MP3 på hojen

Ricstark

Belåten
Gick med
16 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
2001 Kawasaki ZR7
Jag använder ericssons mobilpluggar som följer med varje ericssonlur. Dessa har jag kört med i flera år. Fungerar ypperligt som både hörselskydd och musiklur.

Jag använder bara lurarna då jag har en Nokia mobil. Till denna Nokia följer en så kallad "joystick" med. Det är alltså myggan till handsfreen som är både mic och kontroll till mp3:n. På myggan kan man höja/sänka volym, byta låtar, pausa, stoppa och starta mp3. Det fina är att jag sätter myggan på "dragkedjeflärpen" till skinnstället så den hamnar precis under hakan.

Går hur lätt som helst att byta låtar med handskar.

Lycka till med examensarbetet! :tummenupp

Tack för fina reflektioner kring ämnet =) Det är intressant att höra alla tankar och metoder.

Jag är skeptisk till musik i öronen på hojen. Jag tror att det kan vara farligt på samma sätt som att jag kör klart snabbare med BÅDE whisper kit och pluggar.

Whisper kit är ett skydd man sätter på hjälmen för att reducera ljudnivån eller? Som en krage eller nått va?

Utmaningen är ju att utveckla ett system som just inte är farligt. Problem är ju till för att lösas och det är ju det design handlar om. Det jag är intresserad av är ju om det finns en användargrupp som verkligen använder musik i kombination med mc körning. Det finns produkter på marknaden och provatpersoners lösningar med egna system (mobil, mp3, pluggar osv), men jag vill utvärdera dem just för att se om det går att göra mer användarvänligt, effektivt och trafiksäkert. :) Att vara skeptisk är en bra egenskap för det krävs för att kunna utvärdera en idé kritiskt och jag håller med om det du säger ur den synpunkten.

Vore kul att höra mer om vad du anser är negativa effekter av musik och mc körning. Om du har lust att utveckla lite..
 
Last edited:

karips

Masta Of Disasta
Gick med
3 Nov 2007
Ort
Kista
Hoj
Honda CBR-1000 RR -07
Själv har jag gjort så att jag har köpt ett interkom från Claes Ohlsson och satt i hjälmen efter en lätt ändring i kablarna...
Jag gjorde lämningen så att man kan få stereo ljud ifrån den...
Sen så köpte jag en garmin navigator "nuvi 360" som har mp3 funktion och blåtands hansfri...
Byggde om fästet och gjorde en liten omvandlare från 12v till 5v för att kunna ha ström från hojen...
Tycker att det funkar perfekt flera funktioner i ett...
Kan vara bökit ibland med kabeln men jag håller på och utvecklar ett trådlöst system med en "fm" sändare/mottagare som ska kopplas till...

Så i slut ändan.

GPS Navigering till hela Europa.
Mp3 med 4 gb minne.
Touch screen.
Hansfri till mobilen.
Och en massa andra funktioner som gpsn har...

Hoppas det har hjälp...
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Eller varför inte :

Garmin Zumo 500-550
Cardo Scala Q2
Valfri mobil med BT

Då har man mp3 , gps med väganvisningar , radio , bike2bike upp till 500 m , svara o ringa upp i tel. O allt utan en massa enerverande sladdar. Tyvärr bara mono idag , men är tillräckligt bra ljud för mig. Lyssnar sällan eller aldrig på mp3 ändå..:)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej alla! :)
Jag heter Richard och är Designstudent vid designhögskolan i umeå. Jag skaffade mc lappen i höstas och har varit mc biten ett bra tag nu. Jag tyckte det vore kul att göra ett examensarbete som på något vis kopplar till mitt mc intresse. Efter att ha funderat ett tag tänkte jag kanske utveckla något typ av mp3 system för motorcyklar. Men jag är fortfarande öppen för nästan vadsomhelst. Har ni några tips på vesäntliga problem med produkter och mc generellt så vore det kul att höra. :va

Gällande musik då. Jag har sett att där finns en hel del olika typer av system med högtalare och förstärkare, men även integrerade lurar i hjälmar osv. Det verkar som där finns ett behov för såna här produkter. Under långfärder på motorvägar kan man säkert tröttna på bruset, som inte heller är speciellt nyttigt för öronen kan tänkas.

