Mycket grus på AB570 (Kagghamra)

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vill varna för extremt mycket grus på väg AB570 ("kagghamravägen" mot Skansundet) Det kan vara svårt att se detta grus för ser ut som gamla lagningar eftersom det är så jämt utlagt över långa partier men det finns inga skyltar om grus eller vägarbete. Detta är en mindre väg man åker på ifall man från Rosenhill tar vänster direkt ut från macken och åker mot Skansundet. Det är utlagd grus på hela sträckan direkt på asfalten men förmodligen i körfältet i riktning från Skansundet mot väg 225.
Tydligen även en hel del grus på vägen från Tungelsta enligt en annan.

IMG_8262.PNG


Uppdatering:
Hittade spår av färsk tjära och byborna sade att de nyligen utförts arbete på vägen.
Nu vet jag att det är Trafikverket som lagt ut tjära och grus på denna väg och att det lämnades alldeles för mycket grus på vägen utan skyltning. Livsfarligt för det är svårt att se skillnad på väg och grus eftersom det är fasttjärat grus som vägyta (hela vägytan). Jag kommer att se upp ordentligt för dessa typer av vägar framöver.

De sopade upp efter min anmälan och vägytan ser ut så här:
IMG_8364.JPG
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vill varna för extremt mycket grus på väg AB570. Det kan vara svårt att se detta grus för det ser ut som gamla lagningar som vägen är full av men det finns inga skyltar om grus eller vägarbete. Detta är en mindre väg man åker på ifall man från Rosenhill åker mot Skansundet och tar vänster direkt ut från macken och det är utlagd grus på hela sträckan.
Tydligen även en hel del grus enligt en annan som kom från Tungelsta.

Livsfarligt att det inte är skyltat. Vägen är ju underbar annars och bjuder in till gasande.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag kom från Skanssundet och svängde in på vägen och krashade efter 40 meter typ. Klarade mig med en fin lårkaka och trasiga kläder. Tack till mannen som hjälpte mig rätta till växelpinnen. Han fattade inte heller varför de hällt ut grus på asfalt utan varningsskyltar. Han låg även bakom en bil med släp tidigare som slirade fram och tillbaka på denna väg.
Jag har anmält till Trafikverket så hoppas de städar innan någon mer råkar illa ut.

IMG_8278.jpegIMG_8282.jpeg
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Skönt att det inte blev något allvarligare iaf, även om det är illa nog.

Har tappat räkningen på alla gånger jag kört på vägar där de hällt ut grus utan att skylta, eller att de visserligen skyltat, men sedan låtit gruset ligga kvar vecka efter vecka.

Ett tag brukade jag anmäla till Trafikverket, men till slut gav jag upp. Kan ju inte vara meningen att allt skall bygga på att trafikanter rapporterar in när det uppenbarligen handlar om ett systemfel att Trafikverket varken har koll på hur deras underleverantörer sköter underhållet eller tillräckliga incitament för att de skall ta sitt ansvar.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ja, jag klarade mig bra ändå. Det känns lite som en tennisboll i låret och fick även ont i axeln som jag rehabat. Det tråkiga är att jag har varit skadad i 2 år pga feloperation men har kört rehab så att jag äntligen fått tillräcklig rörlighet och testa hojen och så händer detta.
Nu när man ändå är ok surar jag mest över jackan för 7000kr, brallorna har hål, handsken hål. Tur att den högra hansken är hel! :)
Visir och hjälm repig, växelpinnen skev, stövlarna nöttes i framkant men går att snygga till med lim och skokräm säkert.
 
Last edited:

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Körde också där igår. Galet mycket grus/sand ock inga skyltar. 🤬.
Det är alltså "Kagghamravägen".
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Var inte Svedea på det med rullgrus och annat ofog för några år sedan?
Har för mig man kunde anmäla till dem.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
En kollega till mig kraschade under semestern på grund av grusad väg och dålig skyltning, hans försäkringsbolag rekommenderade honom att polisanmäla trafikverket.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Körde också där igår. Galet mycket grus/sand ock inga skyltar. 🤬.
Det är alltså "Kagghamravägen".
Ja, jag tror det är utlagt grus i ena körfältet dvs från skanssundet till väg 225 men det sprider sig så klart. Någon måste ha dumpat ett par ton grus längs den vägen för det verkar som att det inte är arbete på vägen längre fram? (edit: trafikverket har nyligen lagt tjära och grus på vägen)
Jag körde som sagt inte många meter.

@Skynet åfanken. Detta borde anmälas eftersom det är vansinnigt mycket grus.
Jag ringde och rapporterade till trafikverket och de upplyste mig att att man kunde söka skadestånd hos dem men också att jag kanske inte får något så det lät inte allt för hoppfullt.

 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Var inte Svedea på det med rullgrus och annat ofog för några år sedan?
Har för mig man kunde anmäla till dem.
De har tydligen en app, tyvärr abonnemang så det blir nog ingen större spridning av appen.
 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
De har tydligen en app, tyvärr abonnemang så det blir nog ingen större spridning av appen.
Så var det tydligen, men har för mig att de som försäkringsbolag skulle agera mot väghållarna med de uppgifter de fick in. Så kanske någon med Svedeaförsäkring kan "Anmäla".
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
@Skynet åfanken. Detta borde anmälas eftersom det är vansinnigt mycket grus.
Jag ringde och rapporterade till trafikverket och de upplyste mig att att man kunde söka skadestånd hos dem men också att jag kanske inte får något så det lät inte allt för hoppfullt.
Tyvärr har jag inte pratat med honom själv då han fortfarande är sjukskriven efter olyckan (skrapade tydligen handen ganska illa så att det blir hudtransplantation), så jag vet inte exakt hur han gjorde. Men helt klart skulle jag prata med försäkringsbolaget om detta. För det är som sagt rent livsfarligt.

Edit. Så här står det på Svedea hemsida
1725607028393.png
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tyvärr är det ju så moderna kvalitetssystem för vägnätet fungerar, både statens och kommunernas. Leverantören hafsar ihop något, väl medvetna om att beställaren inte bryr sig, och istället är det upp till medborgarna att felanmäla. Vi har alltså ofrivilligt blivit besiktningsmän för en beställare och en leverantör som inte bryr sig i det :dummer
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tyvärr är det ju så moderna kvalitetssystem för vägnätet fungerar, både statens och kommunernas. Leverantören hafsar ihop något, väl medvetna om att beställaren inte bryr sig, och istället är det upp till medborgarna att felanmäla. Vi har alltså ofrivilligt blivit besiktningsmän för en beställare och en leverantör som inte bryr sig i det :dummer
Ja, det är detta som är så upprörande och varför jag inte längre bryr mig om att anmäla. Meningslöst att försöka spela Whac-A-Mole med Trafikverket, när det ändå bara fortsätter pga. att rotorsaken finns kvar. Här krävs nog politiska beslut i större skala, typ lägga ner Trafikverket och ersätta det med en ny myndighet med andra beslutsfattare och direktiv.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Höll på att gå omkull pga grus”lagning, när jag svängde in på min lokalgata för några år sedan och några veckor senare stötte jag på ”snabelbilen” när han höll på på ett annat ställe. Stannade och skällde och sa att han måste ställa ut varningsskyltar, han svarade något svävande att det var inte hans ansvar. Avslutade med att jag skulle polisanmäla nästa gång jag såg honom. Efter det så sopar dom upp gruset efter lagning, i vårat område iaf. Lönar sig att ryta ifrån ibland.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top