Mycket effekt med 4takt?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Är det möjligt att få ut mycket effekt ur en 125 cc fyrtakts maskin?
 
Last edited:

Solid snake

Guest
H4 skrev:
Är det möjligt att få ut mycket effekt ur en 125 cc tvåtakts maskin?


Japp ur en två taktare är det men lite missledande rubrik kanske? ;)

Motogp 125orna har ju runt 52 kusar på bakhjulet.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Solid snake skrev:
Japp ur en två taktare är det men lite missledande rubrik kanske? ;)

Motogp 125orna har ju runt 52 kusar på bakhjulet.

Jag menar fyrtakts, förlåt.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Har hört en vädligt, väldigt förenklad regel som säger att samma effekt på två motorer, så behöver 4taktarn ha dubbelt så mång cc..... borde betyda att man kan plocka ut typ 25 hästar max, men sen haltar väll den lagen lite...
 

Solid snake

Guest
NSR_Martin skrev:
Har hört en vädligt, väldigt förenklad regel som säger att samma effekt på två motorer, så behöver 4taktarn ha dubbelt så mång cc..... borde betyda att man kan plocka ut typ 25 hästar max, men sen haltar väll den lagen lite...


Beror ju på om man har turbo också, men sätter man för stor turbo så orkar ju inte avgaserna driva turbinen. :3freak

Man kan ju ha NOS också. :hihi

Ska man ha ut 25 hästar så får man trimma bra o ha den till att varva rätt friskt, skulle nog säga runt 15-16000 rpm.

Henkka snackade om nån racer 4taktare (125cc) som hade 4 cylindrar tror jag o över 30 hästar, men jag kan ha fel.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Jo, jag är inte insatt i ämmnet, kom bara och tänka på vad jag skrev innan när jag såg tråden. Min personliga uppfattning är dock att 4takt suger på små motorer.... :gnissla

en radfyra? :hihi, typ 30 cc i varje cylinder? hehe...
 

Solid snake

Guest
NSR_Martin skrev:
Jo, jag är inte insatt i ämmnet, kom bara och tänka på vad jag skrev innan när jag såg tråden. Min personliga uppfattning är dock att 4takt suger på små motorer.... :gnissla

en radfyra? :hihi, typ 30 cc i varje cylinder? hehe...


Jepp en radfyra, med dubbla överliggande kamaxlar om jag inte har helt fel för mig.

Har för mig att den varvade ur vid 22000rpm. :yoparty
 

Solid snake

Guest
NSR_Martin skrev:
Sjukt, minst sagt...

Vad har man för nytta av dubbla kammaxlar?? Har aldrig fattat det....


Du kan ha fler ventiler, annars har du bara 2 ventiler per cylinder, med dubbla kan du ha 4 ventiler, vet inte om man kan ha 5 ventiler på en med dubbla kammar.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Solid snake skrev:
Jepp en radfyra, med dubbla överliggande kamaxlar om jag inte har helt fel för mig.

Har för mig att den varvade ur vid 22000rpm. :yoparty

Det låter najs :)

Varför massproduceras inte sådana här som ska kunna ersätta tvåtaktarna?
 

Solid snake

Guest
H4 skrev:
Det låter najs :)

Varför massproduceras inte sådana här som ska kunna ersätta tvåtaktarna?


Det kostar multum o utveckla en sån motor, därför dom inte gör det.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Men 22000 rpm är rått.

Har ni hört hur en CBR 250 låter? Varvar ut vid 21000 tror jag att det var.

Vilket ljud säger jag bara.
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Nu skall väll inte jag blanda mig i 125-forumet, men...

Det går bra att ha 4 ventiler och enkel överliggande kam. Jag jobbar med sånna... Volvo säljer MÅNGA

5 ventiler på twincam går också bra, nästan alla nyare yamaha har det...
(man vill ha lättre flöde på insugsidan, så antingen har man större ventiler, eller har man 3 på insug och två på utblås!)

Med respirator (turbo) kan man få ut mycket effekt ur vad skit som helst nästan, även gamla B23:eek:r säkerligen också 125 4takt. Men två takt är bättre på alla sätt, utom möjligen emissioner.

125cc R4:a? det skulle vara kul att se! Skulle nog inte ge mer effekt eller bättre vrid än en 1cylinger 2takt dock
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Ja, fy fan.. släng skrotet DIREKCT :mad:
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Rätta mig om jag har fel, men i MotoGP säger ju regelementet att endast tvåtaktare upp till 500cc och fyrtaktare upp till 990cc är tillåtna då effekten i en 500cc 2t ska motsvara en 990cc 4t. Har inte en aning om denna effektjämförelse är totalt linjär när man går ner i cc till 125, men om det är så så stämmer påståendet att effekten hos en 2t motsvara effekten hos en 4t med 2tccx2.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Honda tävlade med en fyrtaktare i 125-klassen. Trots många cylindrar och många växlar fick de inte den framgångsrik. Den lär ha varvat över 20K utan problem. Men fråga Krisskross om det, han har ju koll på sina moppar.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
soppatorsken skrev:
Honda tävlade med en fyrtaktare i 125-klassen. Trots många cylindrar och många växlar fick de inte den framgångsrik. Den lär ha varvat över 20K utan problem. Men fråga Krisskross om det, han har ju koll på sina moppar.
Hmm, om man ska behålla litervolymen, då måste man väll gå upp i varv för att få ut mer effekt? Hur mycket varvar tävlings-125orna? 2takt.... Kan man inte göra så dom varvar ännu mer...?
 

Solid snake

Guest
NSR_Martin skrev:
Hmm, om man ska behålla litervolymen, då måste man väll gå upp i varv för att få ut mer effekt? Hur mycket varvar tävlings-125orna? 2takt.... Kan man inte göra så dom varvar ännu mer...?


Jag tror det finns en kritisk gräns på kolvhastighet, typ 30m/s eller va det var.

Efter det tror jag motorn pajjar rätt duktigt.


Dom lär ju varva rätt bra, minst 18000.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top