Har du som läser detta några tips på vesäntliga problem med produkter och mc generellt ?

Vad tycker du om musik och mc tillsammans?

Lyssnar du på musik då du kör hoj? Varför/varför inte?

Vilket system använder du om du har något?

Övriga tankar?

Det vore kul att få feedback genom det här forumet. Och även tillåtelse att använda kommentarer i redovisningen av mitt examensarbete. Anonymt givetvis.

Kul projekt! Men min absoluta ståndpunkt är att det är totalt förkastligt att lyssna på musik medan man kör hoj.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
har väl varit inne tidigare, men tycker det finns möjlighet o vidareutveckla, så varför inte. ta typ en nokia n95 / n 82 med musik, gps, radio osv. den kan bli ett bra hjärta. men vad händer vid långa operationer ? jo batteriet tar slut. bmw har varit inne på det ett tag, o kanske ett par tillverkare till, cigg uttags laddning.

var kan det placeras för bäst skydd ?
bäst funktion ?
för o ej ramla av ?

ang styrning, kolla jabra bt 3030
http://www.pricerunner.se/vr/94-1018416/Hoerlurar-och-Headset/Jabra-BT3030-Video-Review
moddas med fm sändare och styrmonteras som fjärr kanske ?
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Eller varför inte :

Garmin Zumo 500-550

Ljudkvalitén på Garmin Zumo suger. Låter ju som hissmusik istället.
Eller har du fixat till det på något sätt?

Nu jämför jag iofs med min SE WD800 :D
Sjukt bra ljud även i andra lurar än originalet :yoparty

Som mick har jag provat både bom och strupmick.
Bommen är i vägen när man stänger hjälmen och den strupmick jag använt är osymetrisk så den glider runt på halsen.

Jag fördrar helt klar in-ear lösningar framför minihögtalare i hjälmen, pga den extra ljudisoleringen.
Intressant vore en kombinataion av båda. Där minihögtalarna kupas över örat och kläms fast och ändå passar i en hjälm. Det vore en utmaning.

Det som vore intressant att prova är rösttyrning (båda händerna på styret). Nya iPod har ju sådant inbyggt.

Jag använder min SE ihop med en hjälm som reducerar vindbrus så mycket som möjligt (Schubert C3).
Denna upsättning isolerar dock ljudet för bra. Jag tappar lätt känslan för vilket varvtal jag ligger på. Någon form av icke störande akustisk återkoppling till headsetet vore trevligt.

Schuberthjälmen har tom ljudkanaler för att släppa in trafikljud bakifrån. Nice :tummenupp

Jag har hittat det här grundsystemet som jag är nyfiken på.
http://www.autocom.co.uk/

Det verkar riktigt intressant men jag vill komplettera med
-bra lurar som släpper in "rätt ljud i rätt nivå" (trafik och egen motor eller icke störande representation av det)
- mick som sitter där den ska och reducerar brus
- enkel, logisk och responsiv rösttyrning av alla funktioner
- kablar som inte är ivägen (dvs. bluetooth?)
 

Bifogat

  • ScreenShot023.jpg
    ScreenShot023.jpg
    21.2 KB · Visningar: 381
Last edited:

Ricstark

Belåten
Gick med
16 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
2001 Kawasaki ZR7
Kul projekt! Men min absoluta ståndpunkt är att det är totalt förkastligt att lyssna på musik medan man kör hoj.

Av vilken anledning? Säkerhet?

Ljudkvalitén på Garmin Zumo suger. Låter ju som hissmusik istället.
Eller har du fixat till det på något sätt?

Nu jämför jag iofs med min SE WD800 :D
Sjukt bra ljud även i andra lurar än originalet :yoparty

Som mick har jag provat både bom och strupmick.
Bommen är i vägen när man stänger hjälmen och den strupmick jag använt är osymetrisk så den glider runt på halsen.

Jag fördrar helt klar in-ear lösningar framför minihögtalare i hjälmen, pga den extra ljudisoleringen.
Intressant vore en kombinataion av båda. Där minihögtalarna kupas över örat och kläms fast och ändå passar i en hjälm. Det vore en utmaning.

Det som vore intressant att prova är rösttyrning (båda händerna på styret). Nya iPod har ju sådant inbyggt.

Jag använder min SE ihop med en hjälm som reducerar vindbrus så mycket som möjligt (Schubert C3).
Denna upsättning isolerar dock ljudet för bra. Jag tappar lätt känslan för vilket varvtal jag ligger på. Någon form av icke störande akustisk återkoppling till headsetet vore trevligt.

Schuberthjälmen har tom ljudkanaler för att släppa in trafikljud bakifrån. Nice :tummenupp

Jag har hittat det här grundsystemet som jag är nyfiken på.
http://www.autocom.co.uk/

Det verkar riktigt intressant men jag vill komplettera med
-bra lurar som släpper in "rätt ljud i rätt nivå" (trafik och egen motor eller icke störande representation av det)
- mick som sitter där den ska och reducerar brus
- enkel, logisk och responsiv rösttyrning av alla funktioner
- kablar som inte är ivägen (dvs. bluetooth?)

Ja det är intressant! Jag har också tänkt på att "blanda" in motorljud men brusreducera. Det är ju någon mjukvara i maskineriet som kan lösa det. Något som folk ofta nämner är just fartblindhet och säkerhetsaspekterna med musik. Så jag känner att säkerheten är otroligt viktigt för att argumentera för mitt tillbehör. Det är där den kan konkurrera med hemmabyggen och andra system på marknaden. Där kan även vara någon typ av gyro som känner av g, vilket kan förhindra eller styra på vilket särr man pillar med funktioner medans man kör.
 
Last edited:

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
När jag och tjejen semestrade med CBR´n i Norge för några år sedan så körde vi med interkomsystem i hjälmarna.
en liten mick med puffskydd i hjälmen. KOSS pluggar i öronen. Ipoden kopplad till intercomdelen som fick ligga i min ryggsäck. perfekt. med en liten liten ryggsäck på sig där kamera och ipod och volymjusteringar fanns så kunde hon sköta allt som hade med fotografering, volym och musikval från sin plats på bönpallen.

fungerade mycket bra,trots att det var en aning omständigt varje gång vi skulle kliva av och på hojen, men å andra sidan behövde jag inte krångla med att bygga fast något på hojen.

nu när vi åker afrikatwin blir det nog däremot annorlunda. ska sätta alla enheter så jag kan nå dom från förarplatsen. lite annan typ av åkning blir det ju på en sådan hoj... och MYCKET mer gott om plats.

//Droopfy
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag åker sällan längre sträckor på sporthoj dvs transportsträckor utan föredrar aktiv körning annars bil!

När jag kör är det alltid med proppar och skulle inte falla mig in att störa min koncentration med musik plus att jag älskar ljudet av en radfyra på 10000 varv!

Det jag dock vill ha är smart förvaring av mobil, husnycklar och kortficka i cutsen! Detta kan självklart lösas på egen hand med hårdplast etui och kardborre men om du ändå ska göra nåt...

Själva grejen är att det ska kunna förvara sakerna säkert under wheelies, stoppies och aktiv körning men samtidigt gå att ta loss och ta med in på fiket vid en paus!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Av vilken anledning? Säkerhet?

Av den anledningen att jag tycker att när man kör hoj, så är det ju en upplevelse i sig som jag vill kunna njuta av i fulla drag utan en massa störande moment. Känslan av hojen under gaspådrag, kunna höra varvtalet & vrålandet ur avgassystemet, även om det gäller en lugn runda!

Däremot när jag kör bil så lyssnar jag på musik för att slå ihjäl tiden eftersom det inte är något större nöje för mig att åka bil.

Hoppas du förstår vad jag menar när jag skriver att man kör hoj och åker bil! :)

Säkerhetsaspekten är ju också en del, självklart är det bättre att ha sina 5 sinnen tillgängliga än att åka & lyssna på musik & kanske missa något fatalt.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Av den anledningen att jag tycker att när man kör hoj, så är det ju en upplevelse i sig som jag vill kunna njuta av i fulla drag utan en massa störande moment. Känslan av hojen under gaspådrag, kunna höra varvtalet & vrålandet ur avgassystemet, även om det gäller en lugn runda!

Däremot när jag kör bil så lyssnar jag på musik för att slå ihjäl tiden eftersom det inte är något större nöje för mig att åka bil.

Hoppas du förstår vad jag menar när jag skriver att man kör hoj och åker bil! :)

Säkerhetsaspekten är ju också en del, självklart är det bättre att ha sina 5 sinnen tillgängliga än att åka & lyssna på musik & kanske missa något fatalt.

och det är jätteroligt att köra sin motorcykel på samma vägar på en radie av 10 km hemifrån helg efter helg. Tråden handlar om MP3 på mc och div andra kommunikationslösningar. Btw om ni nu e så "säkerhetsmedvetna" varför inte GPS på era hojar. Lättare att meddela plats till SOS om/när det händer något.

Tebax till ämnet. ( jag har en del lösningar, men väntar på hur det artar sig)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
och det är jätteroligt att köra sin motorcykel på samma vägar på en radie av 10 km hemifrån helg efter helg. Tråden handlar om MP3 på mc och div andra kommunikationslösningar. Btw om ni nu e så "säkerhetsmedvetna" varför inte GPS på era hojar. Lättare att meddela plats till SOS om/när det händer något.

Tebax till ämnet. ( jag har en del lösningar, men väntar på hur det artar sig)

Lugna sig!:) Jag beskrev bara min syn på det hela & varför jag inte tycker att det är någon bra idé med musik under MC-körning.

Var & en bestämmer ju själv hur den vill göra.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Exactemente. Tyvärr blir det lite väl digitalt på nätet. av/på.
Tråden handlar trots allt om någon form av kommunikation. Musik frmförallt. och motor musik i andra hand. Själv kör jag gärna med musik och jag kör gärna långt, andra gillar att elda aktivt hemmavid. Inga fel med något av det. Trots allt kan det vara bra med lite navi/kom-utrustning. det är ju ändå 2000- talet. :)
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Av den anledningen att jag tycker att när man kör hoj, så är det ju en upplevelse i sig som jag vill kunna njuta av i fulla drag utan en massa störande moment. Känslan av hojen under gaspådrag, kunna höra varvtalet & vrålandet ur avgassystemet, även om det gäller en lugn runda!

Däremot när jag kör bil så lyssnar jag på musik för att slå ihjäl tiden eftersom det inte är något större nöje för mig att åka bil.

Hoppas du förstår vad jag menar när jag skriver att man kör hoj och åker bil! :)

Säkerhetsaspekten är ju också en del, självklart är det bättre att ha sina 5 sinnen tillgängliga än att åka & lyssna på musik & kanske missa något fatalt.

Kortare sträckor ja. Jag blir dock mycket tröttare när det långkörs om jag inte har något som bryter av vindbruset. Vrider inte upp mp3n så att den dränker alla andra ljud utan att den är mer i bakgrunden... Hatar dock när det hoppar igång nån konstig låt med nått litet bakgrundsljud som kan misstolkas för "fatalt haveri inom 2 sek!":galen :D

förlåt för att jag inte ger något förslag, de jag skulle gett står redan på första sidan:)
 
Last edited:

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Finspång
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
tja åker zxr 900 o det sista ja behöver är en mp3,,,ja åker old school dvs fuggar, 900 motor trimmad på erkänd firma i norr,,,,, nja vet inte hur ja ska förklara,,när man dra på fullt så låter de som ja vet inte vad,,,nån sa att det lät som gurgel ala f1 70:tal
 

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Finspång
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
tja åker zxr 900 o det sista ja behöver är en mp3,,,ja åker old school dvs fuggar, 900 motor trimmad på erkänd firma i norr,,,,, nja vet inte hur ja ska förklara,,när man dra på fullt så låter de som ja vet inte vad,,,nån sa att det lät som gurgel ala f1 70:tal

behöver vi mer såna saker när vi kör,, vi dör tydligen ganska ofta, så det sista vi böhöver andvända lr väl ljud i örat av musik som vi gillar, o alla vet väl hur vi agerar av musik som vi gillar,,,,,,,,,som vi gillar det, asså vi diggar, kan det då få oss att tappa koncentrationen, skulle ja tro till 110%
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Av vilken anledning? Säkerhet?



Ja det är intressant! Jag har också tänkt på att "blanda" in motorljud men brusreducera. Det är ju någon mjukvara i maskineriet som kan lösa det. Något som folk ofta nämner är just fartblindhet och säkerhetsaspekterna med musik. Så jag känner att säkerheten är otroligt viktigt för att argumentera för mitt tillbehör. Det är där den kan konkurrera med hemmabyggen och andra system på marknaden. Där kan även vara någon typ av gyro som känner av g, vilket kan förhindra eller styra på vilket särr man pillar med funktioner medans man kör.

Rent generellt anser jag nog att om man inte kan lyssna på musik och köra hoj samtidigt så är nog inte musik problemet det man bör fixa först.
Sedan är smak o tycke olika hos folk så de som inte vill har jag all förståelse för men de som inte kan tycker jag skall sluta använda fordon över huvudtaget.
Att kunna ringa, få vägvisning med ljud istället för bara bild osv kan mycket väl ses som olika saker som förhöjer säkerheten.

vill du absolut ha det som en säkerhetshöjande grej så varför inte ett modem med voice möjligheter som ringer upp SOS i händelse att man kraschar och blir medvetslös. går ju att skicka med senaste GPS positionen tillsammans med när den togs. inte direkt svårt att göra ett död mans grepp eller liknande lösning för sådant heller.

Att inte kunna hantera utrustningen när man kör anser jag vara ren idioti, att höja/sänka volymen, svara, byta låt osv, kom igen, skärpning, klart man skall kunna göra det. om folk inte kan göra sådant så ligger inte problemet i utrustningen utan i att föraren inte borde köra över huvudtaget.
skulle aldrig köpa något med en sådan spärr.

Håller med GUW om att det bör vara så modulärt som möjligt.
Bygg inte in folk utan använd standardkomponenter så att man kan välja själv, valmöjlighet är viktigt för att bli nöjd med produkten.

Låt folk använda den hand de känner för för att styra produkten med, jag tex kör ofta med en hand på styret, höger, av naturliga anledningar.
Det gör att jag lätt kan fixa saker med vänster hand.

Jag kan tänka mig ett armband på höger hand där jag kan sköta alltihop. eller en panel på vänster handtag, eller något på tanken.
tänk på att det finns både plåt och plasttank, så magneter funkar nog bra på vissa hojar men inte alls på andra.
 

Ricstark

Belåten
Gick med
16 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
2001 Kawasaki ZR7
Av den anledningen att jag tycker att när man kör hoj, så är det ju en upplevelse i sig som jag vill kunna njuta av i fulla drag utan en massa störande moment. Känslan av hojen under gaspådrag, kunna höra varvtalet & vrålandet ur avgassystemet, även om det gäller en lugn runda!

Däremot när jag kör bil så lyssnar jag på musik för att slå ihjäl tiden eftersom det inte är något större nöje för mig att åka bil.

Hoppas du förstår vad jag menar när jag skriver att man kör hoj och åker bil! :)

Säkerhetsaspekten är ju också en del, självklart är det bättre att ha sina 5 sinnen tillgängliga än att åka & lyssna på musik & kanske missa något fatalt.

Jovisst :) Givetvis kan jag tänka mig att åsikter går i sär gällande anledningen till att lyssna på musik och köra hoj. Själv är jag totalt förälskad i motorljuden och kontakten med omgivningen. Däremot så körde jag en del cross för 10 år sen ungefär och gillade att "blanda" in lite Metallica för att få den där "crusty demons of dirt" känslan.:yoparty Förmodligen funkade det eftersom musiken inte tog över i sammanhanget utan tillförde något snarare. Så jag tänkte mig en enhet som inte berövar föraren motorljuden. Tänk en spelare som med en brusreducerande mic blandar in motorljud etc i ljudströmmen.

Exactemente. Tyvärr blir det lite väl digitalt på nätet. av/på.
Tråden handlar trots allt om någon form av kommunikation. Musik frmförallt. och motor musik i andra hand. Själv kör jag gärna med musik och jag kör gärna långt, andra gillar att elda aktivt hemmavid. Inga fel med något av det. Trots allt kan det vara bra med lite navi/kom-utrustning. det är ju ändå 2000- talet. :)

Jag tycker det är jättekul att så många intresserar sig för ämnet. Får mycket bra feedback både för och mot, plus en massa sköna infallsvinklar om egna upplevelser. Vad det skulle vara för en typ av produkt exakt väntar jag med att utvärdera förrän jag drar igång mitt examensarbete. Då kommer jag göra prototyper och användartester, undersökningar osv som får visa vart det lutar. Men ämnet är intressant och det var det jag ville få ut på något sätt av tråden. Just se om det fanns intresse i frågan och värdera utvecklingsmöjligheter.

Tack alla... fortsätt gärna diskutera... jag kikar in då och då för att kolla läget

Kortare sträckor ja. Jag blir dock mycket tröttare när det långkörs om jag inte har något som bryter av vindbruset. Vrider inte upp mp3n så att den dränker alla andra ljud utan att den är mer i bakgrunden... Hatar dock när det hoppar igång nån konstig låt med nått litet bakgrundsljud som kan misstolkas för "fatalt haveri inom 2 sek!":galen :D

förlåt för att jag inte ger något förslag, de jag skulle gett står redan på första sidan:)

No problemo :) Det är intressant att läsa allas åsikter bara. Om någon själv gått och tänkt på saken så kan man ju diskutera det här. Det du sa om trötthet pga vindbruset är en jättebra sak som jag kan lyfta fram i min undersökning och användartester under mitt examensarbete. Tack

behöver vi mer såna saker när vi kör,, vi dör tydligen ganska ofta, så det sista vi böhöver andvända lr väl ljud i örat av musik som vi gillar, o alla vet väl hur vi agerar av musik som vi gillar,,,,,,,,,som vi gillar det, asså vi diggar, kan det då få oss att tappa koncentrationen, skulle ja tro till 110%

Så kan det vara :) Stämmer ganska fint med mina egna erfarenheter hehe. Men det är något som min undersökning bör handla om. Som designer så kan jag inte bara agera efter mina egna erfarenheter utan måste undersöka med vetenskapliga metoder. Skulle undersökningen visa statistik som pekar på att förare av fordon tenderar till att öka hastighet beroende på musik så får jag ju välja om det ska vara något som själper min idé eller något jag kan motverka med min design på något kreativt sätt.

Vem vet vissa förare kanske får ökad koncentration och lugn i trafiken av musik?
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ricstark skrev:
Har du som läser detta några tips på vesäntliga problem med produkter och mc generellt ?

Mitt största problem är att det är för dålig ljuddämpning i de flesta lurar som kostar under tusenlappen. KOSS The Plug är rätt dålig ljuddämpning i och dessutom rätt kasst ljud generellt. Funkar kanske om man bara vill ha bas men jag vill gärna ha alla register. Gummipluggade lurar som t.ex. Creatives finlir är ofta riktigt bra ljud i men sämre ljuddämpning och det passar inte mig alls, jag vill ha det tyst i hjälmen - jag kör Apotekets 32 kr-pluggar i öronen och vill ha så bra ljuddämpning samtidigt som jag har lika bra ljud som i Creatives EP-630 eller vad de heter.

Ricstark skrev:
Vad tycker du om musik och mc tillsammans?

Bra kombination. :tummenupp

Ricstark skrev:
Lyssnar du på musik då du kör hoj? Varför/varför inte?

Inte längre - dels för att jag inte kör så mycket längre, dels för att jag bara kör på bana och dels av anledningarna ovan - jag vill gärna ha kvar min hörsel när jag blir 40.

Ricstark skrev:
Vilket system använder du om du har något?

Jag hade en Jens of Sweden MP3-spelare och ett par hörlurar till - flera faktiskt men bara ett par åt gången. Imponerande att den mp3-spelaren klarade flera fall i 130 km/h.

Ricstark skrev:
Övriga tankar?

Det jag skulle vilja ha är ju då dels ett par riktigt väldämpade hörlurar som får plats under hjälmen. Eller ja, det är egentligen det enda jag saknar.

Fast när man drömmer, en mp3-spelare med display i, ja, displayen på hojen - eller i närheten - och en fjärrkontroll i handsken på nåt sätt. Bara play/pause, byt låt och volym.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top