Multitronic, bra eller anus?

Om framtiden innebär en försämring så står jag gärna kvar!

Varför vill man ha automat ÖHT, och framförallt varför hightech-skit som kostar multum att byta ut/laga?
Hur länge pallar mutiautotronic-delux lådorna att dra en släpvagn/bogsera en annan bil?
Hur vet du att inte föregående ägare har gjort det till bristningsgränsen, eller skulle du köpa helt nytt?

Jag var och provkörde "framtiden" i form av en Toyota Prius, är det framtiden hoppas jag att jag dör snart...

Man kör ju snabbaste tiderna med automat vet du väl. ;)
Dock inget hittepå såsom multitronictjosanhejsanhoppsan, utan det ska vara en preppad chrysler 727a med manuellt ventilhus så det känns som en häst sparkar en i röven när man tjongar i tvåan. :hihi

Varför vill man ha automat ÖHT, och framförallt varför hightech-skit som kostar multum att byta ut/laga?
Hur länge pallar mutiautotronic-delux lådorna att dra en släpvagn/bogsera en annan bil?
Hur vet du att inte föregående ägare har gjort det till bristningsgränsen, eller skulle du köpa helt nytt?

Jag var och provkörde "framtiden" i form av en Toyota Prius, är det framtiden hoppas jag att jag dör snart...
Försämring? Sitter du på fakta där? Vad jag kan förstå är det bara en förbättring. Förbättrad bränsleekonomi, förbättrad acceleration och dessutom bekvämare.

Man vill ha automat för att man inte kör rally eller banracing med sin normalbil, och då är det bara meningslöst att växla själv. En sak mindre att tänka på.

Vad vet du om multitroniclådornas bogserings och släpvagnsegenskaper? Jag vet ingenting om det och jag antar att du är lika beläst.

Dina argument är så tröttsamma. Hur vet du att en vanlig manuell låda inte är körd till bristningsgränsen? Köper du alltid nytt? Och vad vet du om bristningsgränsen på en multitronic, är den högre eller lägre än en manuell låda?

Du gillar inte framtiden och jag gillar inte motorcyklar, jag var nämligen och provkörde en dt125... :rolleyes:

Försämring? Sitter du på fakta där? Vad jag kan förstå är det bara en förbättring. Förbättrad bränsleekonomi, förbättrad acceleration och dessutom bekvämare.

Försämrad livslängd, försämrade serviceintervaller och fördyrade reservdelskostnader, samt att inte ens VAG själva vill byta in skiten sen, i alla fall inte till lika högt pris som en manuell.

Man vill ha automat för att man inte kör rally eller banracing med sin normalbil, och då är det bara meningslöst att växla själv. En sak mindre att tänka på.
Man kör inte roadracing med sin motorcykel heller, men för den sakens skull vill man inte ha variator på sin R1

Vad vet du om multitroniclådornas bogserings och släpvagnsegenskaper? Jag vet ingenting om det och jag antar att du är lika beläst.
Helt rätt, där vet jag ingenting konkret, men att det sliter på lådan vet jag, och då sliter jag gärna på en manuell som har drev med konstant ingrepp istället för en hottad daf-låda

Dina argument är så tröttsamma. Hur vet du att en vanlig manuell låda inte är körd till bristningsgränsen? Köper du alltid nytt? Och vad vet du om bristningsgränsen på en multitronic, är den högre eller lägre än en manuell låda?

Det vet jag inte, men en manuell låda hör man och känner man om synkringarna är spöade, dreven i sig håller nog ett par karosser.
Det man kan behöva byta är koppling, vilket jag förmodar är betydligt billigare än att byta rem.

Du gillar inte framtiden och jag gillar inte motorcyklar, jag var nämligen och provkörde en dt125... :rolleyes:

Vilken tur att du inte har motorcykel då, men då finns det ett forum för såna som vill diskutera chiptrimmning av automatlådor i bilar, yatzy tror jag det heter, kika där då...

ja du fan vet jag :gnissla passaten har dsg vet jag men audin vette fan.. en s6a från -02 ialla fall :) ( finns för mycket förkortningar.. ) Aja skit i mina åsikter om den iom att jag förmodligen har fel :hihi

Enkelt att ta reda på, har motorn konstant varvtal vid lätt acc eller inte? Känner du växlingarna?

Alla bilar som har under 300hk kan man lika gärna ha automat i.

Hade en a6 2,4 multitronic ett tag, klart nöjd med lådan iaf.

Alla bilar som har under 300hk kan man lika gärna ha automat i.

Hade en a6 2,4 multitronic ett tag, klart nöjd med lådan iaf.
Precis, att man vill ha manuell på en sportbil förstår jag, likadant på en sporthoj. Men på en jäkla bruks/pendlar/åka till stranden-bil spelar det ju ingen roll alls.

Men nu handlade ju tråden om Multitronics bra eller anushet. De som inte vet något om multitronic förutom att de inte gillar automat kan ju avhålla sig från att posta. *HOST*GuW*HOST!*

Men nu handlade ju tråden om Multitronics bra eller anushet. De som inte vet något om multitronic förutom att de inte gillar automat kan ju avhålla sig från att posta. *HOST*GuW*HOST!*

Känner även mig lite träffad men skyller på okunskap :hihi

Äh, det är klart man inte bryr sig om automatlådor uppe i norrland. Måste man bara växla två gånger på 50 mil så spelar det ju ingen roll. Däremot tycker jag det är gött inne i stan och om det är tät trafik.

Angående släp så tycker jag våran automat (Explorer V8) fungerar kanon att dra med. Inga problem hittills och verkar inte överbelasta grejorna på något sätt.

ja men dom funkar bra..
men är som sagt tråkigare men mjukare än vanlig automat
Perfekt! Tror iofs inte det blir en sämre upplevelse än min Passat 1.8 -89 med 90häst.

Iofs har den ju en manlig manuell låda..

Blir att kika på Audisarna då.. 1.8T, 2.4 eller 3.0 är frågan..

Varför växla manuellt i en bil som ändå bara är till för att transportera arslet i? Har kört automat de senaste 3 åren och kommer förhoppningsvis aldrig skaffa en bil med manuell låda igen! Är helt underbart då man ska backa där det är trångt med släp/båtvagnar inget kopplingsslir och dålig lukt!

Hojen är en helt annan sak, den körs hårt och dessutom vill jag ha motorbromsen. Skulle iofs inte tacka nej till en automatkoppling vid besvärlig skogskörning!

Aldrig nånsin att jag skulle köpa en manuell bil igen, sitta och slita i en spak när man inte behöver det tillhör forntiden. Jag hade en A4 2.4 multitronic innan och det är den bästa växellåda jag nånsin haft, sen köpte jag en saab 9-3 aero automat och jag måste säga att audins växellåda är ljusår bättre än saabens.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick