Mr.Steen - Hybrid Suzuki/HD -Twin Turbo

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Nja...råkade hitta denna bild på ett forum och sedan har du satt griller i huvet på mig med dina 2xturbo.

Tänk denna pudding med två turbo-aggregat skurna genom tanken... :wiggle

normal_kr1000.jpg

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Någon med skills i photoshop borde slänga dit 2 snurror, kan bli hur snyggt som helst:kär

Hoppas få åka och hämta toppen och cylindern imån, allt är klart utom avgasventilerna. Dom verkar vara omöjliga att svarva. Tydligen första gången han har stött på en sådan extremt hård ventil

Fick hem det sista till motorn idag, Tryckgivare 0-10bar, IAT sensor, 2 CLT sensorer, 4 korta vag spolar samt en digital kam positions sensor.

20130418_204626.jpg

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
det saknas något i lådan,digitalkamgivare till vad .............:va
:7peta

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Hur fan ska du få ihop allt det där !?
Jag skulle inte ens veta var att börja...nä, jag får nog hålla mig till 80-tals motorer utan insprut :hihi

:Bugar

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Hur fan ska du få ihop allt det där !?
Jag skulle inte ens veta var att börja...nä, jag får nog hålla mig till 80-tals motorer utan insprut :hihi

:Bugar

Friskt vågat hälften brunnet, vi får se hur det går med sprutet sen. Försöker läsa på så mycket som möjligt, men det skall nog gå bra:tummenupp

Fick hämtat cylinderraden idag, alltid roligt med prylar som är i nyskick. Cylindrarna är nu raka och fina, och jag fick även en lektion i ytfinish. Tyvärr fick jag inte med mig pappret på mätningen av cylindrarna. Det hade varit roligt att lägga upp.

Gjorde en rejäl rengöring av cylinderraden, sedan monterade jag "pluggarna" till avgasreningen
cylinder.jpg

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Friskt vågat hälften brunnet, vi får se hur det går med sprutet sen. Försöker läsa på så mycket som möjligt, men det skall nog gå bra:tummenupp

Fick hämtat cylinderraden idag, alltid roligt med prylar som är i nyskick. Cylindrarna är nu raka och fina, och jag fick även en lektion i ytfinish. Tyvärr fick jag inte med mig pappret på mätningen av cylindrarna. Det hade varit roligt att lägga upp.

Gjorde en rejäl rengöring av cylinderraden, sedan monterade jag "pluggarna" till avgasreningen
View attachment 383445

Fiiiiiiiint:kär

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Idag skulle kolvarna monteras, bestämmde mig och göra som Kawa-Arnold gjorde med sin motorn. Lägga i kolvarna först och pilla i kolvbultarna i efterhand. Det tog en liten stund men det var mycket lättare än att pilla med kolvringarna.

Började med att göra rent kolvarna, lät dom ligger i ett diesel några timmar. Sedan våtslipade jag kolvarna och gjorde rent ringlanden.
smutsig kolv.jpg

Kolvringarna var redan inslipade av spinkenmotors, så det var bara att lägga öppningarna åt rätt håll.
Trycke sedan i kolvarna i cylinderraden och limmade spacern och packningarna med loctite 3020
Lät sedan cylinderraden ligga med tryck medans limmet torkade
tryck.jpg

Sedan var det dax och momentdra alla APE pinbultar, hade köpt ett fint verktyg till detta
20130421_185842.jpg

Det sista jag gjorde var och mäta alla pinbultar
20130421_185911.jpg

Och till sist slutresultatet, nu är det bara att invänta toppen
klart.jpg

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Kul att det funkade med kolvmonteringen. Kunde du lägga motorn ner (fram) ?
Gör man det underifrån är risken stor att man tappar knaster ner i blocken. Lagom kul :D

Är cyllen ytbehandlad eller är det orginalfärg ?

Ytfinish brukar mätas med Ra-värde. Vi polerar våra autoklaver på jobbet till 0,63 Ra och då är det nästan spegelblankt.

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jädrar vad fint det blev:tummenupp När man ser detta så känns det som man själv har fuskat:gråta
Jag våtslipade aldrig kolvarna.

Men hur som helst så ser dina prylar ut som brand new:)

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gör man det underifrån är risken stor att man tappar knaster ner i blocken. Lagom kul :D

Ytfinish brukar mätas med Ra-värde. Vi polerar våra autoklaver på jobbet till 0,63 Ra och då är det nästan spegelblankt.

Hade faktiskt motorn stående, men jag har väntat med att montera oljetråget utifall att man skulle tappa ner något:lol

Det är originalfärgen, tänkte först behandla cylinder och topp hos http://www.weirdperformance.se/. Men originalfärgen är felfri så den får sitta kvar:tummenupp

Ra känner jag igen, det var även 3 värden till som jag glömt av...

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
10 bar MAP-givare?:jisses

Map sensorn är inbyggd in boxen, 0-10 sensorn är för att hålla koll på oljetrycket, kostar guld med mäter ner till 0,1bar:tummenupp Kommer att använda två trycksensorer, en i main gallery på motorn, och en sensor till det externa smörjsystemet till turbosarna

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Jädrar vad fint det blev:tummenupp När man ser detta så känns det som man själv har fuskat:gråta
Jag våtslipade aldrig kolvarna.

Men hur som helst så ser dina prylar ut som brand new:)

Fint blir det, hoppas allt funkar sen bara:glömdet

Säkert helt onödigt att göra rent kolvtoppen, den gör nog rent sig själv när den väl startas:)

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...

Mäter ni ytfinish med Ra?:va I belysningsbranschen så strävar man ju efter ett så högt Ra-värde (CRI som är det internationella namnet) som möjligt, förutom när man inreder "pundarfria miljöer". Ett så lågt Ra-värde borde inte vara spegelblankt, det borde mer eller mindre vara helt matt och inte kunna återge några färger.
Finns det två Ra-värden eller mäter ni helt enkelt på något annat vis?

Detta med knasterna som det snackas om i era trådar, varför skulle de trilla ut? Är det jag som gått och supit bort något viktigt eller sitter dem inte bakom ventilerna i toppen?:va

Steen, dina projekt är imponerande. Jag fattar inte hur du orkar vara så förbannat noggrann.:hihi
Gillar även din verkstad, parkettgolv och pärlspont! :D

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Steen, dina projekt är imponerande. Jag fattar inte hur du orkar vara så förbannat noggrann.:hihi
Gillar även din verkstad, parkettgolv och pärlspont! :D

Det är så mycket roligare att gå in i garaget om allt är rent och snyggt:banana

Har pysslat lite med motorn i veckan, började med att göra rent och fint innan jag monterade oljetråget
oljetråg.jpg

Oljetråget kom på plats
oljetråg2.jpg

Sedan skulle temp och tryckgivaren monteras, att hittade en "muff" med M16X1,5 till 1/8 npt 27 och en annan med M16X1,5 till M12x1,5 var inte så lätt som jag skulle tro...
Men det löste sig till slut:tummenupp
temp.jpg
tryck.jpg

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
kolvbultsclips...

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...