mt5 problem :p ursäkta moppe tråd...

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
bmw f650 gs -04
Testar här istället efterssom det är helt omöjligt att få ett seriöst svar från bike.se moped forumet... ursäkta om det är en moppe tråd^^

jag ska har en gammal mt5a som fått lite problem...
den startar och så men inte mycket mer...

när jag vrider på gasen så varvar den inte utan den dör istället....
vet inte riktigt hur jag ska förklara men hoppas ni förstår...
som om den skulle få för mycke eller för lite bensin...

jag har provat allt känns det som...

jag har:
gjort rent avgassystemet.
gjort ren förgasaren.
gjort rent tändstiften.
kollat membranen.
gjort rent luftfiltret.

ett litet tips är att när jag kollade membranen så hadde en av skruvarna som höll fast dom lossnat... (troligtvis annledningen tilll att den skar förra sommarn...) jag har ej hittat på skruven men den kan ha ramlat ut nånstanns i allt skruvande...

iaf jag provade att sätta i en ny skruv så det vart tätt igen men det blev ingen skillnad för det..


ibland lyckas jag även få upp varven på den men så fort jag släpper kopplingen lite så den får motstånd så lägger den av.. ingen ork alls har den,... det enda den orkar är tomgång..


har ni någon aning om vad jag ska göra här näst.. vad som kan vara fel?
 

Lucifer

fd Crash test doll
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
R6 (såld) 206 cc (såld)
Låter som förgasarproblem tycker jag, men den är ju tydligen rengjord...

Min nål va skev vid ett tillfälle... betedde sig ungefär som din gör nu.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Om "den skar" så förutsätter jag att den minst fått en ny kolv. Tvåtaktskärning brukar ju annars ofta betyda byte av både cyl+kolv.
ÄR ngt bytt? Om inte har du nog ingen kompression...en väl så god anledning till kraftlöshet.. :rolleyes:
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Gas i förskitaren??

Låter som om att den får för lite söppa..
Kollat om det kommer tillräckligt med benza
i slangen, schokat??.. eller hålla för handen lite
sommar-lätt på insuget (utan filter på då)
Hoppas det fixar sig....... :tummenupp
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Kahobe skrev:
Om "den skar" så förutsätter jag att den minst fått en ny kolv. Tvåtaktskärning brukar ju annars ofta betyda byte av både cyl+kolv.
ÄR ngt bytt? Om inte har du nog ingen kompression...en väl så god anledning till kraftlöshet.. :rolleyes:
Kan ju vara enklare saker än så som är kass, men onekligen låter det som otät cylinder....
Vore jag som dig skulle jag skruva bort cylindern och kolla i vilken kondition kolv och cylinder är.
Kolla om nål och munstycken i förgasaren ser bra ut, tex om nålen är böjd eller sliten. Munstycket har ju med en egenskap att bli lite slitna.
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Soppafilter på slangen från tanken? Gör rent eller eventuellt byt, kolla så det flödar fint från kranen med annars får du göra ren den med.
//Tobbe
 

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
bmw f650 gs -04
Victor skrev:
Låter som den saknar reedventil eller nått. Spottar den soppa ur förgasaren?


ursäkta mig men jag är inte så duktig på alla namn :p reedventilen? den som siter i förgasaren??? vad menar du med spottar bensin? hur ska jag kolla de??...


crash test doll skrev:
Låter som förgasarproblem tycker jag, men den är ju tydligen rengjord...

Min nål va skev vid ett tillfälle... betedde sig ungefär som din gör nu.

hmm det kan ju vara de som är felet...

ja jag gjorde rent nogrant i förgasaren...



kahobe skrev:
Om "den skar" så förutsätter jag att den minst fått en ny kolv. Tvåtaktskärning brukar ju annars ofta betyda byte av både cyl+kolv.
ÄR ngt bytt? Om inte har du nog ingen kompression...en väl så god anledning till kraftlöshet..
ja jag bytte till större cylle och större kolv... cyllen va inte ny men den har inte vart utsatt för några motorhaverier... kolven va splitter ny...


efter att jag satt på dom grejerna funkade det utmäkt under tiden jag körde in de och kanske 30mil till men sen vare slut på de roliga...





jag funderar ifall det kan vara den där skruven som lagt sig någonstanns i cyllen och täppt till... man vet ju alldrig vad den kan hitta på.. men jag vet ej ifall jag vågar skruva isär de pga jag inte riktigt vet hur jag ska skruva ihop det me packningar tätningar smörjning osv...
 

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
bmw f650 gs -04
Peder Rosberg skrev:
Låter som om att den får för lite söppa..
Kollat om det kommer tillräckligt med benza
i slangen, schokat??.. eller hålla för handen lite
sommar-lätt på insuget (utan filter på då)
Hoppas det fixar sig....... :tummenupp


det rent av sprutar bensin ur slangen....
 

crf 450

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
crf 450
Rstu skrev:
Testar här istället efterssom det är helt omöjligt att få ett seriöst svar från bike.se moped forumet... ursäkta om det är en moppe tråd^^

har ni någon aning om vad jag ska göra här näst.. vad som kan vara fel?

..jaa kanske. Kolla att reedsen är täta, det gör du enklast att ta ur reedkorgen o spill på lite bensin så ser du om det fortfarande är nån lucka med luft mellan bladet/bladen o korgen eller ej.. minsta strul där= byt blad. Sen till kraftlösheten.. det låter som om motorn är otät nånstans.. av egen erfarenhet från 50cc åldern vet man att eftersom man oftast har 0kr i budget så använder man samma packningar om o om igen.. o har du meckat mkt o gjort så iom att du tagit isär/satt ihop den då den skar kan det vara läge att byta gamla återanvända packningar. Vad gäller T-stift så BYT! det kan tyckas att det SER nytt o fint ut men det kan lika gärna va paj!
 

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
bmw f650 gs -04
crf 450 skrev:
..jaa kanske. Kolla att reedsen är täta, det gör du enklast att ta ur reedkorgen o spill på lite bensin så ser du om det fortfarande är nån lucka med luft mellan bladet/bladen o korgen eller ej.. minsta strul där= byt blad. Sen till kraftlösheten.. det låter som om motorn är otät nånstans.. av egen erfarenhet från 50cc åldern vet man att eftersom man oftast har 0kr i budget så använder man samma packningar om o om igen.. o har du meckat mkt o gjort så iom att du tagit isär/satt ihop den då den skar kan det vara läge att byta gamla återanvända packningar. Vad gäller T-stift så BYT! det kan tyckas att det SER nytt o fint ut men det kan lika gärna va paj!


har provat byta till nytt tstift...


jag annvänder ej packningar längre.. jag annvänder blått silikon...
men de kan vara som du säger.. att det har blivit otätt någonstanns i cyllen.. ska nog prova meka isär den...

vad är redkorgen? :)
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Reed ventilen är samma som det du kallar membran, en slags backventil som sitter mellan insugsplattan och cylindern.
Om du misstänker att skruven skulle ligga i vevhuset så är det nog läga att plocka bort och kolla igenom, lyckas den komma ivägen för ngt är det garanterat större ras på G :gnissla
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Rstu skrev:
har provat byta till nytt tstift...


jag annvänder ej packningar längre.. jag annvänder blått silikon...
men de kan vara som du säger.. att det har blivit otätt någonstanns i cyllen.. ska nog prova meka isär den...

vad är redkorgen? :)
Blått silicon är bra, men jag använde flitigt urdruckna mjölkpaket att klippa packningar av.
Täta med silicon på båda sidor om du är osäker.
Men jag vet att jag använde enbart mjölkpackning på cylinderfoten och det blev tätt iaf.
//Tobbe
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Saken är att jag har faktiskt glömt att montera tillbaka reedventilen en gång. Den gick att starta men inget mera. Typ samma sak som du upplever nu misstänker jag.
Det är nått som inte håller tätt på insugssidan antar jag.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Rupert skrev:
Har du kollat insugnings gummit så att det ej är nån spricka eller så?

Det skulle jag också kolla. Tjuvluft kan ge ungefär såna här symptom. Motorn håller sig igång, men när man gasar det minsta lilla så vill den dö.
 

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
bmw f650 gs -04
tobbeviking skrev:
Blått silicon är bra, men jag använde flitigt urdruckna mjölkpaket att klippa packningar av.
Täta med silicon på båda sidor om du är osäker.
Men jag vet att jag använde enbart mjölkpackning på cylinderfoten och det blev tätt iaf.
//Tobbe


okej men då vågar jag mig på en isärskruvning av cyllen nu :) säger till ifall jag inte får ihop det igen :p
det blir nog ditt tips om mjölkförpackningar som tätning.. vem orkar vänta en hel dag på att silikonet ska torka...

skriver här hur det går osv...

forstätt gärna att komma med tips....
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Rstu skrev:
okej men då vågar jag mig på en isärskruvning av cyllen nu :) säger till ifall jag inte får ihop det igen :p
det blir nog ditt tips om mjölkförpackningar som tätning.. vem orkar vänta en hel dag på att silikonet ska torka...

skriver här hur det går osv...

forstätt gärna att komma med tips....

Jag håller med om att mjölkförpackningar funkar bra. Men det är engångspackningar, blir spröda av värmen. Det är bättre med packningsmaterial på ark som t.ex. biltema säljer.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Rstu skrev:
okej men då vågar jag mig på en isärskruvning av cyllen nu :) säger till ifall jag inte får ihop det igen :p
det blir nog ditt tips om mjölkförpackningar som tätning.. vem orkar vänta en hel dag på att silikonet ska torka...

skriver här hur det går osv...

forstätt gärna att komma med tips....
Är det papper eller kopparpackning mellan cylinder och topp på din moppe?
Är det koppar/metall skulle jag nog bytt den.
Lycka till, glöm inte att ha en bra bänk eller plats där du kan lägga upp bitarna i den ordning du plockar bort dom.
Då är det lättare att hålla reda på hur det ska ihop igen och du glömmer inte tex reedventilen :hihi .
Ta det lungt och metodiskt och se till att vara ostörd eventuellt en bra vän att hålla i handen genom klurigheterna :tummenupp
//Tobbe
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top