Mystisk fjäder och pinne - Aprilia RS

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Tja.

Har tagit isär motorn på Aprilian. Det är en -98 om det nu skulle spela någon roll. :va
När jag och pappa gick ut i garaget så hittade vi den på bänken. det var efter att vi delat motorn. Jag tycker vi har haft bra koll på grejerna och knäppt mycket kort också vidare så jag undrar om det inte ens ska sitta där kanske? :va

Också undrar jag om topplocket på bilden går att rädda?
Går det att svarva ur eller blir det fel form på det då?

Modell: Aprilia RS 125 -98

Bättre bilder kan fixas vid behov.
Bilder:

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ta med toppen till en motorrenoveringsfirma och fråga.. Möjligt att man kan svarva ut och kompensera kompförlusten med lite planing

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
AndersJohansson skrev:
Tja.

Har tagit isär motorn på Aprilian. Det är en -98 om det nu skulle spela någon roll. :va
När jag och pappa gick ut i garaget så hittade vi den på bänken. det var efter att vi delat motorn. Jag tycker vi har haft bra koll på grejerna och knäppt mycket kort också vidare så jag undrar om det inte ens ska sitta där kanske? :va

Också undrar jag om topplocket på bilden går att rädda?
Går det att svarva ur eller blir det fel form på det då?

Modell: Aprilia RS 125 -98

Bättre bilder kan fixas vid behov.
Bilder:

Vad har hänt med toppen?

Jussi_broholm

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
BMW F800r
topplock

toppen kan man slipa på med fint sandpapper men var försiktig så att man inte skadar tätnigen!! ny kostar 625 kr på www.radne.se (Rotax motor) artikel nr :7119 :tummenupp

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Aprilia_rs_125 skrev:
toppen kan man slipa på med fint sandpapper men var försiktig så att man inte skadar tätnigen!! ny kostar 625 kr på www.radne.se (Rotax motor) artikel nr :7119 :tummenupp

Kung, tack så mycket. På starol skulle dom ha 1600 spänn så det där är ju nästan gratis. Behöver mer delar så jag får väl leta på den där sidan! Tack så mycket! :banana :tummenupp

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Padde skrev:
Vad har hänt med toppen?

Jo jag var ute och cruisade. Motorn började dö så jag drog in kopplingen då tänder den till lite för att sen totalt dö. Då hade kolven bankat ihop tändstiftet.
Temperaturen var normal, stiftet var brunt, jag hade olja och kolven hade gått 700mil. Så jag kännde efter genom att rulla fram och tillbaka, den rullade runt och det rasslade inte konstigt från motorn heller. Kompet känndes som vanligt, svårt att bedöma men men. Så i med reservstiftet och sen så kunnde jag efter lite rullande få igång den.

Den hade ett annat ljud sportigare högre ( avgasporten som fastnat i topp/inbillning?) Iaf så var den omöjlig att ha under 3000rpm.
Får väl fara hem och kolla det då tänkte jag.

Jag körde nån kilometer innan det small från motorn jag stannade och motorn var nästan stum. Hem och kolla vad som hänt. Den här gången var stiftet inte intryckt. Kolven hade nypt på insugningssidorna. INTE på avgassidan. Vevlagren totalt kassa flera milimeters glapp. Mycket spån från vevlagren i hela vevhuset/spolkanalerna.

Det jag och pappa tror har hänt är att lagrerna blivit dåliga börjat släppa ifrån sig metall partiklar. ( Kanske därför avgasporten satt fast "uppdragen") Sedan så körde jag lite till och kolven nöp eftersom metallpartiklar låg mellan cylinder/kolv. Dom märken som finns i cylinder är nedanför spolkanalerna inte så många. Ett par lite kraftigare märken är allt. Kolven däremot har skador längs båda insugningssidorna. Den hade även börjat smälta runt om hela toppen, dock ser den fin ut i mitten :)

Hoppas jag lyckades förklara bra och du förstog. Nu har jag plockat ner den och ska snart beställa delar. ( Tisdag )
Blir nya lager, packboxar, vev osv......:)

Det gäller ju att se det positiva :)

Bifogat

• Renovering 033.jpg
    Renovering 033.jpg
    27.3 KB · Visningar: 78

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
AndersJohansson skrev:
Jo jag var ute och cruisade. Motorn började dö så jag drog in kopplingen då tänder den till lite för att sen totalt dö. Då hade kolven bankat ihop tändstiftet.
Temperaturen var normal, stiftet var brunt, jag hade olja och kolven hade gått 700mil. Så jag kännde efter genom att rulla fram och tillbaka, den rullade runt och det rasslade inte konstigt från motorn heller. Kompet känndes som vanligt, svårt att bedöma men men. Så i med reservstiftet och sen så kunnde jag efter lite rullande få igång den.

Den hade ett annat ljud sportigare högre ( avgasporten som fastnat i topp/inbillning?) Iaf så var den omöjlig att ha under 3000rpm.

