Mystisk fjäder och pinne - Aprilia RS

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
AndersJohansson skrev:
Nållagret? Svårbedömt, kolvbulten sitter som berget :4skrika
Ska byta vev/vevlager ramlager osv... blir helrenovering :)
Vevlagret glappar flera milimeter upp och ner så :tomten
squishband? :confused:

Lägg imellan något mellan block och vev, tex en träbit, så veven är fixerad. Ta sen nåt lämpligt som passar bra på kolvbulten och slå till :)

Squishband = Avståndet mellan kolven och toppen när kolven står i ÖDP

Mäter man t ex genom att lägga en bit modellera på kolven och försiktigt dra runt motorn, sen mäter man hur tjock modelleran är

Har man för litet squishband kan kolven slå i toppen när man varvar lite grann

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Anton_Ljunghusen skrev:
Lägg imellan något mellan block och vev, tex en träbit, så veven är fixerad. Ta sen nåt lämpligt som passar bra på kolvbulten och slå till :)

Squishband = Avståndet mellan kolven och toppen när kolven står i ÖDP

Mäter man t ex genom att lägga en bit modellera på kolven och försiktigt dra runt motorn, sen mäter man hur tjock modelleran är

Har man för litet squishband kan kolven slå i toppen när man varvar lite grann

Jo det är ju inte första motorn jag plockar isär direkt men denna kolvbult satt dock ordentligt. Fick idag ut den med lite exta bankande.
Okej, då ha rj ag lärt mig något nytt idag också :) Men om jag lagrar om den behöver jag ju inte oroa mig för det :hihi

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
AndersJohansson skrev:
Jo det är ju inte första motorn jag plockar isär direkt men denna kolvbult satt dock ordentligt. Fick idag ut den med lite exta bankande.
Okej, då ha rj ag lärt mig något nytt idag också :) Men om jag lagrar om den behöver jag ju inte oroa mig för det :hihi
jag fick dra ut min med en avdragare. :(

EDIT: bulten är i af hel

Bifogat

• PICT0367b.jpg
    PICT0367b.jpg
    100 KB · Visningar: 56
Last edited:

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
AndersJohansson skrev:

ska du ha nytt vevlager? då brukar man också byta stake. Grattis :tungan runt 3000kr för delarna sen jobbet. :corn

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
DJM skrev:
ska du ha nytt vevlager? då brukar man också byta stake. Grattis :tungan runt 3000kr för delarna sen jobbet. :corn

Tack, tur att jag är lite smart så jag letar lite och hittar vevstaksats för 1400 och en kille på byn gör jobbet för 500. :arsele

Last edited:

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
AndersJohansson skrev:
Tack, tur att jag är lite smart så jag letar lite och hittar vevstaksats för 1400 och en kille på byn gör jobbet för 500. :arsele

jaa jobbet är inte så dyrt. Tur att du hitta billigt.

Jag fick det priset så jag sa nej. Sket i att göra det.

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
DJM skrev:
jaa jobbet är inte så dyrt. Tur att du hitta billigt.

Jag fick det priset så jag sa nej. Sket i att göra det.

Okej, jo jag förstår det. Var det på avamc?

Dom skulle ha 17550 för dom grejer jag behöver :tomten

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Padde skrev:
Köpa en motor som du haft och mekat med ser inte rekommenderat ut.
Skulle bara se vad ni hade å säga.. först drog jag igenom toppen med en vinkelslip sen slog jag sönder kolven med en slägga.. man vill ju se hur pass tåliga sakerna är.. :hihi En gammal NS kolv jag hade i garaget bara.. hade ingen nytta av den

DJM skrev:
Jannes MC i skillingaryd tar 1300kr för jobbet inkl nytt lager och vevstake. samt balancering.. väldigt billigt.. :tummenupp

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
philsson skrev:
Jannes MC i skillingaryd tar 1300kr för jobbet inkl nytt lager och vevstake. samt balancering.. väldigt billigt.. :tummenupp

inte aprilia delar..

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
philsson skrev:
Skulle bara se vad ni hade å säga.. först drog jag igenom toppen med en vinkelslip sen slog jag sönder kolven med en slägga.. man vill ju se hur pass tåliga sakerna är.. :hihi En gammal NS kolv jag hade i garaget bara.. hade ingen nytta av den

Skulle inte heller tro att det är det, men har du NR eller hemsida till dom? :7peta

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
DJM skrev:
inte aprilia delar..
när jag skickade in min vev (NS 125) så satte han dit ett annat lager än original och en vevstake med samma slaglängd. Det har ju ingen betydelse egentligen bara diametern på de båda lagerfästerna är samma och längden på staken.. för övrigt tror jag att veven blev starkare och bättre med crossstake, dock vet jag inte från vilken cross det var taget. men de hade blitt mycket dyrare med original sa han.. jag fick välja mellan 1300kr för de delarna inkl jobb eller 3000 för honda original som han inte gav någon garanti på var bättre på något vis.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...