Musiknavigering när man kör

AnAx

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
2001, Yamaha R6
Det finns en par trådar om vilka olika hörlurar som passar bra i en hjälm och ännu en drös med trådar om vad folk gillar att lyssna på (eller inte).

Det jag vill veta är om någon har en bra lösning på musiknavigering (dvs byta låt, justera volym etc) medans man kör.

I dagsläget använder jag knapparna som sitter på sladden till min mobiltelefon. Jag har satt dit en förlängning och sedan dragit fram den, längs med vänster arm, till vänster handled där jag använder dess klipp för att fästa den på jackärmen.
Detta är inte riktigt optimalt då jag måste flytta höger hand till vänster hand för att t.ex. byta låt. Inte så roligt när man kör.

Egentligen så vore någon form av bluetooth-lösning, monterad vid tummen, smidig men jag har inte hittat någon.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Har för mig att det fanns en mobil man skakade på för att byta låt... Walkman om jag inte minns fel
Bara å fästa den vid handleden så ruskar du lite för att komma till nästa låt.

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Lägg spelaren i innerfickan på jackan, med knapparna utåt. Slå dig på bröstet när det är dags att byta låt.

Fungerar troligtvis inte, men det ser säkert jäkligt kul ut :hihi

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
En rörelsekombination av höger handled, vänster hand och fot ger dig en ny låt att lyssna på. Termignoni lurar och en Ducati spelare brukar vara mest populärt bland audiofiler.

Nyah nyah.

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Har för mig att det fanns en mobil man skakade på för att byta låt... Walkman om jag inte minns fel
Bara å fästa den vid handleden så ruskar du lite för att komma till nästa låt.

Eller fästa den i hojen och gör en tankslapper varje gång det kommer en kass låt.

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
Lägg spelaren i innerfickan på jackan, med knapparna utåt. Slå dig på bröstet när det är dags att byta låt.

Fungerar troligtvis inte, men det ser säkert jäkligt kul ut :hihi

Detta fungerade fint när jag va å åkte skidor, lite småklurigt att lyckas trycka till på knapparna, men man lärde sig rätt fort exakt var dom satt.

jokkeh

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Hoj
ER6f
hur är det med dessa GPSer som finns då ? en del är ju till för hojåkare och har mp3 möjlighet och kan blåtanda sig med en telefon...

om JAG skulle designa ett sånt system skulle man då kunna navigera musiken via gps displayen samt se vem som ringer och svara eller lägga på om man vill det.

ingen aning om det funkar så dock =/

Denna kanske?

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Garmin Zumo 660 har A2DP (bluetooth stereoljud) stöd.

Jag kör med en Zumo 550 som man måste ha sladd till men den låter bra! :)

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
bäst vore o förbereda en bra playlist o inte pilla på Mp3n när man kör

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Inte nog med att folk ska tala i telefon när dom kör, nu ska man börja pilla med musikspelaren också. Vad blir nästa, glo på en film, läsa tidningen :)

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Finns en bluetoothhandsfree från JABRA, verkar ha ganska stora knappar, och är stänkskyddad, då kan man ha den på sidan av hjälmen (fastsatt med kardborre eller valfritt), börjar det ösregna hinner man stanna och plocka ner den i fickan. http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search.aspx?q=jabra+3030 Inte speciellt dyr heller. Ljudkvaliteten ska vara sådär, basen skulle tydligen lämna en del att önska, enligt nåt test jag läst. Då jag har dräpt min SonyEricsson HBH-DS980:s pratfunktion (nån stampade på micken på jobbet) så funderar jag själv på denna. Annars är DS980:an väldigt tålig, har använt min som handsfree/musikspelare/hörselskydd på jobbet som snickare, och som musik/gpsröstinstruktionsspelare/hörselskydd på hojen, samt råkat doppa den 2 ggr i kaffekoppen!

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
hur är det med dessa GPSer som finns då ? en del är ju till för hojåkare och har mp3 möjlighet och kan blåtanda sig med en telefon...

om JAG skulle designa ett sånt system skulle man då kunna navigera musiken via gps displayen samt se vem som ringer och svara eller lägga på om man vill det.

ingen aning om det funkar så dock =/

Denna kanske?

Det är precis så det funkar ! Har Zumo 550 , Scala Q2 o en SE C905 parade. Lyssnar på mp3 eller radio , kan ringa eller ta emot samtal via gps'ens pekskärm , prata med kompisar via headsetet inom 500 m o få väginstruktioner i hjälmen. Tyvärr bara monoljud via BT på Zumon , men med Scalans dubbla högtalare är det ok för mig. Nya 660'n ska stödja A2DP via BT.....

AnAx

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
2001, Yamaha R6
Finns en bluetoothhandsfree från JABRA, verkar ha ganska stora knappar, och är stänkskyddad, då kan man ha den på sidan av hjälmen (fastsatt med kardborre eller valfritt), börjar det ösregna hinner man stanna och plocka ner den i fickan. http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search.aspx?q=jabra+3030 Inte speciellt dyr heller. Ljudkvaliteten ska vara sådär, basen skulle tydligen lämna en del att önska, enligt nåt test jag läst. Då jag har dräpt min SonyEricsson HBH-DS980:s pratfunktion (nån stampade på micken på jobbet) så funderar jag själv på denna. Annars är DS980:an väldigt tålig, har använt min som handsfree/musikspelare/hörselskydd på jobbet som snickare, och som musik/gpsröstinstruktionsspelare/hörselskydd på hojen, samt råkat doppa den 2 ggr i kaffekoppen!

Då är nog min nuvarande lösning bättre.

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Lyssna på musik och fippla med musikspelare när man kör hoj.
Är det inte lite väl mycket Gold Wing varning över det? :va

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...