Musik i hjälmen?

MGT

Game over MC
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
2st Cbr1000rr-08
Tja alla!

Undrár om det finns nått å köpa till hjälmen ...nå slags hörlurar som man kan koppla mp3 spelarn till? ...jag har provat med vanliga hörlurar men det blev inge bra...dom ramlar ur örat å de blir inge bra ljud vid högre hastigheter....tacksam för alla svar!
Mvh/M :yoparty

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
MGT skrev:
Tja alla!

Undrár om det finns nått å köpa till hjälmen ...nå slags hörlurar som man kan koppla mp3 spelarn till? ...jag har provat med vanliga hörlurar men det blev inge bra...dom ramlar ur örat å de blir inge bra ljud vid högre hastigheter....tacksam för alla svar!

kan du inte montera ett par slimmade hörlurar å kapa så endast högtalarna får plats i hjälmen?

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
MGT skrev:
Tja alla!

skaffa ett Hindle slipon. :tummenupp

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Tycker inte det är speciellt lämpligt med "musik i hjälmen". Av 2 primära anledningar:

Man blir rejält avskärmad från resterande trafik, testa i bilen så få du se. Stor skillnad att lyssna på musik ur hörlurar mot bilstereons högtalare.

När du kör har du skruvat upp volymen en hel del för att kunna höra musiken över huvudtaget. Så kanske du åker omkring ngn timma men vänta tills det första rödlyset efter motorvägskörningen och se... Du kommer förmodligen chockas av den höga volymen.

Tinitus? Vah? Vaaa? :tungan

young_rider

sommar sommar sommar
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Bmw s1000r
MGT skrev:
Tja alla!

Det finns ett par hörlurar som heter Koss the plug som skall sitta bra och ge bra ljud. Annars kan man byta öronproppar på dom så att det blir bättre!

Lycka till!

Ronnie

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Såld:KTM 660 SMC -04, Såld:R6 -00:a
Koss spark plug 179:- (tror dom tar över 300 på expert) finns på www.teknikmagasinet.se
Är som en hörselpropp du rullar ihop o pressar in i hörselgången, sen är det knäpptyst för omgivningen,
är nog inte rekomenderbart i trafiken som sagt, men själv kör ja ju med hörselproppar för o slippa allt jobbigt ljud.

Koss ska ha rå bas iallafall :tummenupp

natron

även gammalt järn går att smida...
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
Kawasaki GPz 750
Ronnie skrev:
Koss spark plug 179:- (tror dom tar över 300 på expert) finns på www.teknikmagasinet.se
Är som en hörselpropp du rullar ihop o pressar in i hörselgången, sen är det knäpptyst för omgivningen,
är nog inte rekomenderbart i trafiken som sagt, men själv kör ja ju med hörselproppar för o slippa allt jobbigt ljud.

Koss ska ha rå bas iallafall :tummenupp

Näe, tycker inte koss är bra.. Skärmar av lite mycket och jag tycker de är ganska obekväma under hjälmen.. men det är för att jag har headset som tar plats också..

Själv tycker jag man kan unna sig lite musik. Jag använder headsetet och kopplar in mp3-spelaren till det. Funkar bra om man klipper en "skarvsladd" för datamus och kopplar in en tåt för mp3 spelaren.. (samma kontakter för musen som för mitt headset.. Har Cobra, men många ser lika ut..) De kontakterna är svetsade o därmed hyfsat vattentäta. Med lite krympslang på skarven så har det funkat bra för mig i alla fall.
Blir ju inte värsta basen precis, men helt ok. Använder inte så jättehög volym, men kör sällan över 140 heller..

MVH /G

MGT

Game over MC
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
2st Cbr1000rr-08
.....godkänt :)
...tackar för alla svar.......nu ska de poppas i hjälmen :yoparty

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Instämmer om Koss, The Plug. Kanske inte dom bästa tätslutande lurarna, men troligtvis dom mest prisvärda. Brukar inte ha musik vid tokkörning på kul vägar, men till jobbet och på längre motorvägsetapper är det inte fel.

Nån som föresten har nån snygg lösning på hur man sätter MP3:n så att man kommer åt volymkontrollen när man kör?

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
natron skrev:
.. men det är för att jag har headset som tar plats också..

Vilken massa grejer folk har i hjälmen!! :va I min hjälm finns det bara plats för mitt huvud.

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
PacMan skrev:
Instämmer om Koss, The Plug. Kanske inte dom bästa tätslutande lurarna, men troligtvis dom mest prisvärda. Brukar inte ha musik vid tokkörning på kul vägar, men till jobbet och på längre motorvägsetapper är det inte fel.

Nån som föresten har nån snygg lösning på hur man sätter MP3:n så att man kommer åt volymkontrollen när man kör?

Det finns gummipluggar att köpa som tillbehör, de är mycket bättre än skumgummit man får med!!

Nya modellen av the plug heter tydligen spark plug! :D

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Köp en hörlur som heter Shure istället.Kolla deras hemsida, kostar ca 600:- . Den enda jag hittat som sitter bra i örat och inte ramlar ut när man tar på hjälmen. Grymt bra ljud också.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
cloud79 skrev:
Det finns gummipluggar att köpa som tillbehör, de är mycket bättre än skumgummit man får med!!

Säger du det? Var hittar jag såna? :)

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Lucius skrev:
Tycker inte det är speciellt lämpligt med "musik i hjälmen". Av 2 primära anledningar:

Man blir rejält avskärmad från resterande trafik, testa i bilen så få du se. Stor skillnad att lyssna på musik ur hörlurar mot bilstereons högtalare.

När du kör har du skruvat upp volymen en hel del för att kunna höra musiken över huvudtaget. Så kanske du åker omkring ngn timma men vänta tills det första rödlyset efter motorvägskörningen och se... Du kommer förmodligen chockas av den höga volymen.

Har man inte fel slipon då, om man måste ha volymen på max för att höra musiken över hojens vrål? :hihi

Jag har numera förbjudit alla kompisar med såna där vrålande hojar att starta dem innan jag startat min, för annars hör jag inte när hon går igång, en nackdel eftersom hon är lite kinkig sådär i starten... :3freak

En liten avstickare, sorry.

För att återgå till ämnet hade jag tänkt investera i en MP3-spelare med hörlurar typ The Plug att anvädas även vid hojåkning på motorväg. Eftersom en stor del av min tid på hojen går åt just till detta. Det borde väl funka, eller?
:va

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Lucius skrev:

Jag kör nästan alltid med musik det senaste.
Ställer in volymen när jag står på tomgång så att jag hör när cykeln är igång, då hör jag också en del av omgivningen. Man hör inte så mycket musik i 150+, men det går att leva med.

Känner mej inte som en sämre förare med musik.

cloud79 skrev:
Inskickat av

Pacman skrev:
Säger du det? Var hittar jag såna?
Dom har vi också på teknikmagasinet.
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=110334

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...