MT 07 trasig display

Philip333

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2022
Hoj
Yamaha mt07
Hej! Ny här i hopp om hjälp.
I efterhand känner man att detta kanske var en dum ide men följande har skett. Ville byta färg på display, detta är något som blivit allt vanligare då den displayen är ganska tråkig. Därför kan man byta filter och detta är vad jag försökt göra.

Filtret satt fast med lim, försökte med värmepistol men vågade inte värma på mycket så försökte sakta dra av det gamla filtret.
Efter detta var gjort upptäckte jag en spricka i displayen, när jag kopplade på displayen så var det märkbart fel på ljuset displayen gav ifrån sig. Efter en stund så varallt borta. Min fråga är om det finns någon lösning eller måste jag köpa en helt ny? Med vänlig hälsning, Philip maxresdefault.jpegIMG_1930.jpgIMG_1931.jpg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nu vet inte jag något speciellt om mt07 display.
Men spräcker man valfri display i valfri mobil/läsplatta så brukar normen vara att byta display då dessa går upp i rök.

Och oavsett färg på elektronik rök är just påfyllnad förpackningar med rök sjukt svåra att få tag på så där av det normala i att byta spruckna slocknade displayer.

Men jag kan ha fel.

Sedan en ny med frakt för en 1000 lapp e ju billigt.

Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nu har jag inte mt07 men "After" är väl natt-ljus och "Before" dag-ljus? På tex R1 sker motsvarande skifte beroende på ljusmängden i omgivningen

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fast den där ser ju inte riktigt ut som den på TS bilder, så om det inte bara är en generisk bild så är det inte original.

Det bästa är ju att bara byta själva displayen, inte elektroniken bakom. I många hojar så sparas ju tex miltalet där.

Philip333

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2022
Hoj
Yamaha mt07
Nu vet inte jag något speciellt om mt07 display.
Men spräcker man valfri display i valfri mobil/läsplatta så brukar normen vara att byta display då dessa går upp i rök.

Och oavsett färg på elektronik rök är just påfyllnad förpackningar med rök sjukt svåra att få tag på så där av det normala i att byta spruckna slocknade displayer.

Men jag kan ha fel.

Sedan en ny med frakt för en 1000 lapp e ju billigt.

Men displayen du skickar är väl inte plug and play? Krävs det inprogrammerande software? Den var ju riktigt snygg

Philip333

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2022
Hoj
Yamaha mt07
Nu har jag inte mt07 men "After" är väl natt-ljus och "Before" dag-ljus? På tex R1 sker motsvarande skifte beroende på ljusmängden i omgivningen
Bilden visar original display och till höger visar den hur skärmen ser ut med det nya filtret om allt går rätt till. Vilket ja misslyckades med här.

Philip333

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2022
Hoj
Yamaha mt07
Fast den där ser ju inte riktigt ut som den på TS bilder, så om det inte bara är en generisk bild så är det inte original.

Det bästa är ju att bara byta själva displayen, inte elektroniken bakom. I många hojar så sparas ju tex miltalet där.
om det går att endast byta display vore det bästa! Jag ska till Yamaha center imorgon och rådfråga där.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Att byta bara displayen i enheten lär nog inte gå.
Du har inte satt filtret snett eller roterat det, det är väl ett polfilter? Tänk dig som två gafflar man lägger över varandra, det är streck som matchar. Då kan man nog få skumt ljus. Räcker med lite offset för att det inte ska stämma

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Hoj
MT10 SP
Fick besök av skogsmöss som käkade på displayen på min FZ6-S2N 2008 års modell för några år sedan.
Mätaren blev otät och fukt tog sig in och displayen blev delvis omöjlig att avläsa.

Kollade m Yama-återförsäljare och "mätarhuset" såldes bara komplett, blev en dyr historia (drygt 6000 sek).

Bytet var enkelt och inga programmeringar behövdes. Total-mätaren (ODO) nollställdes eftersom minnet satt i elektroniken i mätaren.
Fick en fråga vid nästa kontrollbesiktning angående mätarställningen, sa att mätaren var bytt. Jaha då noterar jag det totalvärde som står här sa besiktningskillen och så var det bra med det.

Så mitt råd är att inte mixtra med de där elektroniska mätarna för det kan bli dyrt.....

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Haha fy fan med jobb för något man knappt tittar på vid körning. Varför ens pilla på sin display? Till TS. Den där sprickan ska nog inte vara där och du har precis gjort din hoj mer svårsåld... En handlare kommer dra av pengar för ditt ingrepp och privata köpare kommer pruta ännu mer. Att pilla på elektroniken i en nyare hoj idag utan kunskap är inte smart. För övrigt så pillar ju snubben i videon på kretsar utan handskar och antistatisk utrustning. Smart.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping