Murphys jä-la skit lag...

metallgutten

ganska okej
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Yamaha XJR 1300
Med två kvällar kvar innan det är dags att sticka till Sviesta för att tävla och vinna SM i Rookie1000 är det lite småpill att fixa på hojen. En sak är bl.a. att tömma ut lite olja (blev för mycket när jag fyllde på) och än så länge allt grönt. Det är när jag ska spänna oljepluggen som det hörs ett "knick" men tänker inte så mycket på det just då. Efter en stund ser jag att det samlas oljedroppar på godset precis vid pluggen. Provar att byta kopparbricka, men det hjälper inte.. Jahapp, river avgassystemet, tömmer ut oljan och demonterar sumpen: skitet har en mini-spricka i godset precis vid oljepluggen. (klockan är nu 22:30) - va f-n... Åker hem och funderar på hur jag ska göra. Klockan 07:15 i morse knackade jag på hos en mekanisk verkstad som nu ska försöka svetsa, planfräsa och gänga. Som backup har jag beställt en ny sumpkåpa från spinning-wheels (1000:) som kommer med il-paket imorgon. Det vore väl f-n om man inte fick ihop skiten nurå. :crash
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oscar skrev:
Byt familj! Det MÅSTE vara där det sitter!


Fy fan vilken otur ni har!!!

Eller skaffa momentskaft!

Sorry, jag förstår att du inte vill höra sånt nu, men jag kunde inte hålla mig.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Surt, men det där fixar sig, som någon viskade, momentnyckel är tokviktigt när man meckar motorcyklar med väldigt mycket aluminium som inte tål att dras för hårt..
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oFFkeFF skrev:
Surt, men det där fixar sig, som någon viskade, momentnyckel är tokviktigt när man meckar motorcyklar med väldigt mycket aluminium som inte tål att dras för hårt..
Har numera helicoil i min gixxerplugg :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:
Har numera helicoil i min gixxerplugg :tummenupp

Det sitter det i min moppe också på ett par ställen, men coilarna är också viktiga att dra med rätt moment. Drar nästan allt med moment numer, bara kåpor/kåpfästen som jag inte använder momentnyckeln på.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Det sitter det i min moppe också på ett par ställen, men coilarna är också viktiga att dra med rätt moment. Drar nästan allt med moment numer, bara kåpor/kåpfästen som jag inte använder momentnyckeln på.


SÅ j-a viktigt är det inte om man har känsla för det. Lämpligt kan ju vara att använda momentskaf hemma när det finns tid för att sedan veta ungefär vilken kommun man ska vara.

Att gänga om lättmetall med helicoil innebär i slutänden att man har en betydligt starkare gänga även om den naturligtvis inte är oförstörbar.
 

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Höllviken-Skåne
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Tradigt, lider med dig.

Du har haft mycket strul med rettan i år.
Jag hade mycket strul förra året, än så länge har den funkat men jag bara väntar på växellåda och annat mys.

Keep on meeking och kom till Sviestad om du så ska lägga 3,6 kg stålplast på tråget.

Long shot: Du hade inte fel musik på i garaget när du drog till pluggen? Oljepluggen på R1:an ska dras till Black Sabbath "Devil And Daughter" från skivan Headless Cross.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jalle skrev:

Long shot: Du hade inte fel musik på i garaget när du drog till pluggen? Oljepluggen på R1:an ska dras till Black Sabbath "Devil And Daughter" från skivan Headless Cross.

Ajajaj... ¨Hit me baby one more time¨ med Brittan var det som snurrade i spelaren!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
SÅ j-a viktigt är det inte om man har känsla för det. Lämpligt kan ju vara att använda momentskaf hemma när det finns tid för att sedan veta ungefär vilken kommun man ska vara.

Att gänga om lättmetall med helicoil innebär i slutänden att man har en betydligt starkare gänga även om den naturligtvis inte är oförstörbar.

Nja, tycker jag har sett väldans många sönderdragna gängor från folk med "känsla". Alugängår/muttrar kan det räcka med 2-3 newton i skillnad för att dra sönder, och så liten skillnad är det få som känner, särskilt om man drar med olika långa spärrskaft.
Men visst är det trevligt med helicoil :) Men dyra.
Sen skruvar jag ihop/isär motordelar rätt mycket oftare än er, ofta mellan passen, vilket sliter hårdare på både gänor och muttrar, att dra dem fel då är dödsdömt.
Exempelvis, ett kolvnyp från förra året på knutstorp, berodde på tjuvluft, en av fyra skruvar till ena förgasargummit var dragen med 2 newton för lite..
Det tar inte längre tid att använda en momentnyckel än det tar att använda ett vanligt spärrskaft, särskilt inte om man lär sig vilka moment allt ska dras med.
 

metallgutten

ganska okej
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Yamaha XJR 1300
Tack för allt moraliskt stöd - det ser ut som det kommer att fixa sig (blir lite tokmecka inatt dock...). Jag har skruvat massor med båtmotorer i mina dagar och tycker mig ha bra känsla för hur mycket man kan dra i aluminium, men hädanefter så blir det momentnyckel. Dock kan det juh påpekas att ching-ling-tong-bing som designat yamaha R1´s sumptråg inte varit helt smart.. hade kunnat göras lite bättre för ökad hållfasthet vid pluggen.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nu försökte jag inte påskina att jag skulle vara bättre än någon annan på det här och att jag klarat mig från gängpaj tackar jag Sukkas ingenjörer för och inte min kapacitet som skruvare. Jag är kontors-slav....


Det jag menade är bara att man kan ta vardags-skruvande(på fyrtaktare) utan skaft.

Ska jag verkligen gissa seriöst så kan Kristians olycka vara ett resultat av skit på fel ställe, materialtrötthet eller för hårt draget. Oavsett vilket så är det f¨r dj-a tråkigt och jag hoppas naturligtvis att du får ihop grejorna....
 

Wenhov

Tillbaka i RR-träsket...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Höllviken - Skåne
Hoj
GSX-R 600 -01
Känsla räcker inte, eftersom de olika tillverkarnas rekommendationer (konstruktioner) skiljer sig åt ordentligt. Ta t ex oljetrågsbulten på en Gixxer 1000. Den ska dras med 23 Nm och jag har sett andra som ska dras med så mycket som 40 Nm. Det är en ordentlig skillnad och 23 Nm överträffar man alltid vare sig man lyssnar på Britney eller Sabbath om man inte använder momentnyckel.

Sen kan Jalle och många andra tycka det är gay men om man inte vill skaffa sig problem är momentnyckel (och momentschema!) en av de bästa verktygsinvesteringarna.

"Hellre smart och gay än dum och hårdrockare!!!"
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Wenhov skrev:
Känsla räcker inte, eftersom de olika tillverkarnas rekommendationer (konstruktioner) skiljer sig åt ordentligt. Ta t ex oljetrågsbulten på en Gixxer 1000. Den ska dras med 23 Nm och jag har sett andra som ska dras med så mycket som 40 Nm. Det är en ordentlig skillnad och 23 Nm överträffar man alltid vare sig man lyssnar på Britney eller Sabbath om man inte använder momentnyckel.

Sen kan Jalle och många andra tycka det är gay men om man inte vill skaffa sig problem är momentnyckel (och momentschema!) en av de bästa verktygsinvesteringarna.

"Hellre smart och gay än dum och hårdrockare!!!"

var får du ett moment-schema ifrån?? Största anledningen till att jag inte har ett momentskaft är faktiskt att jag inte har några moment på hojen.....

"Too metal to be gay"
 
Last edited:

Wenhov

Tillbaka i RR-träsket...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Höllviken - Skåne
Hoj
GSX-R 600 -01
Chrille skrev:
var får du ett moment-schema ifrån?? Största anledningen till att jag inte har ett momentskaft är faktiskt att jag inte har några moment på hojen.....

"Too metal to e gay"
Från verkstadshandboken som jag har i PDF-format (250 MB). Jag skulle kunna bränna en CD till dig alt skriva ut momentsidorna, för även om inte 750 och 1000 är identiska så delar dom ju många komponenter som borde ha samma moment.

Handboken fixade jag via gixxer.com och det är inte omöjligt att man även kan få tag på 750 där.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Borde det inte räcka med att dra bara så att det absolut inte läcker, för att sedan najja den!? Då kommer den ju ändå ingenvart!!!
 

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Höllviken-Skåne
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Wenhov skrev:
Känsla räcker inte, eftersom de olika tillverkarnas rekommendationer (konstruktioner) skiljer sig åt ordentligt. Ta t ex oljetrågsbulten på en Gixxer 1000. Den ska dras med 23 Nm och jag har sett andra som ska dras med så mycket som 40 Nm. Det är en ordentlig skillnad och 23 Nm överträffar man alltid vare sig man lyssnar på Britney eller Sabbath om man inte använder momentnyckel.

Sen kan Jalle och många andra tycka det är gay men om man inte vill skaffa sig problem är momentnyckel (och momentschema!) en av de bästa verktygsinvesteringarna.

"Hellre smart och gay än dum och hårdrockare!!!"

Självklart drar jag oljebult och annat känsligt i aluminium med momentnyckel. Men en fet 32 mm bakhjulsbult drar jag fanimej utan. Det knäcker till 2 ggr i raggarhandleden när det är bra draget. Har funkat bra de senaste 15 åren.

"Hellre smart och gay än dum och hårdrockare!!!"

Hur kan man ens få sina händer till att skriva något så hemskt? :zpy VA?

Du är nog inte så kaxig när jag kommer hem till dig på natten, drar en gummiklubba i nacken på dig och slänger in dig på Sweden Rock Festivals camping iförd en T-shirt med ovanstående citat.

Då får du reda på vad en dum, 126 kg:s hårdrockare från Götene gör med en liten kvartsfigur-momentnyckels-smart-gay-tomte.
En grillad tjockkorv med starksenap där solen inte lyser är bara förspelet.

Skäms på dig.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Chrille skrev:
var får du ett moment-schema ifrån?? Största anledningen till att jag inte har ett momentskaft är faktiskt att jag inte har några moment på hojen.....

"Too metal to be gay"

Om du hade kört en Aprilia RS250 så hade kunnat hämta ett momentschema här http://medlem.spray.se/torkelborjeson/files/rs250torque.pdf
Själv drar jag banne mig inte en skruv utan momentnyckel, syndade en del med det på luftskruven på kylaren och fick därför gängpaj förra tisdagen, numera fixat men likval o-roligt!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top