Mystisk hoj! 2-cylindrig TZ750!!!

stefan1

sp
Gick med
31 May 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Pejer AIP Racing
ja, det var i samband med när det kördes i samband med 500cc ute i Europa o USA så körde man med 24mm strypbrickor i. Det var inte roligt, då gick de långsammare än de bästa 500:eek:rna. Dum regel, svår att bestycka rätt, då körde man i princip ingen rullande landsväg på den tiden. Här en till bild från www.pejer.com från Daytona 1982 Yamaha OW31/TZ750
mr15%5E015.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
ja, det var i samband med när det kördes i samband med 500cc ute i Europa o USA så körde man med 24mm strypbrickor i. Det var inte roligt, då gick de långsammare än de bästa 500:eek:rna. Dum regel, svår att bestycka rätt, då körde man i princip ingen rullande landsväg på den tiden. Här en till bild från www.pejer.com från Daytona 1982 Yamaha OW31/TZ750
mr15%5E015.jpg

Coolt. MYCKET kåpa! Här snackar vi streamlining!!! Men igen, vad hade Bäckis gjort med den fransiga jackan tidigare? Var det den tidens "skyddsutrustning"?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Plockat ur minnet från när man var spoling och började hänga på RR-banorna i mitten av 80-talet, ...så hade vart & vartannat ekipage i sidvagnsklassen en TZ750-motor i sig.

Kan det minnet stämma tro, ..nån som var med på riktigt på den tiden ?
(tror &så det var en sådan i den jag fick åka med några varv för en hundring på Falkenberg, ...Gunnar Schwartz ?)

Borde isf ligga ett antal sådana motorer & skräpa runt om i landets lador. Och en sådan borde ju med ålderns & exklusivitetens rätt betinga iaf en liten peng i dagsläget. Vad kan marknadsvärdet vara för ett hyfsat exemplar tro, ..50.000 !?
 

stefan1

sp
Gick med
31 May 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Pejer AIP Racing
Mozz, jag kommer inte ihåg varför Bäckis jacka var trasig, jag ska kolla med honom, svar kommer snart!
Zoidberg, säkert kostar motorerna nåt sånt, de har säkert gått långt i själva blocken, typ snea o planade några gånger. Jag ångrar att jag sålde min men måste ju ha stålar när man rejsar. Här en bild från www.pejer.com Anderstorp 1981 med många kända namn i första startled.
1981_Zweden_Sheene_Lucchinelli_roberts_Mamola_Jack_Crosby_.jpg
Barry Sheene, Lucchinelli, Kenny Roberts, Randy Mamola, Jack Middelburg, Crosby.
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Den här stod parkerad i depån på Bol d'or 1982. Användes av ett showgäng till att köra fort på bakhjulet. Minns inte hur fort men över 200 iallafall. Snacka om streetfighter.
 

Bifogat

  • IMG_0011.jpg
    IMG_0011.jpg
    247.7 KB · Visningar: 144

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Plockat ur minnet från när man var spoling och började hänga på RR-banorna i mitten av 80-talet, ...så hade vart & vartannat ekipage i sidvagnsklassen en TZ750-motor i sig.

Kan det minnet stämma tro, ..nån som var med på riktigt på den tiden ?
(tror &så det var en sådan i den jag fick åka med några varv för en hundring på Falkenberg, ...Gunnar Schwartz ?)

Borde isf ligga ett antal sådana motorer & skräpa runt om i landets lador. Och en sådan borde ju med ålderns & exklusivitetens rätt betinga iaf en liten peng i dagsläget. Vad kan marknadsvärdet vara för ett hyfsat exemplar tro, ..50.000 !?


Jodå var med på den tiden.
Lars Gösta heter han.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Plockat ur minnet från när man var spoling och började hänga på RR-banorna i mitten av 80-talet, ...så hade vart & vartannat ekipage i sidvagnsklassen en TZ750-motor i sig.
En annan vanlig motor var också den från "Vattenbuffeln"...Suzuki 750ccc 3-cyl, och konverterade båtmotorer König bla.

/KentW
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top