Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Jag har aldrig kommit överens med plektrum. Trots att jag testat lite gott och blandat från små och hårda saker till större och fladdrigare så har jag inte hittat något som jag fastnat för.En gång i tiden var jag också alldeles anti både plektrum och femsträngare men jag har lärt mig med tiden.
Plektrum är grymt bra om man vill ha ett kallare, lite råare ljud i basen medan femsträngaren är bra när man vill lägga ett lågt A eller tillochmed G beroende på hur långt man vill stämma ner. Inte ens med mina monstersträngar (.045 - .110) kunde man spela mer än ner till möjligen ett lågt B utan att det blev för rörigt och för mycket strängsvaj.
Det har, helt enkelt, med att göra vilken typ av ljud man är ute efter.
Ett tag hade jag en femsträngad som jag inte riktigt vande mig vid. Jag vande mig aldrig vid halsens bredd eller tyngd. Det var som att spela på en klassisk akustisk gitarr som saknade axelrem så man hela tiden fick stå och hålla upp den med bara vänsterhanden. Akustiska basar har jag inte heller fastnat för när jag har provat att spela.
Bäst trivs jag nog med någon vanlig enkel jazz-modell.
Det är väl inte så konstigt? Kolla bara på den här tråden. Det verkar ju nästan som att 90% av de som svarat i den spelar bas.Det sägs att basister är eftertraktade...inte fan har jag märkt av det iaf.
Något som jag varit sugen på en längre tid har varit att skaffa ett jägarhorn. Bara för att kunna tuta fram en liten revelj någon gång vid åttatiden på morgonen de dagar som någon granne har festat till klockan 06 och man ska upp och jobba.