Multimedia PC, vilken Linux?

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Har en gammal Dell D600 stående hemma som bara står.. XP på den idag men det är faen inte snabbt trots 1.5meg ram och Intel Mobile 1.6 GHz propp..
Funderade på att göra om den till multimediaPC modell ekonomi och
köra Linux på den...

Vilket dist rekommenderas, då helst gratis eftersom det är ett litet
experiment kombinerat med utbildning..

Några bra program med XMB funktion?
Spotify, funkar det?
Voddler är väl bara att glömma misstänker jag eftersom
de inte ens får skiten att lira i Windows..

Nån som fått någon sorts fjärr att lira med linux?
Har PDA hemma med båda blåtand och wireless så bara man får upp en websida eller dylikt så man kan styra därifrån..

Kort sagt, all idéer mottages med tacksamhet!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mythubuntu? Lite förberett för att använda till mediacenter och kör xfce som fönsterhanterare (lite mindre resurskrävande än Gnome som t.ex. vanliga Ubuntu kör).

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tja. Dell D6xx serien har några nackdelar om man kör dom som media-PC. Jag kör själv en D610 i sovrummet som slav till huvud-media-PC:n i vardagsrummet.
Ljudkortet är ganska kasst så man får en del störningar i ljudet när man kopplar in den till en förstärkare. Dom hörs även när du kopplar in lurar i uttagen.
Annars funkar den väl alldeles utmärkt.
Personligen kör jag XP på min och det funkar utmärkt. Visst. Den är inte snabbast i världen men den funkar. Även till HD material faktiskt.

Jag misstänker att du kan få strula en hel del om du ska få det att funka med Linux men det finns ju distar som är enkla att få igång. Ubuntu ska vara en av dom vad jag förstått.
Dock kan det vara så att det förekommer en del kretsar och grejor som ska ha drivisar som kan vara svårt att få tag på fungerande i Linux.
Det som är segt är ju att starta upp skiten. När du väl fått igång datorn så flyter det på ganska bra.

Själv kör jag en D610 med XP och så har jag lagt på Media Portal på det. Fjärren är en Fractal Design Shape. Funkar utmärkt utan drivisar och har en färdig profil att aktivera i Media Portal. Visst är det lite väntetid när jag går in i katalogerna för filmer men jag kan inte utesluta att det har att göra med att jag kör det över trådlöst nätverk.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Jo det är ju det där med drivisar men D600:an är ju rätt gammal så man borde ju hitta nåt tycker jag...

Jo det är ju XP på maskinen idag men det tar fåååååårever att starta skiten (512Mb ram) och när det väl är igång så kan man få sjyssta låsningar i IE eller nåt annat bara för att nåt annat bestämt sig för att nu ska jag jobba mot disken, ta dig i :arsele.. :hihi

Mythubunt?? Oh faen.. Den har jag inte hört talas om förut.. Ska pröva den också!

Tackar så mycket!!

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Hoj
Triumph Daytona 675
Spotify under Wine fungerar utmärkt. Annars kan man ju alltid testa Qtify.. Ubuntu + liknande varianter är nog den linuxdist som har bäst stöd för hårdvara. Mythbuntu har jag inte testat men jag är inte speciellt förtjust i Xfce.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
När jag sist provade MythTV (för några år sedan) så var det i klass med Vista vad gäller att suga musten ur datorn. När du säger multimedia-PC, menar du då med eller utan TV-mottagare?

Utan behov av live-TV så rekommenderar jag XBMC. De har dessutom en version (XBMC Live) som du kan prova utan att ens installera något, den är baserad på Ubuntu.

Windows MCE-fjärrar går rakt av i XBMC i alla fall.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag körde min mobiltelefon (K750i) som fjärrkontroll till VLC och Spotify, så det verkar finnas bra stöd för blåtandsfjärr inbyggt i Ubuntu.
Brorsan körde blåtandstangentbord med trackball på sin Ubuntumaskin han hade kopplad till TV'n, det hade fördelen att datorn kunde gömmas i ett skåp utan att synas.

TV kort däremot har jag inte testat än, annat än "USB-TV donglar" som jag har liggandes, och det fungerade inte. (jag la inte så mycket tid på det)
Det var ingen prioriterad funktion för mig.

Men det byggs och säljs ju maskiner som inte gör annat än att avkoda TV baserat på Linux, så det handlar nog mest om att sätta sig in i vilken hårdvara/mjukvara som fungerar ihop.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA