Muttrar som inte vill bort - Yamaha YZ 80

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Köpte nyligen en beggad cross. Rättare sagt en Yamaha YZ 80 från 93. Som är i renoveringsskick, har klyvt motorn och tagit loss motorn från ramen.

Men har stött på problem det finns 3muttrar som jag vill ha av men inte vill av.

1. Muttern till styrkronan
2. Mutter som sitter fast i vevaxeln
3. Mutter för kopplingskorgen.

Jag har inget direkt att fästa motorn i här hemma så det är lite svårt att hålla fast den dock är det ju bara ena motor halvan.

Jag har användt biltemas rostlösning , kanske inte den bästa men användt den iaf. Utan någon hjälp.

Har också försökt värma upp skruven, med varmluftpistol och efter prövat med tändare om det gick bättre, men icke.

Har också knackat på muttrarna för att släppa spänningar och dyl.

Men inget hjälper muttrarna sitter så hårt.

http://img107.imageshack.us/my.php?image=yamahayz8093projekt369sj3.jpg
 

Solid snake

Guest
Släng tillbaka lamellerna i kopplingskorgen och håll emot, går inte det så får du göra ett mothållsverktyg som låser hela korgen.

Annars skaffar du en mutterknackare, inte speciellt dyra och du kommer antagligen använda den mer än en gång.

Och då snackar jag eldrivet så du behöver inte köpa kompressor och sånt, funkar till vevaxeln också, och till styrkronan. :tummenupp
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Mutterknackare is da shit :tummenupp
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Vänstergänga ??? :tummenupp
kanske inte på styrkrona men med stor säkerhet på dina övriga problem.:tummenupp

Kan vara så, men har för mig att yamaha yz 250 från samma år hade högergänga på alla dessa muttrar. Kopplingskorgen snurrar åt motsatt håll jämfört med vevaxeln så båda borde isf inte vara "felgängade".

Jag tror på mutterknackare, finns det inte att låna så köp en eldriven på jula för 300kr.
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Tack för svaren , får väl skaffa mig en mutterknackare eller låna. Men vad är skillnaden mellan en mutter knackare och en mutterdragare?

Ingen som vet säkert om det är vänstergänga eller högergänga? För sitter jävligt hårt åt båda hållen.

Jag har tillgång till eldriven och kompressor hos mammas kille, dock blir det svårare att få med sig ramen + styrkronan på tåget till limmared (bor i gbg :)).

Men jag skall kolla lite..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mutterknackare och mutterdragare är samma sak.
Styrhuvudet är inte västergängat. Men endera av muttrarna till motordrevet alt kopplingscentrum kan vara vänstergängad. Sitter kopplingen på vänster sida om motorn så är det muttern till kopplingscentrum som kan vara vänstergängad, sitter kopplingen på höger sida om motorn så är det muttern till motordrevet som kan vara vänstergängad. Det brukar som regel gå att se åt vilket håll gängan är slagen genom att titta på de översta gängvarven vilka man brukar kunna skymta vid ovankant på muttern.

Försök att få tag på en mekhandbok till hojen! Det är nästan en nödvändighet om du ska få ihop den korrekt med tanke på alla åtragningsmoment etc.

Lycka till
/Jörgen
Tack för svaren , får väl skaffa mig en mutterknackare eller låna. Men vad är skillnaden mellan en mutter knackare och en mutterdragare?

Ingen som vet säkert om det är vänstergänga eller högergänga? För sitter jävligt hårt åt båda hållen.

Jag har tillgång till eldriven och kompressor hos mammas kille, dock blir det svårare att få med sig ramen + styrkronan på tåget till limmared (bor i gbg :)).

Men jag skall kolla lite..
 
Last edited:

Arwen

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Lei Han
Hoj
vill ha ....
Dessa båda muttrar är lättast att ta bort när motorn är hel. Monterad i ramen.
Förmodligen är båda högergängade och låsta med loctite. Skaffa något att skruva fast motorn i innan du provar att lossa dom. Sen kan man kila fast något mjukt emellan kuggen på dreven för att låsa dom när man ska dra loss.
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Jasså, jag har tittat lite innan efter någon sådan handbok men inte funnit någon för en Yamaha Yz 80 -93 överhuvudtaget.

Hmm, okej för kopplingen sitter på höger sida om motorn.
Högergängad = Vanliggängad? Förvirrande detta :).

Får väl prova, alla kuggar sitter ju inte fast i växellådan längre så får se hur jag gör :).

Och motorn vet jag inte, den kanske går att få ihop som den är nu :va

Får prova sätta ihop den kanske..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här kanske är rätt bok?
http://www.tradera.com/YAMAHA_YZ_80_F_Verkstadshandbok-auktion-48868256

Som sagt så brukar som regel gå att se åt vilket håll gängan är slagen genom att titta på de översta gängvarven vilka man brukar kunna skymta vid ovankant på muttern.

Högergänga är det normala, du lossar då muttrar och skruvar genom att dra dem motsols.

/J


Jasså, jag har tittat lite innan efter någon sådan handbok men inte funnit någon för en Yamaha Yz 80 -93 överhuvudtaget.

Hmm, okej för kopplingen sitter på höger sida om motorn.
Högergängad = Vanliggängad? Förvirrande detta :).

Får väl prova, alla kuggar sitter ju inte fast i växellådan längre så får se hur jag gör :).

Och motorn vet jag inte, den kanske går att få ihop som den är nu :va

Får prova sätta ihop den kanske..
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Det var tydligen till en äldre cross 79-80 trodde säljaren.

Och det är ganska svårt att se åt vilket håll gängan är åt, då man knappt ser något pga att muttern sitter så långt ut.

Har provat värma mera och dra med handkraft, skumt att den inte rör sig ens..

Skulle inte förvåna mig om den inte lossnar med mutterdragare heller :(.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var tydligen till en äldre cross 79-80 trodde säljaren.

Och det är ganska svårt att se åt vilket håll gängan är åt, då man knappt ser något pga att muttern sitter så långt ut.

Har provat värma mera och dra med handkraft, skumt att den inte rör sig ens..

Skulle inte förvåna mig om den inte lossnar med mutterdragare heller :(.
Ok, men kanhända finns det Haynes eller Clymer el liknande på tex Bokus el Roffes. Det måste ju finnas en manual, så gammal är den inte.

Du måste veta åt vilket håll du ska dra innan du använder mutterdragare. Titta noga och känn med spetsen på en nål så brukar det ge sig at vilket håll den är gängad.

Det är inte bra att använda mutterdragare på pressade småvevaxlar som din.

/J
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Kan nästan sätta min högra kula på att alla skruvarna och muttrarna är höger gängande. Aldrig stött på en japs. cross där vevaxel mutter/bult lr koppling mutter är felgängat.

Köp dig en muttermaskin, annars får du inte bort kopplingen. Styrkrone muttern är dragen med ca. 100 Nm, alltså behöver du förlägningsrör! Du drar knappt 100 Nm med vanlig spärrskaft.

Håll emot svänhjulet med något lämpligt och lossa den med vanligt verktyg. Tar du muttermaskinen på vevpartiet så blir det ofta "snett" och måste riktas.

Detsamma gäller även veven på höger sida. Där kan du ta en alu. bit lr en koppar 50 öring och lägga mellan dreven.
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Kollade på Bokus men fanns inget, inte på hemsidan iallafall. Bara till äldre crossar och PW50-80 , YZ250 , 125 etc etc :(.

Jag får prova det, blir nog lite svårt men men :).

Varför är det inte bra att använda mutterdragare till veven?
Får ju inte loss den annars..



Sen en övrig fråga, kan man köpa distanser osv till bakdäck resp framdäck? För har ingen aning om vart mina kan ha tagit vägen, kanske inte satt några när jag köpte crossen. Behöver iaf nya men inte hittat några :).


Är det inte bättre att lägga något mjukt i mellan som sades tidigare? Något tygaktigt :p.

Okej, vet inte riktigt hur hårt det är men jag försökte med skiftnyckeln och det funkade inte så bra.. Får hoppas mutterdragaren fungerar bättre till styrkronan.

Vad menas med riktas? Jag får förmodligen en ny, eller beggad vevaxel imorn så spelar det så stor roll då?


Svänghjulet är redan loss.
 
Last edited:

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Du använder väl för böveln inte en skiftnyckel när du skruvar. Då förstår jag varför du inte får lös nåt.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Kan nästan sätta min högra kula på att alla skruvarna och muttrarna är höger gängande. Aldrig stött på en japs. cross där vevaxel mutter/bult lr koppling mutter är felgängat.

Då sätter jag min vänstra kula att alla skruvar är höger gängade. På yz250 -93 och 94 var de rättgängade. Även cr125 -88 och -98. Den enda hojen jag stött på "felgängad" vevaxel är husqvarna 125 -02.
 

Arwen

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Lei Han
Hoj
vill ha ....
Hahaha Husqvarna har väl alltid gjort saker bakvänt^^. Jag skulle inte använda mutterdragare heller, utan vanliga verktyg. Om veven blir sned så märks det rätt snabbt genom onödiga vibrationer och att ramlagren slits fort. Den bör alltid riktas innan man sätter tillbaka den i motorn. Sen skall man använda en IDRAGARE för att få ihop motorhalvorna igen(inte knacka). Kan visa på bilder om du vill se hur jag menar.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hahaha Husqvarna har väl alltid gjort saker bakvänt^^. Jag skulle inte använda mutterdragare heller, utan vanliga verktyg. Om veven blir sned så märks det rätt snabbt genom onödiga vibrationer och att ramlagren slits fort. Den bör alltid riktas innan man sätter tillbaka den i motorn. Sen skall man använda en IDRAGARE för att få ihop motorhalvorna igen(inte knacka). Kan visa på bilder om du vill se hur jag menar.

Vet inte om trådskaparen vill se men jag vill iaf.:tummenupp
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Okej!

Jag köpte iaf någon momentnyckel med längre skaft på biltema, dock köpte jag fel hylsa! Köpte 17, istället för 19. Och skulle haft en förlägning också :mad:

Så imorn köper jag 19 och en förlängning, och sen skall jag få loss skiten! (Hoppas jag på iaf :tungan)

Okej, jag har nu två vevar en vev som ser ganska fräsch ut! Dock är vevstaken av, typ knäckt.

Så behöver få isär vevhalvorna, hur kan jag smidigast få isär dom, tips på hur jag kan göra det själv?
Vet inte hur hårt de sitter dock.

Hur har ni gjort/skall man göra när man skall byta vevstake.
Köper alltså ny vevstake, skall jag sedan lämna in den på riktning hur gör jag detta med endast vevstaken och vevaxeln?

Och sen för att få ihop motorhalvorna skall jag inte banka utan "pressa" ihop dom? Om jag inte har något att pressa med då?

Hur skall jag få ner ramlagrerna?

Mvh
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Jag tycker det låter som du är ute på lite väl djupt vatten med tanke på att du inte ens har en hylsnyckelsats och har noll erfarenhet. Men nån gång ska ju vara den första men riktiga verktyg är halva jobbet, så släng skiftnyckeln å köp eller låna hylsnyckelsats iaf.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top