Mystiskt (aldrig sett)

AnesThesiA DeZ

Högt uppsatt medlem i slöar-föreningen..
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki KX125 -92 enduro
Tja allihopa...

Jag har haft ett chassi med LED neon fläkt och fönster..
Så var det ju dags att byta från mitt gamla tråkiga skal, och det vågar jag INTE göra själv!
Så jag snakkar med min farsas bror (min farbror) som har bytt chassin 100 tals ggr... Allt går som det ska, tills vi startar eländet..
BLABLABLA might be changed...det går man in i BIOS och fixar till, tar save!
Men sen hittar den inte hårddisken, vi gör massor av saker, men inget händer, sen efter ett sista försök, står den på (som alltid)
Detecting Primary Master...
Så blir vi arga/lessna och glor på varandra, och tar ett glas läskeblask, sen startar datorn, kommer in finnemang (??????) :va :confused: :näsblod

Så nu funkar datorn, bara det att det tar ca 3 minuter att hitta hårddisken, och om man går in i BIOS, tar blir skärmen svart i 5 minuter, sen kommer BIOS skärmen fram... :va


Min farbror berättar att detta fenomen har han ALDRIG tidigare sett, och jag provade dagen efter, med en gammal jäkla 2gb hårddisk, den startade direkt som man ska, sen i med den nya jag hade innan, lika segt, så det borde sitta på hårddisken ( ?? )
Men jag ska ta åbäket och trycka in i någon annan skräp maskin...

Vet någon vad detta e för fel/hur jag åtgärdar det, eller om ni fått likadant, eller om det tar skada av att köra burken i detta tillstånd?

jag e ju rädd om min beauty =)
 

AnesThesiA DeZ

Högt uppsatt medlem i slöar-föreningen..
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki KX125 -92 enduro
FSB/SDRAM FREQUENCY MIGHT BE CHANGED, PLEASE PRESS "DEL" TO ENTER SETUP...

och den kommer upp lite då och då, när den vill!!

(nåt sånt)
 

AnesThesiA DeZ

Högt uppsatt medlem i slöar-föreningen..
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki KX125 -92 enduro
Ja det var en ny nätdel medföljande chassit, ska testa byta fort som faan nu, men jag kan inte :va, eller bara testa =)
Och det är samma hdd, så strapparna/jumprarna sitter rätt...

Vicka?? hehe, slita i krejjerna, det vet jag hur man gör :yoparty
Hmm, kanske dags att fixa min grafikkkortsfläkt som man måste snurra manuellt till den får lite fart (en ANING trög) =)
och så mullrar hela datorn som ett jävla monster, man kan ju inte sitta i samma rum som satyget, chassit?

som jag alltid säger, Bill Gates är roten till allt ont här i världen...
 
Last edited:

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
Först o främst håller med om att Billy är sjävla djävulen på jorden, men däremot sitter han inte o skriker i ditt chassie :)
Att din burk låter mkt kan vara en massa saker.

1. Hårddiskarna låter mkt när dom jobbar. (vibrationer som går ut i chassiet)
Går att fixa genom att sätta gummibussningar mellan metallen i chassiet och hårddiskarna.

2. Dina fläktar låter mkt. (också mkt vibrationer som går ut i chassiet) Finns gummifästen som tar bort dom vibrationerna men lagerna i fläktarna låter en hel del med, jag rekomenderar fläktar som låter under 20dB.

3. Nätaggretatet låter kanske en hel del :p Lite svårt att göra nåt åt. (Kan byta fläkt om den låter mkt.)

4. Dom små lufthålen på Chassiet som luften släpps ut ifrån kan göra så att det viner i luften. Min kompis klippte upp dom hålen så det blev helt öppet bakom fläkten, lät MKT mindre men blev dässvärre inte så snyggt :tungan

Jag har oxå mkt problem med mullrig dator, så jag har sålt mitt chassie och ska beställa ett Antec Sonata chassie med ljuddämpningssats. Kommer bli en fröjd :)

Jag köpte också ett motstånd till min processorfläkt som var den STOORA boven i min dator så att min fläkt går på 7v nu. Gjorde en hel del skillnad :)
 

AnesThesiA DeZ

Högt uppsatt medlem i slöar-föreningen..
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki KX125 -92 enduro
Jag har ju bara SNYGGT chassi dock =)
har bilder, men ingen stans att lägga upp dom på... :tungan
 

AnesThesiA DeZ

Högt uppsatt medlem i slöar-föreningen..
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki KX125 -92 enduro
RED_LiME skrev:
Ladda upp bild här! :)

SMART =) :kocko = jag
Tagen med web kamera...
viewphoto.php

släkt
och
viewphoto.php

tänt om jag har rätt... =) :fyllisar

Synd bara att den inte funkar :4skrika
 

Dufva

Guest
RED_LiME skrev:
Först o främst håller med om att Billy är sjävla djävulen på jorden, men däremot sitter han inte o skriker i ditt chassie :)
Att din burk låter mkt kan vara en massa saker.

1. Hårddiskarna låter mkt när dom jobbar. (vibrationer som går ut i chassiet)
Går att fixa genom att sätta gummibussningar mellan metallen i chassiet och hårddiskarna.

2. Dina fläktar låter mkt. (också mkt vibrationer som går ut i chassiet) Finns gummifästen som tar bort dom vibrationerna men lagerna i fläktarna låter en hel del med, jag rekomenderar fläktar som låter under 20dB.

3. Nätaggretatet låter kanske en hel del :p Lite svårt att göra nåt åt. (Kan byta fläkt om den låter mkt.)

4. Dom små lufthålen på Chassiet som luften släpps ut ifrån kan göra så att det viner i luften. Min kompis klippte upp dom hålen så det blev helt öppet bakom fläkten, lät MKT mindre men blev dässvärre inte så snyggt :tungan

Jag har oxå mkt problem med mullrig dator, så jag har sålt mitt chassie och ska beställa ett Antec Sonata chassie med ljuddämpningssats. Kommer bli en fröjd :)

Jag köpte också ett motstånd till min processorfläkt som var den STOORA boven i min dator så att min fläkt går på 7v nu. Gjorde en hel del skillnad :)


Förvänta dig inga underverk av antecchassiet, visst är det tyst men inte riktigt så tyst som man förväntar sig.
 

AnesThesiA DeZ

Högt uppsatt medlem i slöar-föreningen..
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki KX125 -92 enduro
2Late skrev:
Om jag förstod dig rätt har du bara bytt chassit. Hur är det med nätdelen? Hade du annan nätdel i det dya chassit? Kan vara brist på ström i så fall. Kräver en tid för att ladda upp trycket efter ON. Dvs för lite kräm från nätdelen. Byt till det gamla nätdelen


Det värkar som om den nya nätdelen e fetare, mer drag i...
kommer inte ihåg, men mer Wolt hade den iallafall...
Va ere då rååååå?? :( :( :(
 

AnesThesiA DeZ

Högt uppsatt medlem i slöar-föreningen..
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki KX125 -92 enduro
2Late skrev:
Vadå mer volt :va :va :confused: :confused:
Om ditt gamla aggregat däremot lämnade 3,6V till processorn och det nya 5V (eller vice versa) då har du hittat problemet. 3,6 volts processor kommer att krokna med 5 volts matning definitivt. Däremot kommer en 5 volts processor vara mycket nära att säcka ihop med 3,6 volts matning.
Om spänningarna stämmer, hur är det med strömmen? Det är det som kallas AMPERE :fatta! . Lämnar det nya aggregatet samma eller högre ström på ALLA utgångarna som det gamla? Är det så, då är den biten OK. :3freak

Jag menade nog watt, kan inte mkt som ström o sånt skit :gnissla
Men det jobbiga är att på det gamla tomma chassit måste jag ta bort hela nätagget för att se lappen, så dumt isatt så man ser bara 1/3 av den... :4skrika

Mer Volt var det inte, jag tror bara den hade något med 300W och det gamla 250W eller liknande, pallar inte skruva isär chassit nu...
Min polare som bytte chassit säger att det e operativsystemet de e vaj på, men det tror fan inte jag, så han säger att han tar med hddn till sin polare och formaterar den, och det vill jag ju inte :(

jag får glo på ditt inlägg och spana in senare, då jag vet vad jag ska kolla
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tidigare inlägg tyder på att du ändrat inställningar för FSB, det vill säga timingen för minnena. Kanske har du återställt bios till standardvärdena? Bytat minnen? Kolla så att minnena sitter ordentligt fast i moderkortet.
 

AnesThesiA DeZ

Högt uppsatt medlem i slöar-föreningen..
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki KX125 -92 enduro
Nr:18 skrev:
Tidigare inlägg tyder på att du ändrat inställningar för FSB, det vill säga timingen för minnena. Kanske har du återställt bios till standardvärdena? Bytat minnen? Kolla så att minnena sitter ordentligt fast i moderkortet.

Sitter gör dom, men som du säger har jag återställt BIOS till standarvärdena...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top