Jag körde nån kilometer innan det small från motorn jag stannade och motorn var nästan stum. Hem och kolla vad som hänt. Den här gången var stiftet inte intryckt. Kolven hade nypt på insugningssidorna. INTE på avgassidan. Vevlagren totalt kassa flera milimeters glapp. Mycket spån från vevlagren i hela vevhuset/spolkanalerna.

Det jag och pappa tror har hänt är att lagrerna blivit dåliga börjat släppa ifrån sig metall partiklar. ( Kanske därför avgasporten satt fast "uppdragen") Sedan så körde jag lite till och kolven nöp eftersom metallpartiklar låg mellan cylinder/kolv. Dom märken som finns i cylinder är nedanför spolkanalerna inte så många. Ett par lite kraftigare märken är allt. Kolven däremot har skador längs båda insugningssidorna. Den hade även börjat smälta runt om hela toppen, dock ser den fin ut i mitten :)

Hoppas jag lyckades förklara bra och du förstog. Nu har jag plockat ner den och ska snart beställa delar. ( Tisdag )

Du skulle inte gjort nåt efter första gången.. aja gjort är gjort.

Bara ny cylinder också då..

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
AndersJohansson skrev:

Aldrig roligt sånt där, Kanske lite " :mattias" men efter att en motor stannat och du ser att stiftet var intryckt skulle nog jag iaf inte provat starta den igen, bara att ringa efter släpet och hem och riva. Men lycka till att få ihopa allting nu då sesongen är ju i full gång nu.

EDIT: DJM var lite före visst men men..

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
DJM skrev:

Padde skrev:
Aldrig roligt sånt där, Kanske lite " :mattias" men efter att en motor stannat och du ser att stiftet var intryckt skulle nog jag iaf inte provat starta den igen, bara att ringa efter släpet och hem och riva. Men lycka till att få ihopa allting nu då sesongen är ju i full gång nu.

EDIT: DJM var lite före visst men men..

Andra gången tryckte den inte in tändstiftet, varför?

Ja jag vet. Det är väldigt lätt att vara efter klok. :(
Samtidigt så vet jag ju inte hur cylinder och kolven såg ut efter första gången heller. Metallspånet var ju troligtvis redan ute i cylinder och härjade men den frågan får jag nog inte svar på. Å andra sidan behövde vi ju inte köra lika långt när vi skulle hämta den :)

Den gick ju inte att starta med elstarten och den gick inte heller som den skulle men men gjort är gjort. :3freak

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
AndersJohansson skrev:
Andra gången tryckte den inte in tändstiftet, varför?
kan de vara för att kolven hade fått sig en smäll och lämnat ett utrymme?.. :va
väldigt luddigt påstående..
tyvär blir topp och kolv sådär när de åker runt nållager i systemet.. surt surt.. hände mig samma sak med NS 3ggr.. och ni andra!. tänk inte ens tanken jag har redan fått massa skit för de så ni behöver inte kommentera.. byt alla lager nu så slipper du fler ras inom de närmaste i af.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
philsson skrev:
kan de vara för att kolven hade fått sig en smäll och lämnat ett utrymme?.. :va
väldigt luddigt påstående..
tyvär blir topp och kolv sådär när de åker runt nållager i systemet.. surt surt.. hände mig samma sak med NS 3ggr.. och ni andra!. tänk inte ens tanken jag har redan fått massa skit för de så ni behöver inte kommentera.. byt alla lager nu så slipper du fler ras inom de närmaste i af.

den där pinnen och fjäder ser inte den ut som choke grejen gör??

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
DJM skrev:

Hur ser det ut med din RS?

Fått i ordning kolven?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hur ser nållagret ut? Typiska följder för ett kraschat nållager

Byt kolv/cylinder, i med nytt vevlager och nållager och kolla squishbandet innan du sparkar igång den!

Se till att noga skölja ur motorn

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
Ser litegranna ut som fjädern som brukar hålla en kula som ligger emot nåt med växxellådan. :näsblod Bra förklaring va? Nä, men jag minns vagt att det fanns en skruv man kunde skruva ut på DT50 (moppe) och där innuti låg en pinne och fjäder som tryckte ner en kula. Det hela hade någonting med växelföraren eller nåt i den stilen att göra. Hoppas du hittar delarna på sprängskisser iaf!

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Anton_Ljunghusen skrev:
Hur ser nållagret ut? Typiska följder för ett kraschat nållager

Byt kolv/cylinder, i med nytt vevlager och nållager och kolla squishbandet innan du sparkar igång den!

Se till att noga skölja ur motorn

Nållagret? Svårbedömt, kolvbulten sitter som berget :4skrika
Ska byta vev/vevlager ramlager osv... blir helrenovering :)
Vevlagret glappar flera milimeter upp och ner så :tomten
squishband? :confused:

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Någon som har tips på hur man lättast får bort clipset till kolvbulten på en cagiva mito?.. sitter som berget!.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...