Mystisk sak hittat i expansionskärlet på bilen

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hej!

Frugan skulle fylla på kylarvätska, häller i alldeles för mycket, så vi (=jag) får åtgärda. Då hittar jag det här i expansionskärlet:
1704459239038.png
Den stod nog upp från början, men är helt lös, den har inga öppningar i ändarna, bara nätet på sidorna och jag hittar ingenstans där den ska sitta. Vad är det och vad gör den? :va

Bilen är en VW Sharan TDI.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej!

Frugan skulle fylla på kylarvätska, häller i alldeles för mycket, så vi (=jag) får åtgärda. Då hittar jag det här i expansionskärlet:
View attachment 493876
Den stod nog upp från början, men är helt lös, den har inga öppningar i ändarna, bara nätet på sidorna och jag hittar ingenstans där den ska sitta. Vad är det och vad gör den? :va

Filter för kylväska
Ska sitta i behållaren (klicka på diagrams and kits). Om jag får gissa så filtreras vätskan när den cirkulerar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hej!

View attachment 493876

Ett filter för att filtrera ut grodorna när du hämtar vatten i diket

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Filter för kylväska
Ska sitta i behållaren (klicka på diagrams and kits). Om jag får gissa så filtreras vätskan när den cirkulerar.

Men det är ju inget hål i ändarna, det är liksom bara en sak som står i expansionskärlet? Det som skvalpar på ena sidan spolas ju bort när det skvalpar åt andra hållet. :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men det är ju inget hål i ändarna, det är liksom bara en sak som står i expansionskärlet? Det som skvalpar på ena sidan spolas ju bort när det skvalpar åt andra hållet. :va

Är det inte öppet/hål i ena änden?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"The coolant expansion tank contains a silicate repository. Silicate is used to protect the aluminum components in the coolant
system from corrosion. There are silicates in the G13 coolant, but they are used up over time if the engine is subject to high
thermal loads.
To compensate for the silicate consumption, silicate is taken from the repository and added to the coolant. The silicate
repository provides additional protection against corrosion for the aluminum components in the coolant system over the entire
lifespan of the engine."

Bad DALL-E3 skapa en bild baserat på ovanstående och jag får medge att den ser lite coolare ut än det Hoztic postade.
1704473153726.png

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
"The coolant expansion tank contains a silicate repository. Silicate is used to protect the aluminum components in the coolant
system from corrosion. There are silicates in the G13 coolant, but they are used up over time if the engine is subject to high
thermal loads.
To compensate for the silicate consumption, silicate is taken from the repository and added to the coolant. The silicate
repository provides additional protection against corrosion for the aluminum components in the coolant system over the entire
lifespan of the engine."

Bad DALL-E3 skapa en bild baserat på ovanstående och jag får medge att den ser lite coolare ut än det Hoztic postade.
View attachment 493880
Liknar kylsystemet i en Jaguar från 90-talet.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Hej!

View attachment 493876

Serva en bruds vw ibland - hittade alla servicemanualer till vw o kusiner här https://vwts.ru/

Bra om man skall serva eller hittar mysko skruvf

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Serva en bruds vw ibland - hittade alla servicemanualer till vw o kusiner här https://vwts.ru/

Bra om man skall serva eller hittar mysko skruvf
Då är den här ännu bättre: https://www.vwgroup.se/samarbeta-med-oss/serva--reparera-som-fri-verkstad/repararationslitteratur/

Det kostar från 8€ per dag, men då får man ladda ner allt man vill under det dygnet, och det är VAGs egna verkstadsmanualer, inklusive fordonsspecifik info, vilket iofs bygger på att man har VIN för just det fordonet.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Då är den här ännu bättre: https://www.vwgroup.se/samarbeta-med-oss/serva--reparera-som-fri-verkstad/repararationslitteratur/

Det kostar från 8€ per dag, men då får man ladda ner allt man vill under det dygnet, och det är VAGs egna verkstadsmanualer, inklusive fordonsspecifik info, vilket iofs bygger på att man har VIN för just det fordonet.

Jo visste detta men krångla så jag hittade det upplagt på vwrussia , där får man själv hitta modell,motor o vxllåda o sen resten universal - gratis e gott

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fast det har det ju varit i allehanda motorer i decennier, utan behov av såna där grejer. Hur många har det i sin hoj tex?
Men så blir det lite ärg och kristalliserad glykol i många motorer. Värt en tanke att byta kylväska på regelbunden basis härav, framförallt i aluminiummotorer. Vartannat år är att rekommendera. VW har (gissar jag utan att ha läst på..) inte tvåårs intervall tack vare denna lösning? (Kan det vara 5år? Vad står det i servicehäftet?)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA