. iTunes.

Coola Ola

Guest
Diversion skrev:

Inte för att hamna i en diskussion om detta men Intel's LaGrande är ett exempel på DRM, Macrovision-skyddet i en DVD är ett annat o Apples Fairplay (som krypterar en AAC-fil du köper på iTunes Music Store) är ett tredje. DRM syftar inte på ett specifikt tillvägagångssätt att förhindra piratkopiering, det är en generell term.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Personligen som tror jag att skivindustrin förlorar lika mycket som de tjänar.
Med hjälp av internet och diverse fildelningsprogram kommer folk idag i kontakt med musik dom vanligtvis inte skulle stöta på annars.

Det har hänt mig flera gånger att jag tankat hem låtar med ett nytt intressant band. Gillar jag det så köper jag ju skivan senare.
Jag tycker det är mycket roligare att ha originalet än en bränd kopia och jag tror att de flesta gör på det viset.

Diversion

Guest
Coola Ola skrev:
Inte för att hamna i en diskussion om detta men Intel's LaGrande är ett exempel på DRM, Macrovision-skyddet i en DVD är ett annat o Apples Fairplay (som krypterar en AAC-fil du köper på iTunes Music Store) är ett tredje. DRM syftar inte på ett specifikt tillvägagångssätt att förhindra piratkopiering, det är en generell term.

Jo det vet jag, säger bara att de skydd som funnits hitills varit ok för min del. Däremot gillar jag inte tanken på att någon skall kunna titta i min burk utan lov. Dessutom tror jag att de kan bli mycket mackel om hårdvaruskydd implementeras. Mediaplayer vägrar spela upp min hemgjorda semesterfilm osv...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vad tycker ni om kopieringsskyddet på cd-skivor då? Det är vad jag förstått till för att en dator ska få svårare att läsa in spåren för kopiering till mp3 eller ny ljudskkiva.

Har själv bara en cd-spelare just nu och det är en dvd-spelare som går bet på allt vad kopieringskydd heter. Resultatet bli alltså att jag måste kopiera dessa för att kunna lyssna på dom. Är inte det idioti så vet inte jag vad.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln