MT-10 gen 1 bränsleförbrukning

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dessutom, att jämföra en helt standard hoj med en som har flashad ECU kan bli vilseledande.

ECU’n kan flashas av en mängd olika anledningar, men de flesta gör det för att man byter till ett avgassystem som andas bättre och / eller för att man vill eliminera den usla gasrespons som kommit på köpet med katalysator, miljövänlighet och högre Euroklassningar.

De flesta eftermarknads avgassystem kräver en bränsleblandning som i genomsnitt är fetare än standard. Gör man dessutom något åt den ryckiga gasresponsen (orsakad av branschtermen ”deceleration cut”, det vill säga att en eller flera bränsleinjektorer stänger helt och hållet under en viss tid så fort gasen förs i negativ riktning), då får man obönhörligen en högre bränsleförbrukning. Men också en hoj som går riktigt bra…
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
kan tillägga att hojen är ECU flashad av tidigare ägare hos en firma.
Här har du garanterat svaret på varför den drar mycket. Finns så mycket parametrar som går att ställa via ECUn, så blir svårt att ge ett sant svar utan att veta vad som gjorts.

Men några gissningar:
1. Hojen är inte mappad i bänk och flashen är ställd fetare än den behöver vara.
2. Lambda är inaktiverad, så den snålar inte vid cruise.
3. Motorbromsen är ställd lägre, så den drar mer varje gång du släpper av.
 

snoozarn

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2020
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 890 Duke R
Normalt, min gamla 2017 utan flashad ECU drack runt samma mängder - snittade 0,85. Inte ens med farthållare kom man ned till 0,7. Inspirerande körningar på helgen drog 1l/milen och vissa dagar tankade man 3 gånger. Du kan få fram din förbrukning & snitt, du har reglaget på vänstra menyknapparna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tjena!

Köpte mig en MT-10 -20 för 2 månader sedan ungefär. Nu har jag hunnit ta ett par rundor med hojen och har märkt att den dricker mycket soppa.
kan tillägga att hojen är ECU flashad av tidigare ägare hos en firma. Hojen går bra i övrigt.

Tacksam för råd och tips.
:hihi:hihi:hihi:hihi
Två exempel:
1) Sitter på en lunch när den kvinnliga ingenjören i gänget ingenjörer beklagar sig över att hennes Volvo drar så mycket bensin. Jag föreslår att hon skall låta någon Flasha motorstyrningen. Svar: Men Flashat har jag ju gjort för få mer effekt !
2) Är på en bankörning och börjar i depån tala med grannen som har en R6:a. Han berättar att han bytte till helsystem och bänkade hojen och fick en anpassad map i Power Commandern.
Visst blev det mer effekt men den började också dra 40% mer bensin och eftersom han använde hojen också i trafiken så hade han satt tillbaka original avgasrör med katalysator och lagt in Nollmappen (ingen påverkan på Yamahas map) i Power Commandern. Enda förändring var han hade tagit bort "Ljuddämparen" och hade bara en öppen tratt som förde bort avgaserna från bakhjulet. Lite lättare hoj och Katten dämpade så mycket så hojen klarade de hårda kraven för bankörning.

Så vill du få "normal" bensinförbrukning,
Flasha tillbaka till Yamahas original (om du har Yamahas original avgassystem) annars får du byta till Yamahas original avgassystem först innan du Flashar tillbaka till Yamahas original.
 
Last edited:
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top