Mysko kopplingsproblem...

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Mysko kopplingsproblem...*Småbråttom...*

Har en koppling på RDn som inte riktigt vill göra som jag vill. De senaste veckorna har den betett sig ungefär som en koppling som äter lameller, fast tvärtom. Den har frikopplat mindre och mindre och nu händer det inget alls när man drar in handtaget... Lite osmidigt vid stopp och start.
Nån som kan gissa sig till någon vanlig orsak att detta inträffar eller är det bara att riva och undersöka?

Last edited:

Z.w.A

____
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Yamaha Smoker
Finns det motstånd i handtaget överhuvudtaget? Tar den på kopplingsfjädrarna?
Eller e de samma som att röra på handtaget utan vajer inkopplad?

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Z.w.A skrev:
Finns det motstånd i handtaget överhuvudtaget? Tar den på kopplingsfjädrarna?
Eller e de samma som att röra på handtaget utan vajer inkopplad?

Tar inte på fjädrarna, men så långt man kan se drar vajern i grejen som ska trycka på tryckstången. Sen går det in i motorn och inget mer syns, har ju som sagt inte börjat plocka något än.

yoshimurakalle

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Ktm 950
Tja, är det inte vajern som håller på att ge upp och sträcker sig hela tiden så är det väl bara att riva bort kopplingskåpan och kika in där.

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Du får nog ta av kåpan så att du ser om tryckplattan rör sig när du kopplar. Den ska nog röra sig ca 2mm iaf. Gör den det så är det lamellerna som spökar. Kolla hur motoroljan ser ut är den grå blaskig så har du fått in vatten i oljan och det tycker inte kopplingen om. Om tryckplattan knappt rör sig kan det vara vajern som är dålig eller höljet som ger med sig.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
justeringen för kopplingen sitter ju under kåpan. den har säkert lossnat.

Bifogat

• rdkoppling.JPG
    rdkoppling.JPG
    60.2 KB · Visningar: 178
Last edited:

Z.w.A

____
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Yamaha Smoker
enhjuling skrev:
justeringen för kopplingen sitter ju under kåpan. den har säkert lossnat.

Säger samma sak. Nr. 3 på sprängskissen.
Den interna inställningsmekanismen.
Töm ur oljan. Ta bort kåpan.
Om muttern har lossnat(nr.1) så skruven (nr.3) har skruvats ut tar kopplingen ej.
Mixtrade själv på med denna skruv för några veckor sedan när jag hade upp kopplingen.
Om muttern och skruven sitter fast:
Mät först hur långt skruven sticker ut så du har något att gå efter om det skiter sig senare.
Lossa muttern. Skruva in skruven samtidigt som du provar koppla med handtaget för att känna efter när den börjar ta.
På min fanns det en pil på armen (nr.20) som vajern kommer fast i som skulle ställas in mot ett streck på motorblocket.

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Allright. Nu står hojen i "garaget"(Källaren) med kopplingskåpan borta. Hela lamellpaketet med fjädrar och grejer sitter löst och makar bara lite på sig när man trycker in kopplingen... Inte konstigt att den inte kopplar. Detta beror alltså på skruven, som om jag fattat det rätt sitter mittemellan de fyra kopplingsfjädrarna och väl synlig när man har plockat kåpan.. Rätt skruv?

Edit: Phett! Det funkade skitbra att mixtra lite med skruven, nu frikopplar den tydligt! Tack alla som hjälpte till :Bugar :Bugar :Bugar ! Men jag vågar inte sätta dit kåpan igen utan att veta var följande lilla stålgrej ska sitta....

När jag är mitt uppe i borttagandet av kåpan hör jag ett tyst "plums" från glasslådan som jag hällde ut kylvattnet i, och efter lite grävande hittar jag en skitliten stålcylinder(1-2mm diameter och kanske 4-5 mm lång..) som känns oljig. SATAN! Var har den suttit någonstans??? :confused: Hjälp fort! Måste vara klar till 1600!

Last edited:

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Ingoberra skrev:
Kan vara från nr 24 på sprängskissen.

Är den helt cylindrisk o slät så skulle jag tippa på att det är en styrpinne till motorkåpan, leta efter ett bullthål där kåpbultarna ska sitta....har en större diameter än resten, ploppa dit den där.

My guess.

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Maax skrev:
Är den helt cylindrisk o slät så skulle jag tippa på att det är en styrpinne till motorkåpan, leta efter ett bullthål där kåpbultarna ska sitta....har en större diameter än resten, ploppa dit den där.

My guess.

Ändrade mig.....måtten är helt fel, sry.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln