Dessutom, att jämföra en helt standard hoj med en som har flashad ECU kan bli vilseledande.
ECU’n kan flashas av en mängd olika anledningar, men de flesta gör det för att man byter till ett avgassystem som andas bättre och / eller för att man vill eliminera den usla gasrespons som kommit på köpet med katalysator, miljövänlighet och högre Euroklassningar.
De flesta eftermarknads avgassystem kräver en bränsleblandning som i genomsnitt är fetare än standard. Gör man dessutom något åt den ryckiga gasresponsen (orsakad av branschtermen ”deceleration cut”, det vill säga att en eller flera bränsleinjektorer stänger helt och hållet under en viss tid så fort gasen förs i negativ riktning), då får man obönhörligen en högre bränsleförbrukning. Men också en hoj som går riktigt bra…
ECU’n kan flashas av en mängd olika anledningar, men de flesta gör det för att man byter till ett avgassystem som andas bättre och / eller för att man vill eliminera den usla gasrespons som kommit på köpet med katalysator, miljövänlighet och högre Euroklassningar.
De flesta eftermarknads avgassystem kräver en bränsleblandning som i genomsnitt är fetare än standard. Gör man dessutom något åt den ryckiga gasresponsen (orsakad av branschtermen ”deceleration cut”, det vill säga att en eller flera bränsleinjektorer stänger helt och hållet under en viss tid så fort gasen förs i negativ riktning), då får man obönhörligen en högre bränsleförbrukning. Men också en hoj som går riktigt bra…