musiken från datorn utan bas i stereon?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
som allmänt kass på teknik kommer här en fråga.
jag köpte rca kablar som blir 3,5mm så jag kan spela musik från dator telefon mm.
prova telefonen och de funkar kalas men från datorn blir de som om all bas har försvunnit?
nå inställningar för sånt har jag då inte på datorn,, är de nåt kass ljudkort som gör detta el?
en 4000kr laptop.

edit,, har sökt lite och de verkar vara många som har de här problemet.
konstigt tycker man då de borde va en digital signal bara och förstärkarn sköter resten?

nån som vet om tex kjell o co externa ljudkort för usb som kostar typ 169 skulle funka bättre?

Last edited:
som allmänt kass på teknik kommer här en fråga.
jag köpte rca kablar som blir 3,5mm så jag kan spela musik från dator telefon mm.
prova telefonen och de funkar kalas men från datorn blir de som om all bas har försvunnit?
nå inställningar för sånt har jag då inte på datorn,, är de nåt kass ljudkort som gör detta el?
en 4000kr laptop.

Som sagt är det en helt analog signal som kommer ut från hörlursjacket på laptopen.
Beroende på operativsystem så kan du ju gå in och ställa signalen ut i någon slags equalizer.

På mitt lokala Kjell&Co skulle jag köpa ljudkortet på öppet köp och prova, dom är aldrig omöjliga att lämmna tillbaka till.

Lycka till.

(EDIT) Vilken RCA in använder du på förstärkaren? Skivspelaringången?

spelar ingen roll hur jag ställer volymen men på tjejens laptop funkar de kalas så de är min dator, jag har kollat alla inställningar som jag kan hitta.

spelar ingen roll hur jag ställer volymen men på tjejens laptop funkar de kalas så de är min dator, jag har kollat alla inställningar som jag kan hitta.
Det kan finnas någon inställning där man ställer om vilken typ av högtalare som ska spela upp ljudet. Alltså om det ska vara 2.0 stereohögtalare, 5.1 surround, hörlurar eller laptophögtalare.

Är det inställt på 5.1 surround kan det hända att det blir dålig bas eftersom datorn inte förväntar sig att skicka ut så värst mycket bas på hörlursutgången, den gröna, vilket kan vara samma utgång som höger och vänster fronthögtalare när man har 5.1 surround. Datorn vill då kanske istället skicka basen till en subbasutgång och kapar bort basen från de andra högtalarna. Det kan även vara så att om datorn är inställd på laptophögtalare så minskar den basen eftersom laptophögtalare är så små att de inte brukar kunna spela just någon bas.

Ställ in datorn på att det ska vara enbart två högtalare externa högtalare, eller vilken liknande inställning din dator nu har. Se också till att datorn inte har någon skum rumsinställning eller liknande.

Det här hittar du kanske under kontrollpanelen. Men inte om du klickar på knappen "Ljud". Inte heller om du klickat på den lilla högtalarikonen i Windows aktivitetsfält. Hittar du det under aktivitetsfältet eller kontrollpanelen så heter det antagligen istället något som har att göra med vad ditt ljudkort heter. För mig heter det "VIA HD Audio Deck" och det skulle även kunna heta något i stil med "advanced sound contoller". När du hittar det förstår du säkert vad det är jag menar.

Om du alltså inte redan har varit inne på det här utan att det hjälpte. Då vet jag inte på rak arm vad det kan vara.

hittar ingen 5,1 el likn men va in i hd deck men där kunde man inte göra mycket.
provade alla inställningar där men inget verka ha med saken att göra.

Är det verkligen så? Jag har hört precis tvärtom, eller åtminstone att man inte ska ha för hög volym, då det är större chans för distortion?

Jo, man ska ju inte driva sluttransistorerna på ljudkortet till max, men samtidigt brukar det änså vara så låg nivå på hörlursjacken att man måste köra nästan fullt för att få tillräcklig insignal.

Min HTC telefon funkar hyfsat på line in på bilstereos/förstärkare, medans ungarnas ZTE telefoner har betydligt lägre utsignal, samt att icka JB'ade Appleprodukter också lämmnar väldigt låg utsignal på grund av något krav på att hörlurarna inte får spela för högt i USA, kör man JB går det dock att komma runt.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick