Jag använder ericssons mobilpluggar som följer med varje ericssonlur. Dessa har jag kört med i flera år. Fungerar ypperligt som både hörselskydd och musiklur.
Jag använder bara lurarna då jag har en Nokia mobil. Till denna Nokia följer en så kallad "joystick" med. Det är alltså myggan till handsfreen som är både mic och kontroll till mp3:n. På myggan kan man höja/sänka volym, byta låtar, pausa, stoppa och starta mp3. Det fina är att jag sätter myggan på "dragkedjeflärpen" till skinnstället så den hamnar precis under hakan.
Går hur lätt som helst att byta låtar med handskar.
Lycka till med examensarbetet!
Tack för fina reflektioner kring ämnet =) Det är intressant att höra alla tankar och metoder.
Jag är skeptisk till musik i öronen på hojen. Jag tror att det kan vara farligt på samma sätt som att jag kör klart snabbare med BÅDE whisper kit och pluggar.
Whisper kit är ett skydd man sätter på hjälmen för att reducera ljudnivån eller? Som en krage eller nått va?
Utmaningen är ju att utveckla ett system som just inte är farligt. Problem är ju till för att lösas och det är ju det design handlar om. Det jag är intresserad av är ju om det finns en användargrupp som verkligen använder musik i kombination med mc körning. Det finns produkter på marknaden och provatpersoners lösningar med egna system (mobil, mp3, pluggar osv), men jag vill utvärdera dem just för att se om det går att göra mer användarvänligt, effektivt och trafiksäkert. Att vara skeptisk är en bra egenskap för det krävs för att kunna utvärdera en idé kritiskt och jag håller med om det du säger ur den synpunkten.
Vore kul att höra mer om vad du anser är negativa effekter av musik och mc körning. Om du har lust att utveckla lite..
Last edited: