Musik från datorn till stereon trådlöst?

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Hej!

Vilket är det enklaste sättet att trådlöst få musik från datorn till stereon?
Har kollat lite på squeezebox och airport express. Squeezeboxen är lite dyr känner jag... Nån som testat apples grej? Fler idéer?

yeah!

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag använder Apples airport express, och är mycket nöjd. iTunes har inbyggt stöd för den, vill du skjuta ut ljud från andra program skaffar du Airfoil. Det är en fördröjning på ljudet så det funkar inte att strömma filmljud utan att det blir osynk.

Fin bonus är att den går att använda som reserouter, eller för att förlänga WLANet hemma m.m.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Jag använder Apples airport express, och är mycket nöjd. iTunes har inbyggt stöd för den, vill du skjuta ut ljud från andra program skaffar du Airfoil. Det är en fördröjning på ljudet så det funkar inte att strömma filmljud utan att det blir osynk.

Fin bonus är att den går att använda som reserouter, eller för att förlänga WLANet hemma m.m.

funkar den som router i sig själv?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
funkar den som router i sig själv?

Ja, men bara för trådlösa klienter. Den har en ethernetport för internetanslutning, inga LAN-portar. Den kan agera som DHCP-server osv. Vet inte hur avancerade inställningar man kan göra för brandvägg osv då jag bara använder den som ljudenhet och förlängning av WLANet.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kör Squeezebox. Har byggt ut systemet så att jag har 2 remotes och 3 zoner. Funkar hur bra som helst.

Du kan få ett Squeezebox Duet paket (1 remote + 1 reciever) på Blocket för 1500.
Köpte just där ifrån och grejjerna var i nyskick. Jag är verkligen HELT såld på Logitechs lösning och kan inget annat än att varmt rekommendera den.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Apropå AirPort så kan det vara värt att notera att man kan ha flera AirPort-enheter och strömma samma musik till samtliga, om man vill. Om man har en iPhone så kan man för övrigt numera strömma musik direkt till sin AirPort express, utan att gå omvägen via en dator.

Ja, men bara för trådlösa klienter. Den har en ethernetport för internetanslutning, inga LAN-portar. Den kan agera som DHCP-server osv. Vet inte hur avancerade inställningar man kan göra för brandvägg osv då jag bara använder den som ljudenhet och förlängning av WLANet.

Router-funktionerna är i klass med vilken annan konsumentrouter som helst, iaf av de jag använt.

Det enklaste som jag har testat är.

Belkin Bluetooth Music Receiver. Lite mer än 300:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=557902

Hur är räckvidden på den där? Alla bluetooth-produkter jag använt har tappat kontakten vid avstånd längre än 6-7 meter, ibland inte ens så långt. Ljudkvaliteten kommer också bli sämre med en bluetooth-mojäng, jämfört med SqueezeBox eller AirPort Express.

Last edited:

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Tack för alla tips! Lutar nog åt airport express, priset är bättre, och jag har både iphone och mbp, och apple-grejerna brukar ju lira grymt ihop!
Squeezeboxen är ju rätt fet, men det enda jag är ute efter egentligen är ju att spela typ itunes å spotify från datorn, så det kanske är overkill.
Hur smidigt är det att köra från iphonen? bara å köra LR?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Tack för alla tips! Lutar nog åt airport express, priset är bättre, och jag har både iphone och mbp, och apple-grejerna brukar ju lira grymt ihop!
Squeezeboxen är ju rätt fet, men det enda jag är ute efter egentligen är ju att spela typ itunes å spotify från datorn, så det kanske är overkill.
Hur smidigt är det att köra från iphonen? bara å köra LR?

Ja, både i iTunes och på iPhone så väljer du bara vart musiken ska komma ut. Du namnger expressen till något bara, sen dyker den upp som en enhet du kan skicka ljud till. Så har du fler döper du dom bara till vardagsrummet, köket eller vad du nu vill.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag har inte testat en Squeezebox men Expressen har jag testat och den funkar bra, köp den!

yeah!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...