Musik i hjälmen - bästa lösningen?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
In-ear-hörlurar? Hemmabygge? Inter-com-delar?

Vad funkar bäst?

Ska åka till Alperna om några veckor och vill gärna kunna lyssna på ljudböcker/musik under några riktigt långa etapper dit/hem.

Jag kör med Ericssons HPM headset (det vanliga fast med låtväljare på tråden)...fungerar perfekt, har pressat 30mil i sträck så...måste ju ha en del musik at välja bland men om man kör random spelar det ingen roll....innan körde jag vanliga lurar till min MP3-spelare och det gick lika fint det!

Vanlig sketen SonyEricsson Walkman-mobil med standardheadset. (walkman eftersom öronpluggarna som följer med dessa är förvånansvärt bra).

Jag tycker att det funkar riktigt fint.

- Absolut bästa är nog att låta bli musiklyssnande, pga din säkerhet...(skärmar av din körning)
Men annars borde nog ear-in pluggar funka hur bra som helst.

Inget svar på frågan?

du joinade i Mars 2003 och du känner inte till Sporthoj.com än?... :näsblod :va

ligga?

*edit*

men visst, har själv ett par vita JVC till min iPod som jag är mycket nöjd med, köpt på Siba/OnOff/Giganten eller liknande. jag är helnöjd med dom.

Kör med koss lurar.
Har köpt till hörselskydd från från apoteket som sitter stenhårt.
Små blåa pluggar med flänsar, det går ett tunt hål genom dom.
Det är bara att kapa av dom i önskad längd och trycka på dom på kossarna.
Lossnar aldrig!!!

Kör också med koss öronpropplurar. Funkar fint!

Jag hade oxå Koss, men tyckar dom är for store... Och, jag tyckar inte att lyden är specielt bra.

Jag brukar dom: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=134820

160km/t ... no problem.. Jag har aldrig min MP3 på max. :tummenupp

Min review kommentar på www.edbpriser.dk

Palle | 24-11-2006

Hvis du kører motorcykel, så er disse de eneste rigtigte !....

Brugt på ferien igennem europa og INGEN problemer med at høre musiken, selv med 160 km/t på autobahnen. Faktisk har jeg aldrig min mp3er på max lydstyrke. Og, når man ikke gider høre musik, så fungere de glimrende som ørepropper mod vindstøj.

Jeg har netop bestilt mit andet sæt, da jeg trådte på dem jeg havde... det kunne de trods alt ikke holde til :o)

Last edited:
du joinade i Mars 2003 och du känner inte till Sporthoj.com än?... :näsblod :va

ligga?
Förstår inte vad du skriver.

Kör med koss lurar.
Har köpt till hörselskydd från från apoteket som sitter stenhårt.
Små blåa pluggar med flänsar, det går ett tunt hål genom dom.
Det är bara att kapa av dom i önskad längd och trycka på dom på kossarna.
Lossnar aldrig!!!
Låter intressant. Men kapa av och trycka på - hur menar du?

Låter intressant. Men kapa av och trycka på - hur menar du?
Kapa av det som sticker ut på "proppen" så det inte ska bli för obekvämt under hjälmen.

Proppen hette "Bilsom Musik- & Simpropp HiFi". Helt klart mycket bättre att använda den till sina Koss The Plug istället för originalpropparna som följer med. Dessutom finns det en smalare version av den om man har en smal hörselgång. Men apoteket verkar inte ha den längre.

Nu verkar den heta "Bilsom 656NST", men den har inte Apoteket. Fast det kan ju hända att den finns på något byggvaruhus eller så.

Har dessa: http://se.pricerunner.com/pl/94-633940/Hoerlurar-Headset/Philips-SHE-9600-priser
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=136549

Philips_SHE9600__443548.jpg

In-ear hörlurar med sådan "gummitratt" som sluter tätt. De är bekväma, jag hör både hoj, trafik och musik. Vet inte om de levererar någon direkt skönsång men det kvittar känns det som.

