Mystiska ljud från min Scorpio tips efterlyses

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Yamaha yzf thundercat -97
Hej
Jag har en Scorpio årsmodell 91 automat och nu har den helt plötsligt uppkommit med väldans konstiga ljud. När man ökar på gasen så blir det ett vibrerande ljud underifrån typ i mitten av bilen (sitter man i baksätet så har men en inbyggd vibrator i röven!!!) Ljudet kom plötsligt och inte smygande. När man ska lägga i backen på automaten och drivern så smäller den mer än vanligt också klockar som fan. Någon som kan ha någon idé vad fan det kan vara för något????

Super-Henkan

Dirt Rider
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 1000 k5
uzibabe skrev:
Hej
Jag har en Scorpio årsmodell 91 automat och nu har den helt plötsligt uppkommit med väldans konstiga ljud. När man ökar på gasen så blir det ett vibrerande ljud underifrån typ i mitten av bilen (sitter man i baksätet så har men en inbyggd vibrator i röven!!!) Ljudet kom plötsligt och inte smygande. När man ska lägga i backen på automaten och drivern så smäller den mer än vanligt också klockar som fan. Någon som kan ha någon idé vad fan det kan vara för något????

Det är en Ford va? då skall det låta så... :D

Detta är ett mc forum... :kocko

Kolla kardanen...växellådan...mm

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
uzibabe skrev:
Hej
knutkors

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Super-Henkan skrev:
Det är en Ford va? då skall det låta så... :D

Detta är ett mc forum... :kocko

Kolla kardanen...växellådan...mm

SuperHenkan!
Diskutera ämnen som inte direkt har med mc att göra här gör man på det här forumet! :arsele

El Quiño

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2003
Hoj
CRF 450
Hmm. Är Scorpio bakhjulsdriven? Skulle i så fall kunna va stödlagret till kardan.
Det brukar arta sig med vibrationer som du beskriver.

/Joe

myztify

Honda hela dagen, Hynda hela natten.....
Gick med
21 Jan 2004
Hoj
Gul
uzibabe skrev:
Hej

:angel

Köp min scorpio -91 som reservdelsbil :yoparty manuell låda på den.

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Gurkmaster skrev:
Hmm. Är Scorpio bakhjulsdriven? Skulle i så fall kunna va stödlagret till kardan.
Det brukar arta sig med vibrationer som du beskriver.

/Joe

Japps den är bakhjulsdriven. är det någon som vet om knutkorsen är inbyggda för jag var in till Micro idag och skulle köpa och bruden där hittade inga lösa knutkors...

myztify

Gick med
21 Jan 2004
Hoj
Gul
uzibabe skrev:
Japps den är bakhjulsdriven. är det någon som vet om knutkorsen är inbyggda för jag var in till Micro idag och skulle köpa och bruden där hittade inga lösa knutkors...

:angel

Vinkelslip och svets, det går inte byta bara korsen, skroten och handla kardan, öhh, köp min -91:a :yoparty :rofl

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
galning skrev:
de brukar va bakaxlen som går sönder på dem
Troligen inte med dom symptomen.

Konventionella knutkors brukar oftast inte ge obalans. De blir bara glappa.
Men din bil har väl gummiknutar? Lite osäker men tror det är det på en eller flera av knutarna i kardanen.
När ett gummisegment torkar sönder (bilen är tillräckligt gammal) och lossnar får man just dessa symptom, inkluderande obalansen.
Alfa Romeo Alfetta-serien har kardan med 3 st gummiknutkors. På dessa bilar snurrar kardan alltid med motorvarvtalet (koppling + låda under baksätet). Gissa om det blir vibbar i bilarna när man plattar ur allt man kan med trasiga kardangummin! :D
Been there, done that!

Gsxraren

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
2007-FIREBLADE
uzibabe skrev:
Hej
Jag tror att lådan tröttanat ur! Köp en reservdels scorpa!!!

myztify

Gick med
21 Jan 2004
Hoj
Gul
uzibabe skrev:
Vad ska du ha för den då?

Ge mig ett skambud, ta i så det svider nu. Faktum är att den är inte så jättedålig. ja vill ha 5000:- men vad ja vill och vad ja får är ju inte alltid samma sak :huvet :hihi :lol :död :mad: :3freak :va

Jag ska dra mig till sängen nu, men ja finns på mobilen från 08:00 på nummer
0705-888 212

Last edited:

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
myztify skrev:
Ge mig ett skambud, ta i så det svider nu. Faktum är att den är inte så jättedålig. ja vill ha 5000:- men vad ja vill och vad ja får är ju inte alltid samma sak :huvet :hihi :lol :död :mad: :3freak :va

Jag ska dra mig till sängen nu, men ja finns på mobilen från 08:00 på nummer
0705-888 212

Har fått tag i grejor jag :tummenupp sätt ut den på blocket du blir säkert av med den. Ford står ju ändå för Fyra Ordentliga Reparationer Dagligen så nog lär folk behöva grejor alltid

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Robban_C skrev:
Troligen inte med dom symptomen.

....
Gissa om det blir vibbar i bilarna när man plattar ur allt man kan med trasiga kardangummin! :D
Been there, done that!

Det där tror jag med på . På ford sitter det en "gummimedbringare" mellan växellåda och kardan. Ett par hundringar på Biltema.....

Så även om du har köpt grejer så se till att kolla gummit. 2 st nittons, en halvtimme under bilen och en rejäl dos svordomar så ska det allt gå bra.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Har varit med om samma sak, fast en annan bil då, då var det ett fäste på avgasystemet som gått av.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati