MRDV4 supermoto - Eller , äh jag kom inte på nå fränt

Status
Ej öppen för fler svar.

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
Längesen sist nu. Så jag tänkte att jag kanske kunde dela med mig av ett litet projekt jag blev vid.
Eller jag det var egentligen inte ens påbörjat , bara en ram och motor och en halv luftbox, men lasse som jag fick "hojen" av hade en vision. han ville bygga motard på en Vfr750, han hade dock tröttnat och när jag satt och letade projekt så frågade han om jag ville ta över.

Några minuters övervägande senare så kan endast konstateras att jag har tackat ja. Varför ? en vfr är en tung klump på ca 230kg. en motor som väger 77 kg och en ram som komplett med sving vägen 10,5kg.
Vad väger en motard ? ca 114 kg men säg att en sxv väger ca 125 tankad och klar så har ni min mållsättning klar. Frågan är ju då , hur löser man det. det går ju kapa en jäkla massa. och ärligt talat så har jag redan gjort det . hittade lite material i ramen som enbart satt där för att fördela ut krafterna från centralstödet. sitter en skitstor aluklump som sidstödet fäster i . den kommer också åka väck. tyvärr så tyckte jag inte att ramen var tillräckligt smal för att kunna krama goelår runt den så den fick smalnas av.

än så länge så har jag inte kommit så långt. jag har konstaterat att herr durbahn i tyskland har jättefina racegeneratorer som sparar ca 2,5-3 kg mot orginal generator. då infinner sig frågan vad väger orginal . och hur mycket väger ett standardbatteri , jo ca 4 kg. men eftersom herrn där nere i tyskland har ett jättefint batteripack på 890g som klarar av att förse en förgasarskodd racemaskin utan lampor och skit under en hel dag ,förutsatt att man inte har generator. så har vi redan där lättat rätt så mycket.

mycket vikt försvinner ju per automatik tack vare att det inte blir nåra kåpor samt att jag kommer köra med en aprilia sxvtank. som dock enbart kommer fungera som luftbox då jag vill ha bränslet i bakramen för att på någe sätt kompensera för att största vikten kommer sitta runt motorn.

Jag har tyvärr inga förhoppningar om att bli färdig år då en del av receptet består i att försöka lätta ner motorn till ca 60 kg. har ingen aning om hur jag skall göra. jag känner dock att jag måste väga motorn då jag inte vet vad tillhörande motorn som räknas in i dom 77kg:na om det är luftbox och grejor så har vi redan startat bra , då jag gjorde en liten prototyp på ny botten till luftboxen som till skillnad från orginalets 675g enbart vägde 81g.

så med mycket vilja och viktväktardiet så kan det gå. hur jag ska förklara inköp av magnesiumhjul och annat diverse dylikt lättviktsmaterial har jag dock inte kommit på ännu. men tant tycker nog att det är roligt att jag har en hobby =)

en tråd är ju dock alltid värdelös utan bilder. så det får väll bli lite bilder .

Såhär såg det ut när jag fick henne
179307_10150097648158306_6763557_n.jpg

bild+4(1).JPG

bild+4.JPG

2012-12-04+12.55.23.jpg

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
På pappret låter det som en av de sämsta idéerna ever men det KÄNNS ju helrätt.

Ser fram emot fler uppdateringar!

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
På pappret låter det som en av de sämsta idéerna ever men det KÄNNS ju helrätt.

Ser fram emot fler uppdateringar!

ja alltså vi ska ju defenitivt inte se bort ifrån att egentligen ingenting talar för hojen.
fast. när jag tar 450 på rakan då kommer jag bara le. ja jag vet att det finns lite kurvo på banan också men så kass att svänga ä den ju inte orginal. eller det beror iofs på storlek på banan.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Kul!
Luktar nytänkande tycker jag.

Med ett ramrör på varje sida om toppen blir den lite fet men det kanske ser värre ut än vad det är?
Även om det blir 140kg klar blir den nog riktigt rolig att kasta runt.
Något för Orsa?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Fast när jag tar 450 på rakan då kommer jag bara le.
Du måste vara nära nog ut ur sista kurvan att du hinner ikapp och förbi så pass att 450n inte bromsar sig tillbaka. Det kommer krävas en låååång raka tror jag.