Det tråkiga är att de hörlurarna som jag har provat har en tendens att börja glappa efter ett tag. Detta är mitt 3'e par i sommar. Jag har provat olika fabrikat men dessa har varit bäst (än så länge) till småpengar!

-@

Sennheiser CX-300 funkar perfa för mig. Har ett par Koss 'The Plug' oxo men Sennheiser lurarna är ljusår bättre. iPod'en på halvfart duger gott, både på motarden och på Ninjan. Börjar det gå alldeles för långt över lagstadgad hastighet så hjälper inget....

Sennheiser CX-300 funkar perfa för mig. Har ett par Koss 'The Plug' oxo men Sennheiser lurarna är ljusår bättre. iPod'en på halvfart duger gott, både på motarden och på Ninjan. Börjar det gå alldeles för långt över lagstadgad hastighet så hjälper inget....
Hade just Sennheiser CX-300 och iPod innan de blev stulna i vintras. Menar du att det verkligen går att lyssna på musik/tal/radio? Det försvinner inte i bruset från vinden? Klämmer/värker inte hörlurarna när de trycks mot örat av hjälmens insida?

Kapa av det som sticker ut på "proppen" så det inte ska bli för obekvämt under hjälmen.
Eeeh, vadå? Skära i och förstöra hörlurarna? :va

Last edited:
Hade just Sennheiser CX-300 och iPod innan de blev stulna i vintras. Menar du att det verkligen går att lyssna på musik/tal/radio? Det försvinner inte i bruset från vinden? Klämmer/värker inte hörlurarna när de trycks mot örat av hjälmens insida?

Eeeh, vadå? Skära i och förstöra hörlurarna? :va

Nej du skär bort överflödet på hörselpropparna. Gjorde själv sådär innan koss kom med liknande variant som tillbehör. Dock har bilsom 2 strlkar på sina hifi proppar som kan göra saken bättre. Orginal propparna i kartongen till the plugg suger för de flesta. Oxo märkt att apoteken börjar sluta med dem där. Jäkla nötter imo. i värsta fall får du ringa/maila bilsom om vart du köper dem.

Sedan personligen tycker jag the plugg från koss inte har övedrivet bra ljud. mkt bas osv i o med att de sluter tätt mot örat men finlyssningen är jag inte imponerad över. Men på en hoj så funkar det ju ;)

Sony ericsson orginal till walkman mobilerna låter faktiskt snäppet bättre och sluter oxo hyffsat tätt. vet dock inte om de sitter hårt nog eller om de går att modda enkelt. kör på mina koss the plugg på bågen och "finlyssnar" med mina SE ;)

Last edited:
Måste säga att Creative EP-630 (299 på www.teknikmagasinet.se ) har aldrig svikit mig och får plats perfekt innanför hjälmen (man får tre storlekar på silikonpropparna och jag som har små hörselgångar klarar mig kanon med minsta storleken).

Fast jag vetefan om jag skulle våga cruisa i alperna med musik..å ena sidan är det väl det helt underbart för det är så vackert och musik skulle nog förhöja upplevelsen..men alla slingriga små vägar utan sidoräcken och eventuella möten skulle göra mig nervös nog UTAN musiken. Då höra man ju inget när det blir möte i en kurva etc.
Avsaknaden av sidoräcken gör mig väääldigt nervös på just alpvägar :gnissla

Ädit: dessa lurar har störtskön sladd som är i samma silikonmaterial som sitter inne i örat..följsam mjuk silikonyta..inte som andra sladdar som är stela och jobbiga. Väldigt praktiskt då det är kallt ute eftersom den inte stelnar som andra sladdar. Änd åf Ädit

Last edited by a moderator:

Med min Arai kruka passar det guld, men då är det gott om plats precis för öronen i den. Det som stör mest är ljudet från Yoshi systemet på ninjan, men visst efter säg 140-150 så är det halvjobbigt utan o vrida på mer volym...

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back