mt5 problem :p ursäkta moppe tråd...

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Bearing skrev:
Jag håller med om att mjölkförpackningar funkar bra. Men det är engångspackningar, blir spröda av värmen. Det är bättre med packningsmaterial på ark som t.ex. biltema säljer.
Givetvis är riktigt packningsmatrial bättre, men det är varken gratis eller finns i mammas kyl :hihi
//Tobbe
 

crf 450

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
crf 450
Rstu skrev:
okej men då vågar jag mig på en isärskruvning av cyllen nu :) säger till ifall jag inte får ihop det igen :p
det blir nog ditt tips om mjölkförpackningar som tätning.. vem orkar vänta en hel dag på att silikonet ska torka...

skriver här hur det går osv...

forstätt gärna att komma med tips....

Ja.. nån nämnde mjölkförpackningar o det e kalasbra packgrejer men som topppackning är det inte att rekomendera. Originalpackningarna brukar ha en stålkantad insida (den runt cylinderloppet) o det har sina orsaker så sätt inte en "mellanmjölkare" där men i övr. så e det bra. Reedkorgen är den ram som reedbladen sitter monterade på.
 

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
bmw f650 gs -04
wieee det börjar bra... det börjar med att jag lägger en av kåporna till min tdr åt sidan..,.

jag går därifrån en stund och när jag kommer tillbaka ligger kåpan på golvet tillsammans med en stor nyckelstats, en flaska polermedel och en rulle tejp :S

min dag idag :banana
 
Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Jag måste bara säga: Fan vilken nostalgitripp man fick av denna tråd, tänk va enkelt det mesta va på en moped, gått om plats mellan motor och ram :tummenupp :yoparty
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
är de inte fortfarande plast i mjölkförpackningarna?
min polare satt ditt en sån sen smalt plasten ner i cylen o de vart skit av allt :rolleyes:
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
ozeo skrev:
är de inte fortfarande plast i mjölkförpackningarna?
min polare satt ditt en sån sen smalt plasten ner i cylen o de vart skit av allt :rolleyes:

Tror inte att begagnat mjölkpaket är lösningen. Då jag var liten och inte ville köpa packning så skar jag ut dom av våtrumsmatta det funkade skitbra.Denna tråd=(Snacka om rackelmek AB)
 

Tyrgash

Född att köra Suzuki?
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
Rmz 250 & Compact
Som redan påtalats flera gånger kolla din reedventil. Fy fan vad jag har ont i huvet :fyllisar
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
ozeo skrev:
är de inte fortfarande plast i mjölkförpackningarna?
min polare satt ditt en sån sen smalt plasten ner i cylen o de vart skit av allt :rolleyes:
Fungerade ypperligt på min moppe och tom min enduro fick en packning av detta eminenta matrial då det var bråttom ut i skogen och ingen handlare öppen på söndagen.
Den tunna tunna plastfilm som ligger på mjölkpaketen tvivlar jag starkt på har möjlighet att koksa igen en cylinder, det var inte ngn annan typ av förpackning?
Jag menar, det var inte precis jag som kom på iden till att använda just detta matrial.
Toppackningen på min sachs var även den av papper, funkade kalas även där med mjölkpackning.
//Tobbe
 

putteputs

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Gbg
Hoj
FZR1000 (StreetFighter? eller SkroT)
om du har bytt cylinder så kanske det är en 5.5
detta leder till att mt5 vill ha mer luft. om du har
kvar orginal gummit i luft burken (det som är 9o grader)
så stryper det och du får ingen kraft. testa och plocka av
sidan på luft burken och kör en sväng. om det är så att det
en 5,5 så ska du också lämplingen byta botten munstycket i
för gasaren från ett 5.5 till 6.5 för att minska risken för att
kolven nyper

lycka till
 

HanneZ

Guest
Jag hade samma problem när jag monterade motorsågsförgasare och glömde reedventilen. Startar men sen inte mkt mer.
 

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
bmw f650 gs -04
okej så det ni säger redventilerna alltså? men jag tror nog att dom ska hålla tätt...
jag ser ingen glipa mellan membranen... om man inte lyser med ficklampa så kanske det är en glipa på en av dom 4 på 0,04mm men det ska väll inte göra så mycket?

påtal om de så tänkte jag vända mebranen upp och ner men skruvarna SATT FAST! :D går ej att få bort... fastlimmade eller vad de nu är så det finns nog inte så mycket jag kan göra där...

nästa troliga orsak är att den nyper luft någonstanns... men jag tycker att jag dragit tätt.. får väll prova att ha på nytt silikon...

luftburken annvänder jag inte alls just nu pga 70cc och en förgasare som PÅ16,5mm
 
Last edited:

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
När du har startat den och den går på
tom gång, pröva att spraya start gas på
på insugnings gummit och cylinder foten,
ökar varvet så läcker det..
Akta bara så att du inte sprayar för nära
insuget.. (så man inte blir lurad)
 

Ex3mX

Keep it burning
Gick med
19 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
FZ1-N, 660 SMC
Du kan inte ha vänt kolven bak-och-fram? Sitter väl en pil på toppen av den som ska peka på avgasporten om jag mins rätt?!
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Börja jobba från tanken, rengör bensikranen, försäkra sig om att bensinen kommer till förgasaren. Förgasaren är mycket käsnlig på en liten 70cc..

