Längesen sist nu. Så jag tänkte att jag kanske kunde dela med mig av ett litet projekt jag blev vid.
Eller jag det var egentligen inte ens påbörjat , bara en ram och motor och en halv luftbox, men lasse som jag fick "hojen" av hade en vision. han ville bygga motard på en Vfr750, han hade dock tröttnat och när jag satt och letade projekt så frågade han om jag ville ta över.
Några minuters övervägande senare så kan endast konstateras att jag har tackat ja. Varför ? en vfr är en tung klump på ca 230kg. en motor som väger 77 kg och en ram som komplett med sving vägen 10,5kg.
Vad väger en motard ? ca 114 kg men säg att en sxv väger ca 125 tankad och klar så har ni min mållsättning klar. Frågan är ju då , hur löser man det. det går ju kapa en jäkla massa. och ärligt talat så har jag redan gjort det . hittade lite material i ramen som enbart satt där för att fördela ut krafterna från centralstödet. sitter en skitstor aluklump som sidstödet fäster i . den kommer också åka väck. tyvärr så tyckte jag inte att ramen var tillräckligt smal för att kunna krama goelår runt den så den fick smalnas av.
än så länge så har jag inte kommit så långt. jag har konstaterat att herr durbahn i tyskland har jättefina racegeneratorer som sparar ca 2,5-3 kg mot orginal generator. då infinner sig frågan vad väger orginal . och hur mycket väger ett standardbatteri , jo ca 4 kg. men eftersom herrn där nere i tyskland har ett jättefint batteripack på 890g som klarar av att förse en förgasarskodd racemaskin utan lampor och skit under en hel dag ,förutsatt att man inte har generator. så har vi redan där lättat rätt så mycket.
mycket vikt försvinner ju per automatik tack vare att det inte blir nåra kåpor samt att jag kommer köra med en aprilia sxvtank. som dock enbart kommer fungera som luftbox då jag vill ha bränslet i bakramen för att på någe sätt kompensera för att största vikten kommer sitta runt motorn.
Jag har tyvärr inga förhoppningar om att bli färdig år då en del av receptet består i att försöka lätta ner motorn till ca 60 kg. har ingen aning om hur jag skall göra. jag känner dock att jag måste väga motorn då jag inte vet vad tillhörande motorn som räknas in i dom 77kg:na om det är luftbox och grejor så har vi redan startat bra , då jag gjorde en liten prototyp på ny botten till luftboxen som till skillnad från orginalets 675g enbart vägde 81g.
så med mycket vilja och viktväktardiet så kan det gå. hur jag ska förklara inköp av magnesiumhjul och annat diverse dylikt lättviktsmaterial har jag dock inte kommit på ännu. men tant tycker nog att det är roligt att jag har en hobby =)
en tråd är ju dock alltid värdelös utan bilder. så det får väll bli lite bilder .
Såhär såg det ut när jag fick henne
Eller jag det var egentligen inte ens påbörjat , bara en ram och motor och en halv luftbox, men lasse som jag fick "hojen" av hade en vision. han ville bygga motard på en Vfr750, han hade dock tröttnat och när jag satt och letade projekt så frågade han om jag ville ta över.
Några minuters övervägande senare så kan endast konstateras att jag har tackat ja. Varför ? en vfr är en tung klump på ca 230kg. en motor som väger 77 kg och en ram som komplett med sving vägen 10,5kg.
Vad väger en motard ? ca 114 kg men säg att en sxv väger ca 125 tankad och klar så har ni min mållsättning klar. Frågan är ju då , hur löser man det. det går ju kapa en jäkla massa. och ärligt talat så har jag redan gjort det . hittade lite material i ramen som enbart satt där för att fördela ut krafterna från centralstödet. sitter en skitstor aluklump som sidstödet fäster i . den kommer också åka väck. tyvärr så tyckte jag inte att ramen var tillräckligt smal för att kunna krama goelår runt den så den fick smalnas av.
än så länge så har jag inte kommit så långt. jag har konstaterat att herr durbahn i tyskland har jättefina racegeneratorer som sparar ca 2,5-3 kg mot orginal generator. då infinner sig frågan vad väger orginal . och hur mycket väger ett standardbatteri , jo ca 4 kg. men eftersom herrn där nere i tyskland har ett jättefint batteripack på 890g som klarar av att förse en förgasarskodd racemaskin utan lampor och skit under en hel dag ,förutsatt att man inte har generator. så har vi redan där lättat rätt så mycket.
mycket vikt försvinner ju per automatik tack vare att det inte blir nåra kåpor samt att jag kommer köra med en aprilia sxvtank. som dock enbart kommer fungera som luftbox då jag vill ha bränslet i bakramen för att på någe sätt kompensera för att största vikten kommer sitta runt motorn.
Jag har tyvärr inga förhoppningar om att bli färdig år då en del av receptet består i att försöka lätta ner motorn till ca 60 kg. har ingen aning om hur jag skall göra. jag känner dock att jag måste väga motorn då jag inte vet vad tillhörande motorn som räknas in i dom 77kg:na om det är luftbox och grejor så har vi redan startat bra , då jag gjorde en liten prototyp på ny botten till luftboxen som till skillnad från orginalets 675g enbart vägde 81g.
så med mycket vilja och viktväktardiet så kan det gå. hur jag ska förklara inköp av magnesiumhjul och annat diverse dylikt lättviktsmaterial har jag dock inte kommit på ännu. men tant tycker nog att det är roligt att jag har en hobby =)
en tråd är ju dock alltid värdelös utan bilder. så det får väll bli lite bilder .
Såhär såg det ut när jag fick henne