Mycket effekt med 4takt?

Solid snake

Guest
cRoC skrev:
Annars kan man väl ha kortare slaglängd och mer varv :tungan


Jo det kan man ju, men då har du bara effekt på topp har jag för mig.

Man ska ju kunna komma iväg också. :hihi
 

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 900RR Fighter
NSR_Martin skrev:
Sjukt, minst sagt...

Vad har man för nytta av dubbla kammaxlar?? Har aldrig fattat det....

tja, de e ju lite jobbigt om man vill ha andra kammtider på tex. utloppssidan om man har enkel kamm, då måste man slipa om hela kammen, men om man har dubbla kan man "spela" mycket mera på kammtiderna eftersom man har olika kammar...


BTW så håller jag ändå stenhårt på 4-t 125cc, ni har bara inte sett nån riktigt trimmad ännu. med det menar jag

portad och planad topp,
Hårdare ventilfjädrar
andra kammar
andra kolvar (smidda)
andra förgasare (insprut?)
annat avgassystem
mm!!!!!!

jag lovar att det går att få en CBR 125 att röra på sig ganska ordentligt. inte kan den på något sätt vinna mot en 2-t, men de går att få dom att gå bra!!!!
 
Last edited:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Turbo?? Kompressor??

Kan man få ut samma hästkrafter ur två lika stora motorer, den ena 4-takt, den andra tvi-takt, 4-taktarn har turbo...?
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
om en 4-taktare skull ha 11Kw/15hk så skulle jag nog välja det istälet för en 2-taktare men det finns ju inga orginal som är det
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
Solid snake skrev:
Haha, tills han säljer, han får inte ostrypa för sin mor o far. :lol


undrar om dom är som stålmannen; röntgen syn så att dom ser att krökpluggen sitter i? på tomgång hör man ju enbart marginell skillnad. jag skulle förmodligen skitit i A1 om jag inte hade tillstånd hemifrån att trimma. eller så hade jag trimmat i allafall. Ska aldrig tillföra ett cp (strypning) till min motorcykel dom ska väck.
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Solid snake skrev:
Beror ju på om man har turbo också, men sätter man för stor turbo så orkar ju inte avgaserna driva turbinen. :3freak

Man kan ju ha NOS också. :hihi

Ska man ha ut 25 hästar så får man trimma bra o ha den till att varva rätt friskt, skulle nog säga runt 15-16000 rpm.

Henkka snackade om nån racer 4taktare (125cc) som hade 4 cylindrar tror jag o över 30 hästar, men jag kan ha fel.

Man kan ha NOS:en som en litten knuff för att få igång jätteturbon, sen blir det en kedjereaktion. Turbon slår in luft, mer luft åker ut som avgaser, turbon laddar ännu mer, ännu mer åker ut osv :)
Då gäller det att lyckas hålla varvet uppe högt som fan hela tiden, släpper man på gasen så kommer inte turbon igång igen
 

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
För mig känns det onaturligt att en 125:a är strypt.. 125: or ska vara ostrypta så är det bara :D
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Kollade hur många hästar min hoj skulle få med turbo som laddar 0.7 bar, 46,7hk skulle jag få.... 2,7 hästar mer än Elfens KMX. :hihi
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
SkorvKalle skrev:
För mig känns det onaturligt att en 125:a är strypt.. 125: or ska vara ostrypta så är det bara :D

Jag hade nog inte heller köpt nån LMC ifall jag inte hade fått ostrypa..
Körde med körskolans hoj och man fick bonna så långt ifrån man kunde ta sats för att komma upp i 90, låg precis på 90 när jag va vid linjen :3freak

Dom 2 sista uppkörningarna med min hoj däremot, höll jag typ halvgas för att det inte skulle verka som att den gick lite väl bra.. Kom lik förbannat upp i 90 med marginal :tungan
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top