Försäkra dig om att den är rätt inställd m.m.

Jag vill även säga att det finns ett packningsmaterial på biltema som inte kostar mer än en tjuga, som du kan tillverka din egna packningar med(skära ut). Då kan du göra många packningar =)

Reddventilen fungerar som en backventil, när bensinen har passerar den in till vevhuset kan den inte komma tillbaka till förgasaren. Om det glipar där så går det int bra =/.

Kolla så att det är stark sin gnista på stiftet, det ska vara fint att titta på
=-)!!

Sen så låter felet som nåt förgasarfel...... pilla på alla skruvar o sånt på förgasaren o gasa lite o så.. hehe Testa allt som finns!

Sätt den på reservtanken, prova att köra med choken på o se vad som händer... Går den bättre med choken på så får den för mycket luft och för lite bensin, då bör du testa med nåt luftfilter på som stryper lite, eller byta till större munstycke.

Antingen är det nått lätt fel, eller så är den skuren i värsta fall..

Alltid gött när man får rätt på möget, så har man lärt sig nåt nytt :tummenupp

ha d fint
 

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
såld r6
Ex3mX skrev:
Du kan inte ha vänt kolven bak-och-fram? Sitter väl en pil på toppen av den som ska peka på avgasporten om jag mins rätt?!



Hahaha! En klassiker! :tummenupp

Den gammla dt:n man hade mådde inte bra av det, men den gick ett litet tag utan problem. Sen när jag skulle varva ut den i en nerförsbacke smulades kolven sönder. :hihi
 

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
bmw f650 gs -04
cRoC skrev:
Byt upp dig i munstycke


men först funkade den ju bra... sen helt plötsligt så kom problemet.. har mustycket krympt när jag tvättat den kanske? :) eller varför skulle den helt plötsligt sluta gå bra :p





skulle behöva startgas.. det lät som ett smart knep och kolla om den tjuvar luft...
 

M.a.r.t.i.N

INGEN KOMENTAR
Gick med
25 Dec 2004
Ort
värmland
Hoj
(Yamaha yz426f -00 60hk)(kawasaki KDX125sr -91 26hk)
Rstu skrev:
Testar här istället efterssom det är helt omöjligt att få ett seriöst svar från bike.se moped forumet... ursäkta om det är en moppe tråd^^

jag ska har en gammal mt5a som fått lite problem...
den startar och så men inte mycket mer...

när jag vrider på gasen så varvar den inte utan den dör istället....
vet inte riktigt hur jag ska förklara men hoppas ni förstår...
som om den skulle få för mycke eller för lite bensin...

jag har provat allt känns det som...

jag har:
gjort rent avgassystemet.
gjort ren förgasaren.
gjort rent tändstiften.
kollat membranen.
gjort rent luftfiltret.

ett litet tips är att när jag kollade membranen så hadde en av skruvarna som höll fast dom lossnat... (troligtvis annledningen tilll att den skar förra sommarn...) jag har ej hittat på skruven men den kan ha ramlat ut nånstanns i allt skruvande...

iaf jag provade att sätta i en ny skruv så det vart tätt igen men det blev ingen skillnad för det..


ibland lyckas jag även få upp varven på den men så fort jag släpper kopplingen lite så den får motstånd så lägger den av.. ingen ork alls har den,... det enda den orkar är tomgång..


har ni någon aning om vad jag ska göra här näst.. vad som kan vara fel?

jag har själv haft en mt5:a för 2 år sen.

pröva att sjustera luftskruven, om inte det hjälper kan jag garantera dig att den får för mycket bensin eller att den tjyvar luft någonstans tex dåliga pakningar,hål i gummi slangen som går till luftburken eller nåt.

när du skruvar på luftskruven är det bra om det är igong och att du gasar för då hör du när den varvar bättre.om den är fel inställd så varvar den dåligt(den blir helt årkeslös).
 
Last edited:

Tok!g

Ska vi?
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Västerbotten
Hoj
Honda
Hade själv samma problem på min DT med 70 cc och 24 mm förgasare, Jag byte bara munstycke till ett större och då gick den bra. Hade 190 tro ja i munstycke storlek :D
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top