Mycket, mycket svårstartad Suzuki

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej..

Det här har inte med tråden att göra men.
Man ska alltså inte starta upp hojen och låta den gå tills den har blivit varm?
Utan det är alltså bättre att låta den stå tills våren är här?

Varje gång man kallstartar hojen och låter den gå obelastad så tillför man bara bränsle, kondensvatten och sot till motor och avgassystem.
Dessutom smörjer det dålig av tomgångskörning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej..

Det här har inte med tråden att göra men.
Man ska alltså inte starta upp hojen och låta den gå tills den har blivit varm?
Utan det är alltså bättre att låta den stå tills våren är här?
Jupp! Gör det vanliga man gör på hösten, ställ undan hojen, drick glögg och vänta på våren :tummenupp

Att ta en tur då och då är ju inget fel, men att låta den stå på tomgång är vansinne. Hojars generatorer ger inte ett smack på tomgång, sällan nånting alls under 3-4000varv! Dvs är allt man gör att dra ur batteriet, så det dör ännu mer under vintern, och sotar igen motorn.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Det behövs inte mycket för att man ska få för låg spänning till tändspolarna när startmotorn går, och då snurrar motorn fint, men helt utan gnista.

Sen kan man ju fråga sig varför folk inte kan låta hojarna få stå ifred under vintern? Varje år dyker det upp liknande trådar. "Hej. Jag har startat min hoj en gång i veckan å låtit den stå på tomgång i 30sek, sen har jag stängt av den. Nu är den stendöd. Varför de?!"
Och svaret är varje gång: Du har tagit död på batteriet, sotat igen motorn och fått massor med kondens inne i blocket. Undrar varför såna här problem aldrig dyker upp under säsongen :rolleyes:

Jag startade för att jag skulle köra en sväng och sen göra ett komptest.. Men jag håller med, ingen ide att hålla på och småstarta och sen inte köra.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Steg1 dränera förgasarna

När den startar, spraya med vattenflaska på krökarna och kolla så tempen är likvärdig, så ser du om den går bra på alla cylindrar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
1. Fyll eller töm tanken, antingen eller.
2. Töm förgasarna
3. Ta ur tändstift/en skvätt i lite olja i varje cylinder och dra runt med startmotorn några varv, återmontera tändstift/en.
4. Oljebyte skadar inte.
5. Tvätta, vaxa och smörj tillämpliga detaljer.
6. Parkera skyddat och LÅT STÅ tills den ska ut på våren.

Är man lat som jag blir det oftast bara punkt 1 och 6.
Nej förresten, då jag alltid ska skuva med någonting varje vinter får den inte ens stå ifred... :D
Tjejens hoj får däremot valda delar ur ovanstående tillvägagångssätt.
 

putte65

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
kristianstad
Hoj
suzuki
mycket, mycket svårstartad suzuki

Hej..

Det här har inte med tråden att göra men.
Man ska alltså inte starta upp hojen och låta den gå tills den har blivit varm?
Utan det är alltså bättre att låta den stå tills våren är här?

Ja, det undrar jag också. Många jag talat med om detta gör likadant emellanåt. Jag trodde man skulle göra det men det är kanske helt fel. Skall man låte bågen stå UTAN att starta upp den eller göra det emellanåt? Skall man inte göra det så självklart gör jag inte det, men måste ju veta om det är bra eller dåligt.

mvh:tuttar
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Som andra har skrivit, det är direkt olämpligt att starta hojen då och då om den inte körs en bra bit. Det tar minst 10 km körning för att få upp oljan i rätt temperatur så att kondens från kallstart avgår.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja, det undrar jag också. Många jag talat med om detta gör likadant emellanåt. Jag trodde man skulle göra det men det är kanske helt fel. Skall man låte bågen stå UTAN att starta upp den eller göra det emellanåt? Skall man inte göra det så självklart gör jag inte det, men måste ju veta om det är bra eller dåligt.

mvh:tuttar
Dåligt för motorn.
Nyttigt för själen.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top