Munstycken

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Jag undrar om det finns fler än ett munstycke i dellortho PHBH28 förgasare?? Jag bestyckade om min men då började den bluddra vid vissa varvtal istället och det känns som att den går slöare.

Hur kan man annars ställa in så att hojen går bättre??
Vad är den lilla skruven till för som sitter till höger om tomgångsskruven??

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
det sitter ett huvudmunstycke, ett lågfartsmunstycke och ett tomgångsmunstycke i förgasaren. De 2 sistnämda har ingen större betydelse på hur hojen går.
Du har antagligen satt i ett för stort munstycke då axxar hojen bättre men varvar inte lika mycket och i och med det har lägre toppfart.
Skruven jämte tomgångsskruven är till för att reglera luftblandningen. JA där ställe du "gången" på hojen.

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
philsson skrev:
det sitter ett huvudmunstycke, ett lågfartsmunstycke och ett tomgångsmunstycke i förgasaren. De 2 sistnämda har ingen större betydelse på hur hojen går.
Du har antagligen satt i ett för stort munstycke då axxar hojen bättre men varvar inte lika mycket och i och med det har lägre toppfart.
Skruven jämte tomgångsskruven är till för att reglera luftblandningen. JA där ställe du "gången" på hojen.

Okaj. Ska jag skruva ut den så den får mer luft??

Jag tycker att det känns som att det är för stort munstycke i den (135) men med det i är tändstiftet brunt längst ut och på resten är det lite grått med nån liten vit fläck (Någon idé på om det är rätt eller inte och i så fall åt vilket håll jag ska gå??)

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Johannes_88 skrev:
Okaj. Ska jag skruva ut den så den får mer luft??

Jag tycker att det känns som att det är för stort munstycke i den (135) men med det i är tändstiftet brunt längst ut och på resten är det lite grått med nån liten vit fläck (Någon idé på om det är rätt eller inte och i så fall åt vilket håll jag ska gå??)

varför byter du och vad hade du innan... har du byt något??

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
RS "Alex" skrev:
varför byter du och vad hade du innan... har du byt något??

Jag byter för att den nöp för mig och då när jag tog isär allt såg jag att det satt orginalmunstycke i den. Sen kollade jag hur den var bestyckad och då såg jag att den gick för magert.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Johannes_88 skrev:
Hur sänker man nålen?? drar man upp trotteln och gör det med nån skruv eller??
I trotteln ligger en fjäder och spänner mot trottelhuslocket. Om du trycker ihop den fjädern får du möjlighet att dra ner vajern i ett litet hål i trotteln så att du kan föra den ut från trotteln genom att få nipplen att pasera en liten skåra där. Blir bredare eller så så att den går få ut.. ush va jobbigt å förklara i skrift.. aja men sen får du loss nålen.. Det ligger en platta längst ner i trotteln och under den har du nålen. På nålen sitter en liten klämma som du kan flytta på. Brukar vara 5 steg eller så.

Lycka till :tummenupp

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Man tackar, man tackar. Jag får prova detta men jag börjar nog med luftskruven och ser om det blir bra för att det verkar enklare :p...

philsson skrev:
I trotteln ligger en fjäder och spänner mot trottelhuslocket. Om du trycker ihop den fjädern får du möjlighet att dra ner vajern i ett litet hål i trotteln så att du kan föra den ut från trotteln genom att få nipplen att pasera en liten skåra där. Blir bredare eller så så att den går få ut.. ush va jobbigt å förklara i skrift.. aja men sen får du loss nålen.. Det ligger en platta längst ner i trotteln och under den har du nålen. På nålen sitter en liten klämma som du kan flytta på. Brukar vara 5 steg eller så.

Lycka till :tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
frew skrev:
du kan prova att sänka nålen ett snäpp

nu sa du nog fel va om han sänker ner den så får han mindre bränsle

du vet när man gasar åker nålen upp å samma effekt få man om man höjer nålen upp= mer bränsle

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
RS "Alex" skrev:
nu sa du nog fel va om han sänker ner den så får han mindre bränsle

du vet när man gasar åker nålen upp å samma effekt få man om man höjer nålen upp= mer bränsle
helt rätt..

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...