Mp3'or som ringsignal, hur?

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
cbr1100, XR600
Jag har köpt en ericsson 700i. Mediaspelaren stödjer mp3, mp4, 3GP samt wav (högsta samplingsfrekvens är 16 kHz).

De mp3'or som jag har lagt in i telefonen går inte att använda som ringsignal.
(Tydligen p.g.a att man bara kan använda vissa upphovsrättsskyddade filer som har utformats särskilt som ringsignaler)

Jag har lagt i wave-fil där jag har dragit ner smap. frek. till 16 kHz till följd att ljudet spelas så långsamt att det inte går att höra något vettigt.

Hur kan man göra? Några tips?

Vad är mp4 och 3GP för format, är det något man kan använda?
Kan man göra annorlunda med wave resp. mp3-filerna för att det skall funka som ringsignal.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Är det en Vodafonelur så kan du glömma MP3:eek:r.
Jag har också en K700 (ej låst) och där funkar alla MP3:eek:r finfint.

Slayer skrev:
Jag har köpt en ericsson 700i. Mediaspelaren stödjer mp3, mp4, 3GP samt wav (högsta samplingsfrekvens är 16 kHz).

De mp3'or som jag har lagt in i telefonen går inte att använda som ringsignal.
(Tydligen p.g.a att man bara kan använda vissa upphovsrättsskyddade filer som har utformats särskilt som ringsignaler)

Jag har lagt i wave-fil där jag har dragit ner smap. frek. till 16 kHz till följd att ljudet spelas så långsamt att det inte går att höra något vettigt.

Hur kan man göra? Några tips?

Vad är mp4 och 3GP för format, är det något man kan använda?
Kan man göra annorlunda med wave resp. mp3-filerna för att det skall funka som ringsignal.
 

sandstream

Guest
Lite off-topic men när jag skulle köpa ny lur för något år sedan så hade Sony-Ericsson sålt hela första "batchen" av den modell jag vill ha till Vodafone.
Vart en Samsung E700 istället och jag kommer aldrig att köpa S-E igen :)
 

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
cbr1100, XR600
Starstriker skrev:
Är det en Vodafonelur så kan du glömma MP3:eek:r.
Jag har också en K700 (ej låst) och där funkar alla MP3:eek:r finfint.

Ja, det är det! Då får jag väl betala in det jag har kvar på luren och låsa upp den.

Tack för svaret!
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Slayer skrev:
Ja, det är det! Då får jag väl betala in det jag har kvar på luren och låsa upp den.

Tack för svaret!

Går att låsa upp "svart" för nån hundring, men jag vet inte om det är bra, vart man gör det, eller hur man gör det.
 

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
cbr1100, XR600
juha01 skrev:
Går att låsa upp "svart" för nån hundring, men jag vet inte om det är bra, vart man gör det, eller hur man gör det.

Tack för tipset!

Jag hitta en firma som låser upp och omprogrammerar till ericssons programvara. c:a 250 kr.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Typ som Samsung gjorde med Z105 och Z107 alltså.

/N

sandstream skrev:
Lite off-topic men när jag skulle köpa ny lur för något år sedan så hade Sony-Ericsson sålt hela första "batchen" av den modell jag vill ha till Vodafone.
Vart en Samsung E700 istället och jag kommer aldrig att köpa S-E igen :)
 

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
såld
Starstriker skrev:
Är det en Vodafonelur så kan du glömma MP3:eek:r.
Jag har också en K700 (ej låst) och där funkar alla MP3:eek:r finfint.
Går det verkligen att använda en mp3:a som RINGSIGNAL?

att det går att spela upp en vet jag... men fick det inte att funka som ringsignal.. fick göra om till wav

Det är en icke låst K700i
 

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
cbr1100, XR600
Bulan skrev:
Går det verkligen att använda en mp3:a som RINGSIGNAL?

att det går att spela upp en vet jag... men fick det inte att funka som ringsignal.. fick göra om till wav

Det är en icke låst K700i

När jag gjorde om mp3 till wave så var jag tvungen att dra ner samlings frek. till 16 kHz. Vilket gjorde att det inte gick att höra musiken.

Hur gjode du? Vilket program använde du?
 

ListKid

Pysslar oxå med www.ripamfk.com
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
XJ 900 Diversion
Har en K500i... nästan samma sak.
Olåst, går alldeles utmärkt att ha mp3'or som ringsignal.

Brukar dock kapa ner dem till 25 sek, för mkt längre än så låter man det sällan ringa. Passar på att korta ner intron mm oxå, så att man får de väsentliga tongångarna direkt...

"Dansar aldrig nykter" - när polarna ringer
"Money Money Money" -i blackingvars version när chefen ringer
"The Addams Family" - När frun ringer
"Sex in the city" -när kvinnliga kollegor ringer ;)

Å va kul d e med prylar!

//Linus
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
mp4 och 3GP är filmformat.

Ang. mp3 som ringsignal så behöver du inte alls sampla ner dem till 16kHz. Jag har slangat över flera mp3or till nallen och kan använda dem som ringsignal utan problem. Dock använder jag 128kbps/44.1kHz av utrymmesskäl.

Edit: Tänk dock på att du inte kan ha mp3 som ringsignal om du använder röststyrningsfunktionen (RTFM :D )
Oops. Såg nu också att det var wav-en som var 16kHz. Verkar dock lite märkligt att Vodafjån skulle hindra dig att använda egna mp3or som ringsignal, men det kanske de har gjort. När jag köpte min sa de iaf att de funkade likadant men att Vodafjån/GoLive hade extra Vodafjånfunktioner. Köpte den olåsta mest för att jag inte ville ha deras fula logga på luren :D
 
Last edited:

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
cbr1100, XR600
Skalman skrev:
mp4 och 3GP är filmformat.

Ang. mp3 som ringsignal så behöver du inte alls sampla ner dem till 16kHz. Jag har slangat över flera mp3or till nallen och kan använda dem som ringsignal utan problem. Dock använder jag 128kbps/44.1kHz av utrymmesskäl.

Edit: Tänk dock på att du inte kan ha mp3 som ringsignal om du använder röststyrningsfunktionen (RTFM :D )

Okej filmformat, uppfattat!

Det var wave filerna som jag samplade ner till 16kHz. Fast om det nu funkar med mp3'or behöver jag knappast fibbla med wave-filer.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
hehe, alla märken är nog glada när nån operatör erbjuder sig o köpa upp ett helt parti även om marknaden för olåsta telefoner blir lidande.

Ang K700, hade den förut, helt ok, den har dock lite små buggar.
Mp3 som ringsignal funkar dock klockrent.

/N

sandstream skrev:
Vet ej, men det var inga telefoner jag var intresserad av :)
 

sandstream

Guest
isse skrev:
hehe, alla märken är nog glada när nån operatör erbjuder sig o köpa upp ett helt parti även om marknaden för olåsta telefoner blir lidande.
Jo, det är sant men det känns lite tungt i en bransch där de flesta av oss är låsta till ett abonnemang.
Jag ville förlänga mitt hos Telia och de gick då inte att göra.

Såg i går att Samsung släpper en 3G-lur som nästan är identisk med min E700 i juni (tror jag det var).
Då, men inte tidigare, kan jag tänka mig att välja 3G för GSM. :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top