Muttrar som inte vill bort - Yamaha YZ 80

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Må så vara :). Har inte behövt använda mig utav det innan får kanske skaffa mig det då.

Har ju en massa olika blocknycklar och ringnycklar.
Brukar inte mecka hos mamma så har tyvärr ingen hylsnyckelsats klarat mig fint utan det tills nu :).

Men jag hoppas iaf få av muttrarna imorn, vet inte vad jag gör annars. Då måste de ju sitta utav bara h-vete :(.

Men hur kan man få isär vev-skinkorna och plocka ur vevstaken, ny sådan skall beställas.

Tycker ni sedan man skall lämna in vevaxeln + vevstake på riktning?

Mvh
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag brukar lämna bort veven + det nya vevstakskittet för demontering, montering och balansering. Det brukar kosta runt 700kr. Vevskinkorna sitter nog rätt hårt pressade, jag har aldrig brytt mig om att försöka dela dessa då jag inte har rätt grejer till det.
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Jag brukar lämna bort veven + det nya vevstakskittet för demontering, montering och balansering. Det brukar kosta runt 700kr. Vevskinkorna sitter nog rätt hårt pressade, jag har aldrig brytt mig om att försöka dela dessa då jag inte har rätt grejer till det.

Okej, mailat Superbike i västra frölunda , mailade Yamaha Center i gbg, men dom har inte svarat på snart 1 ½ vecka.

Någon som vet något annat företag/verkstad som kan fixa biffen åt mig? Som ligger i gbg, helst på hisingen eller nära intill! Finns ju en mc återförsäljare men vet inte om de fixar sådana grejer, får nog maila dom med.

Kan passa på att posta hur crossen såg ut från en av annons bilderna och hur det gått framåt:
http://img340.imageshack.us/my.php?image=pict0045ss5.jpg

2'a dagen hos mig:

http://img341.imageshack.us/my.php?image=yamahayz8093projekt021qm0.jpg

7'de dagen hos mig: Får hoppas färgen håller, hyffsat iaf:

http://img220.imageshack.us/my.php?image=yamahayz8093projekt377xj6.jpg

9'de dagen hos mig: Testade lite kåpor och sadel jag fått hem, har ny gaffel och krona samt en massa småsaker :).

http://img206.imageshack.us/img206/8282/yamahayz8093projekt385of5.jpg


Ny ligger småskruv och fotpinnar i citronbad :).

Mvh

EDIT: Skall man be dom trycka ihop motorhalvorna när dom ändå håller på , eller kan man göra det själv med kummiklubba försiktigt? Eller bara trycka ihop lite och sedan dra ihop dom med skruvarna. Dra dom lite och dra dom korsvis om ni förstår? Så jag drar en skruv på ena sidan och en på andra och en ovan och en under, osv :).
 
Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
När jag tog lös min koppling så la jag i en växel, höll ner fotbromsen och drog. Fast det kanske är lite svårt nu när du redan tagit bort motorn från ramen.
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
TurboJugend:

Motorn är ihopsatt temporärt för att den skall monteras på ramen igen så jag kan dra loss muttrarna. Hoppas inte bara ramfästerna ger vika.

zoltan:

Det är det som kallas höghjuling :yoparty


Btw:

Fått på det andra däcket/fälgen och nu såg det nogorlunda rakt ut , gaffeln och styrkronan dvs. Så fälgen som måste vart ganska send :va.

Dock är det en spricka i framfälgen, får se om det kanske går att svetsa.
Behövs speciell svets till det, som inte jag har :(.

Sprickan är nu lagad tillfällig med kemiskmetall, sprickan går ej över hela fälgen men måste få det fixat.

Mvh

Tack för alla svar :krama
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
YES! Äntligen lossnade skiten :). Fick trycka in fyra skruvar som gick in i kopplingskorgen och tog emot de bultarna eller skallarna som sitter där, fick dra som fan, knakade till som fan ett par gånger sen blev den löst, vevaxeln var trög och seg att skruva loss, men den gick loss.

Så nu blir det ny vevstake.

Mailade Yamaha Center i göteborg!

"Hej,


Vi kan inte rikta och montera dessa delar löst, utan endast byta hela vevpartiet. Pris på det är ungefär 9500 kr. Risken är att fler delar har tagit skada som ex cylinder och då blir det en högre kostnad. Prova att ring till någon motorrenoveringsfirma som kanske kan laga detta för en billigare peng. Har ingen att rekommendera, men hör med folk på crossbanor så kanske nån har bra tips. De flesta delar till vevpartiet går att köpa löst.

Med Vänliga Hälsningar

****** *******

Yamaha Center Göteborg"

Jag har kollat i cylinderloppet, och det ser helt och fint ut.
Kolven var med fin, hade torkat in olja som jag slipade bort med våtslippaper.

Dock på ena motorhalvan där veven snurrar var det en repa 5-6mm långt och 1-2mm brett, 1-2mm djupt. Vet inte hur det kommit dit.

Och nuvarande vevstaken glappar som bara den.

Men iaf, måste få bytt vevstaken på den nya vevaxeln, pressa isär skinkorna och på med ny och sen få den riktad.

Har mailat Superbike på västra frölunda, Yamaha Center, Johanson mc, ingen verkar rikta.

Och jag antar att dom inte gör det själva ändå, utan lämnar bort.

Någon i gbg som vet en verkstad som riktar och sätter på vevstakar?

Mvh
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia

Mailade Yamaha Center i göteborg!

"Hej,


Vi kan inte rikta och montera dessa delar löst, utan endast byta hela vevpartiet. Pris på det är ungefär 9500 kr. Risken är att fler delar har tagit skada som ex cylinder och då blir det en högre kostnad. Prova att ring till någon motorrenoveringsfirma som kanske kan laga detta för en billigare peng. Har ingen att rekommendera, men hör med folk på crossbanor så kanske nån har bra tips. De flesta delar till vevpartiet går att köpa löst.

Med Vänliga Hälsningar

****** *******

Yamaha Center Göteborg"

Jag har kollat i cylinderloppet, och det ser helt och fint ut.
Kolven var med fin, hade torkat in olja som jag slipade bort med våtslippaper.

Dock på ena motorhalvan där veven snurrar var det en repa 5-6mm långt och 1-2mm brett, 1-2mm djupt. Vet inte hur det kommit dit.

Och nuvarande vevstaken glappar som bara den.

Men iaf, måste få bytt vevstaken på den nya vevaxeln, pressa isär skinkorna och på med ny och sen få den riktad.

Har mailat Superbike på västra frölunda, Yamaha Center, Johanson mc, ingen verkar rikta.

Och jag antar att dom inte gör det själva ändå, utan lämnar bort.

Någon i gbg som vet en verkstad som riktar och sätter på vevstakar?

Mvh


Yamahacenter måste ju skämta, jag brukar ge runt 6-700kr för ihoppressningen. Mina vevar brukar jag lämna till http://www.sporthoj.com/forum/member.php?action=getinfo&u=5775 , hör med honom...
 

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Jag vet att verkstan på EMA-motor i partille har gjort balansering innan. det måste finnas nån som gör det, det är ju verkligen ett standardjobb.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Löjligt pris........

En komplett vev kostar inte mer än 180USD på andra sidan pölen....
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Tack för tipset ola_sandin , snackat med honom/henne via pm.
Så blir till att skicka vevstake och vevaxel när det kommer.

Beställde ny kolv , vevstake, packningssats, toppsats , packboxsats, handtag progrip.


Hörde med killen jag köpt massa delar utav om han fortfarande hade bakdäcket kvar han sålde, vilket han inte hade. Då jag är i behov av ev riktning av bakfälgen.

Drevet och bromsskivan är väldigt raka om man jämför med fälget/däcket.

Då rör sig drevet och bromsskivan max 1-2mm i sidled dvs åker fram å tillbaka i sidled, medans fälgetkanten/däcket rör sig minst 5-8mm, vilket ser ut att göra väldigt mycket.

Men hur riktar man crossfälg, det är ju ekrar.
Nu är ju inte däcket äggformat " ( " <- utan det går knappt att se vad det är skevt, men det är skevt syns tydligt när man rullar på däcket.

Får se om det vobblar eller något, kan vara livsfarligt! I värsta fall får jag hitta någon som riktar. Men jag tycker det borde gå att spänna diverse ekrar och få till det bra, jävla problem cross :p.

Tack för alla ni som svarat i tråden!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top