Jag ser mer fram emot att se dig brottas med hojen i tighta kurvor och grussektioner, det är något speciellt med övermotoriserade och lite osmidiga maskiner som piskas hårt. Typ som när NASCAR kör road course.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det underbara med sådanna här byggen är att oftast har ingen berättat för byggherren att det inte går att göra sådär.
Då har man inte samma begränsningar som resten och kan därmed bygga helt underbart vrickade hojar.
:tummenupp

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kan man göra en gammal Yamaha Virago till husky cross så går det nog att fixa liknande med denna. Underbart! :)

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
Kul!
Luktar nytänkande tycker jag.

Med ett ramrör på varje sida om toppen blir den lite fet men det kanske ser värre ut än vad det är?
Även om det blir 140kg klar blir den nog riktigt rolig att kasta runt.
Något för Orsa?

jag vara tvungen att provknäklämma , bara för att testa . det funkar bättre än standard, nästan lika bra som på ktm450:n faktiskt..

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
Det underbara med sådanna här byggen är att oftast har ingen berättat för byggherren att det inte går att göra sådär.
Då har man inte samma begränsningar som resten och kan därmed bygga helt underbart vrickade hojar.
:tummenupp

det är klart det går =)

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jaha, ytterligare ett komplett galet bygge då ja. Varmt välkommet såhär på vår-vintern.:D

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
:D Me like! Men föreslår att stirra dig inte så blind på vikten nu från början. Bygg först ihop hojen och ta sedan viktminskningen steg för steg, nåt kg varje vinter.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Bantningstrådar är sjukt kul! Om du inte redan sett den kan jag rekommendera Larzons SV650-tråd. Många kilon han plockade bort från den cykeln.

Gillar även konceptet med styrkrona i spånskiva=)

Ett tips jag tror du kan spara både pengar, tid och vikt på (dock kanske förlora något i skaparglädjen) är att köpa färdiga komponenter från andra hojar; typ köpa ett helt framgaffelkit från en rasad husaberg. Att måtta upp och fräsa till egna kronor, svarva axlar känns inte så billigt.

Last edited:

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
:D Me like! Men föreslår att stirra dig inte så blind på vikten nu från början. Bygg först ihop hojen och ta sedan viktminskningen steg för steg, nåt kg varje vinter.

tanken har slagit mig. men jag vet tyvärr hur jag fungerar. bygger jag klart den och skall ta viktminskning efterhand så kommer jag sälja den innan den är klar. så för mitt eget bästa så kommer varje del som skruvas på vara som den är tänkt när hojen är klar =)

Bantningstrådar är sjukt kul! Om du inte redan sett den kan jag rekommendera Larzons SV650-tråd. Många kilon han plockade bort från den cykeln.

Gillar även konceptet med styrkrona i spånskiva=)

Ett tips jag tror du kan spara både pengar, tid och vikt på (dock kanske förlora något i skaparglädjen) är att köpa färdiga komponenter från andra hojar; typ köpa ett helt framgaffelkit från en rasad husaberg. Att måtta upp och fräsa till egna kronor, svarva axlar känns inte så billigt.

styrkronan i spån är riktigt grym. väger mycket mindre än motsvarande i alu. tyvärr kommer jag inte våga hoppas med den . så jag har redan styrt i på plan b. antingen så blir det komplett sxv550 framända med 50mm marsoschi som får sig en kumlin behandling eller så blir det samma sak fast med ttxinnehåll i gafflarna och kumlinsbehandling.

vinkeln på styrhuvet skiljer inte jättemycket mellan viffern och sxv'n så det lutar åt att ta sxvkronorna och köra samma offset på dom som på vdbcyklarna. om det innebär nya styrkronor så får det bli se.

jag tackar dock för omtanken om tid och pengar , men jag kan inte förlåta mig själv om jag inte går all in på detta =)

även en sxv550 sving kommer hamna på hojen. då jag känner starkt behov av att kunna husera en 5,5" fälg =)

Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Hehehe välkommen tillbaka ditt cp:tummenupp
Garvar fortfarande då jag tänker på kvällen då många nya nic uppfanns:rofl:rofl:rofl

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Last edited:

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
Har en KTM660 48mm gaffel med nya packboxar förberedd m 26mm axel med tillhörande 320mm skiva & brembo 4 kolvsok inkl styrkronor ifrån KTM690 dock får du fixa styrpinnen själv om inte befintliga pinnen fungerar. Nja 3500:- för kitet.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=67682

Vet inte om denna nisse har sin framgaffel kvar?
http://www.blocket.se/varmland/KTM_990_Adventure_delar_43463345.htm?ca=11&w=3

tack för tipset. dock så kommer framvagnen basseras på 50mm gaffel med radialok. med största sanolikhet så blir det ttx både fram och bak.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj