H4 skrev:Är det möjligt att få ut mycket effekt ur en 125 cc tvåtakts maskin?
Solid snake skrev:Japp ur en två taktare är det men lite missledande rubrik kanske?
Motogp 125orna har ju runt 52 kusar på bakhjulet.
NSR_Martin skrev:Har hört en vädligt, väldigt förenklad regel som säger att samma effekt på två motorer, så behöver 4taktarn ha dubbelt så mång cc..... borde betyda att man kan plocka ut typ 25 hästar max, men sen haltar väll den lagen lite...
NSR_Martin skrev:Jo, jag är inte insatt i ämmnet, kom bara och tänka på vad jag skrev innan när jag såg tråden. Min personliga uppfattning är dock att 4takt suger på små motorer....
en radfyra? , typ 30 cc i varje cylinder? hehe...
NSR_Martin skrev:Sjukt, minst sagt...
Vad har man för nytta av dubbla kammaxlar?? Har aldrig fattat det....
Solid snake skrev:Jepp en radfyra, med dubbla överliggande kamaxlar om jag inte har helt fel för mig.
Har för mig att den varvade ur vid 22000rpm.
H4 skrev:Det låter najs
Varför massproduceras inte sådana här som ska kunna ersätta tvåtaktarna?
Lär väll inte hålla så bra heller....Solid snake skrev:Det kostar multum o utveckla en sån motor, därför dom inte gör det.
Hmm, om man ska behålla litervolymen, då måste man väll gå upp i varv för att få ut mer effekt? Hur mycket varvar tävlings-125orna? 2takt.... Kan man inte göra så dom varvar ännu mer...?soppatorsken skrev:Honda tävlade med en fyrtaktare i 125-klassen. Trots många cylindrar och många växlar fick de inte den framgångsrik. Den lär ha varvat över 20K utan problem. Men fråga Krisskross om det, han har ju koll på sina moppar.
NSR_Martin skrev:Hmm, om man ska behålla litervolymen, då måste man väll gå upp i varv för att få ut mer effekt? Hur mycket varvar tävlings-125orna? 2takt.... Kan man inte göra så dom varvar ännu mer...?
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |