Munstycken RS 125

Speeder

Burn rubber. Not your soul.
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
Rs 125
Hej!

Jag har inhandlat ett effektrör till min Aprilia RS 125 och undrar nu hur många storlekar i munstycke jag behöver att gå upp. Förgasaren är orginal, likaså hojen i övrigt.

/Fredric

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Speeder skrev:
Hej!

Jag har inhandlat ett effektrör till min Aprilia RS 125 och undrar nu hur många storlekar i munstycke jag behöver att gå upp. Förgasaren är orginal, likaså hojen i övrigt.

/Fredric

Köp ett gäng och testa dig fram.

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC -04
Speeder skrev:
Hej!

/Fredric

Inte så mycket... behövs oftast väldigt lite. Men låt oss säga att du har 132 orginal då ska du öka till ungefär 135 :)

Speeder

Gick med
17 Feb 2004
Hoj
Rs 125
Krille-666 skrev:
Inte så mycket... behövs oftast väldigt lite. Men låt oss säga att du har 132 orginal då ska du öka till ungefär 135 :)

Okej!

Det sitter ett 120 i nu, alltså någonstans vid 125 bör nästa steg ligga?

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Speeder skrev:
Hej!

/Fredric

Var inte så säker på att du skall upp. I bland resulterar pipan i en fetare blandning. Det är iofs bra att börja i den säkra ändan.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
håkanolsson skrev:
Var inte så säker på att du skall upp. I bland resulterar pipan i en fetare blandning. Det är iofs bra att börja i den säkra ändan.

Effektpipor brukar ju flytta upp registret och vässar det lite på topp, händer det verkligen att man måste gå ner i munstycke när man trycker på ett effektsystem? Låter konstigt :gnissla

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
cRoC skrev:
Effektpipor brukar ju flytta upp registret och vässar det lite på topp, händer det verkligen att man måste gå ner i munstycke när man trycker på ett effektsystem? Låter konstigt :gnissla

Definitivt, vissa pipor genererar en fetare blandning än andra. Det är ju inte som på en 4-taktare att man ökar flödet/minskar motståndet. Man vill ha starka +/- vågor. Bieffekten blir högt motstånd. En känd faktor som fetar-på ordentligt är avlagringar/sot avgasporten eller i pipan. Vet ej, men kanske även tryckvågorna spelar in? Men det låter ju inte helt orimligt att en mera *tät* pipa ger en fetare blandning än en *öppen*.

Speeder

Gick med
17 Feb 2004
Hoj
Rs 125
shoik skrev:
vart köpte du e-systemet?
jo täntke säga köp ett lågfartsmunstycke också, så blir det lite bättre drag på låga (e-system kommer ju effekten med varvtalet :D)

Jag köpte det begagnat på blocket.se.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...