MX stövlar på gata

Andretillaeus

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2015
Hoj
Ingen, än så länge.
Hej! Jag är precis i farten och ska ta MC kort och ska således shoppa upp mig på lite utrustning och har då en fundering angående stövlar.
Jag kommer från en bakgrund av motocross och har då ett par för ändamålet anpassade stövlar av märke/modell JETT J1 (Se bild). Är detta någonting man kan använda för gatbruk också, eller bör man köpa ett par stövlar som är gjorda för gatan? Motorcykeln jag kommer att åka på är en KTM Duke 690, om det har någon betydelse.
Tack på förhand :Bugar :Bugar
6986335944_516a767787_b.jpg

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Du kan åka i precis vad du vill på gata, finns inga lagar på att man ska ha några speciella kläder (endast hjälm). Men på uppkörningen finns det regler som säger att man ska ha skyddskläder för MC inkl ryggskydd.

För din egen körnings skull på gata så ser de där pjäxorna mycket säkra ut, frågan är om de är obekväma att gå i när du väl kliver av hojen och ska in på korvmojen och köpa en korv med bröd. :tummenupp

Andretillaeus

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2015
Hoj
Ingen, än så länge.
Tack för svaret! :kär Stövlarna är ledade, och skaftet ska i teori gå att vika 90grader enligt tillverkaren, så gå i dom är mycket bekvämt! :fakta :rodnar

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Inte så stor skillnad mot mina rejsboots.
Du har tjockare sula och fräckare färger.

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Hej!
Kanonstövlar. Skyddar betydligt bättre än dito avsedda för gata. Har själv kört H-D i många år med Cross stövlar. Stabila och sköna. Ride on!:rock

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag kör crosskängor medvetet på gata (ktm 990) för gatskor skyddar lika bra som kondomer på tassarna i jämförelse med crosskängor.
Jag blev skrämd av en vurpa som en kompis gjorde i bristfälliga skor. Fotpinnen gick rakt in i fotleden o mosade allt däri så nu är han allvarligt felande i den foten ,stelopererad och har fortfarande värk utan dess like och de är 7 år sedan!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning